معاون منابع انسانی شرکت فولاد خوزستان:

موفق‌ترین تجربه خصوصی‌سازی، به توسعه پایدار جامعه می‌اندیشد

موفق‌ترین تجربه خصوصی‌سازی، به توسعه پایدار جامعه می‌اندیشد

گروه صنایع معدنی >فولاد - شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه‌کننده شمش فولاد در بازارهای داخلی، رکورددار صادرات شمش به خارج و مرکزیت قطب دوم صنعت فولاد کشور است.

به گزارش ماین نیوز، این مجموعه صنعتی و تولیدی در سال‌های اخیر همچنین توانسته است جمع تعیین‌کننده‌ای از کارشناسان و تکنیسین‌های خبره داخلی را فراهم آورد که تجربه گرانبار کار با فناوری‌های قدیم و جدید فولاد را طی سال‌های تکمیل ظرفیت و تولید برای خویش اندوخته‌اند که با اتکا به همین سرمایه معنوی، همت و تلاش مثال‌زدنی منابع انسانی، فولاد خوزستان مهد بومی‌سازی صنعت فولاد کشور نیز لقب گرفته است. به طوری که دانش بومی موجود در این مجموعه همواره به مدد طرح‌های توسعه‌ای این صنعت در سراسر کشور آمده و کارآیی جهانی خویش را به اثبات رسانده است.

به احتمال قریب به یقین، در سال‌های بحران اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه دشمنان انقلاب، وجود همین تجربه مدیریتی و مهارت فنی باعث شده است تا شرکت فولاد خوزستان به مجموعه باثباتی مبدل شود که توانسته است خود را در میان دریای متلاطم مشکلات و بحران‌های تولید و اقتصاد حفظ کند. شرکت فولاد خوزستان در سال‌های گذشته بطور صددرصد دولتی اداره می‌شد اما با ورود این شرکت به بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه و به فروش رسیدن عمده سهام آن، دوران دولتی بودنش به سر آمد و طی مدت کوتاهی با حفظ شرایط و ارتقای تشکیلاتی در چارچوب غیردولتی، به یکی از تجربه‌های موفق خصوصی‌سازی تحت لوای اصل ۴۴ قانون اساسی مبدل گشت.به اعتقاد آگاهان و پژوهشگران علوم مدیریت و اقتصاد، فولاد خوزستان در دوران مدیریت خصوصی، روند تاثیرگذاری محیطی و توسعه هماهنگ منطقه‌ای را بهتر و جامع‌تر از دوران مالکیت و مدیریت دولتی خود دنبال کرده است.این شرکت در دوران جدید مدیریت به‌طور مشخص و هدفمند، حضور، مساعدت و مشارکت خود را در تمام زمینه‌های اجتماعی و ایفای مسئولیت‌های مورد انتظار جامعه و ذی‌نفعان را کامل حفظ کرده و حتی در موارد تازه و بی‌سابقه‌ای نیز وارد شده است. تلاش در جذب و آموزش نیروهای جوان و بومی، اجرای طرح‌های توسعه در مناطق مستعد اطراف و دنبال نمودن سیاست تعادل و یکسان‌سازی امتیازات و تسهیلات میان کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری‌های مستمر در جهت تحقق عدالت اجتماعی از این دست اقدامات قابل اشاره می‌باشد.

به‌منظور اطلاع از چگونگی تحولات و میزان موفقیت شرکت در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی گفت‌وگویی با دکتر عباس بابازاده دزفولی، معاون منابع انسانی و امور اجتماعی فولاد خوزستان انجام داده‌ایم که تقدیم مخاطبان می‌شود:


آقای دکتر بابازاده ممکن است در ابتدا خلاصه‌ای از مفهوم مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها بیان کنید؟
بنده از شما متشکرم که به عنوان رسانه، برای انعکاس بخشی از واقعیت‌های موجود در فولاد خوزستان پیشقدم شده‌اید و ضمن آرزوی سلامتی و توفیق، امیدوارم در رساندن پیام مهمی که برحسب وظیفه و نیابتا از طرف مخاطبان به‌دنبال آن هستید موفق باشید.اگرچه همواره سازمان‌ها متناسب با ابعاد، زمینه فعالیت و توانمندی‌های خود دارای رابطه متقابل با جامعه بوده و خدماتی را ارائه می‌نمایند، اما پرداختن به مبحث مسئولیت اجتماعی به عنوان ساختاری نظام‌مند مانند سایر نظام‌های مدیریتی در سازمان‌ها مفهومی تازه و نسبتا جدید به حساب می‌آید. اغلب مسئولیت اجتماعی به‌عنوان پاسخگویی و مسئولیت یک سازمان در قبال نتایج و پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌ها و تصمیمات آن قلمداد می‌گردد از این منظر مشارکت سازمان در توسعه پایدار جامعه، توجه به انتظارات طرف‌های ذی‌نفع و انطباق با الزامات قانونی مرتبط با فعالیت‌های آن نقش مهمی را ایفا می‌نماید.


از دید شما اصول اولیه مسئولیت اجتماعی شامل چه مواردی است؟
از مهم‌ترین مبانی مسئولیت اجتماعی می‌توان به پاسخگویی، شفافیت، اخلاق‌مداری در برخورد با جامعه، رعایت حقوق و کرامت انسانی و احترام و پایبندی به قانون اشاره نمود. تمامی این اصول در آموزه‌های دینی ما نیز در زمینه برقراری ارتباط متقابل با دیگران و جامعه همواره مورد تاکید قرار گرفته‌اند.


آیا جایگاه مسئولیت اجتماعی در نظام مدیریت فولاد خوزستان پیش‌بینی شده است؟
بله همین‌طور است. اصول مسئولیت اجتماعی در تدوین چشم‌انداز، ماموریت و ارزش‌های شرکت مدنظر قرار گرفته است. همچنین مسئولیت اجتماعی دارای ارتباط تنگاتنگ با تمامی فرآیندهای شرکت بوده و دستاوردهای آن متاثر از عملکرد این فرآیندها خواهد بود. این مفهوم در نقشه استراتژیک شرکت نیز گنجانده شده است. ازجمله سه عنوان مهم تحول در ایمنی و بهداشت محیط کار، حفاظت از محیط‌زیست و بهبود سیستم مدیریت پسماند و ارتقای تصویر بیرونی شرکت در جامعه، ۳ استراتژی مهمی هستند که با هدف بهبود مسئولیت اجتماعی در استراتژی‌های کلی و دائمی شرکت پیش‌بینی شده‌اند.


این استراتژی‌ها در برگیرنده چه موضوعاتی است؟
موضوعاتی که در چارچوب مسئولیت اجتماعی شرکت مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از حفظ سلامت نیروی انسانی و محیط کار، حفاظت از محیط‌زیست، مشارکت در زمینه توسعه جامعه پیرامونی، رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، کسب و کار عادلانه و رعایت حقوق جامعه و کارکنان.


آیا در ارتباط با هریک از موضوعات مسئولیت اجتماعی که اشاره شد، شاخص‌هایی جهت پایش عملکرد شرکت در نظر گرفته شده است؟
بله جهت اطمینان از بهبود عملکرد شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی شاخص‌های کلیدی تعیین شده و به‌صورت دوره‌ای پایش می‌شوند. البته نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت طی سالیان گذشته فراز و فرودهایی نیز داشته که به‌طور منطقی متاثر از شرایط اقتصادی شرکت و کل جامعه بوده است، اما یقینا روند کلی این حرکت مثبت و رو به پیشرفت است.


از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات انجام شده درباره حفظ سلامت کارکنان و محیط کار به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟
همان‌طور که می‌دانید محیط کار در صنعت تولید فولاد ماهیتا از شرایطی سخت و ریسک بالا برخوردار است لذا حفظ سلامت کارکنان و محافظت از آنها در مقابل عوامل زیان آور محیط کار، بیماری‌های شغلی و حوادث از اهمیت بسزایی برخوردار است. تدوین برنامه‌های مختلف در زمینه کنترل عوامل زیان‌آور محیط کار، اجرای منظم معاینات طب صنعتی کارکنان، ارزیابی ریسک مخاطرات و بهبود شرایط ایمنی محیط کار، تامین وسایل حفاظت فردی، بازرسی و نظارت، برقراری نظام آراستگی و تامین تسهیلات بهداشتی و رفاهی کارکنان از اهم اقدامات انجام شده در این زمینه می‌باشند. از دیگر رویکردهایی که با هدف تامین سلامت کارکنان و خانواده‌های آنان در پیش گرفته شده است، پوشش بیمه تکمیلی و گسترش مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت است. در زمینه تامین رفاه و آسایش کارکنان نیز امکانات آموزشی، ورزشی، فرهنگی و تفریحی در مجموعه منازل سازمانی شرکت فراهم شده و تمامی کارکنان و خانواده‌های آنان می‌توانند در ساعات فراغت از این امکانات بهره‌مند شوند. همچنین به‌منظور کمک و همیاری با کارکنان، مزایایی نظیر سفرهای زیارتی، کمک هزینه مسکن، ازدواج و مصائب وارده پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر همه ساله برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت به منظور رشد توانایی‌ها و توسعه منابع انسانی در نظر گرفته می‌شود.


با توجه به اینکه بازنشستگان فولاد خوزستان بخشی از خانواده بزرگ فولاد به‌حساب می‌آیند که در گذشته نقش مهمی در پیشرفت و شکوفایی این مجمموعه داشته‌اند، آیا تسهیلات ویژه‌ای جهت این گروه در نظر گرفته می‌شود؟
خوشبختانه مدیریت ارشد فولاد خوزستان همواره نسبت به بازنشستگان محترم که عمر خود را صرف خدمت به این مجموعه نموده‌اند، متعهد بوده است. مهم‌ترین برنامه‌ای که در این خصوص دنبال گردیده و نقش بسزایی در حفظ سلامت این گروه از کارکنان داشته است، تامین بیمه و هزینه‌های درمانی آنان است همان‌طور که می‌دانید طبق قانون هزینه درمان بازنشستگان بایستی توسط صندوق بازنشستگی پرداخت شود اما با توجه به مشکلات این صندوق و در جهت حفظ شأن و کرامت انسانی این همکاران و به‌عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی، فولاد خوزستان نسبت به پرداخت این هزینه‌ها اقدام نموده که میزان آن طی سال ۹۵ حدود ۲۷۰ میلیارد ریال بوده است.


همان‌طور که اشاره کردید بحث حفاظت از محیط‌زیست از موضوعات مهم مسئولیت اجتماعی است. لطفا بفرمایید فولاد خوزستان در این زمینه چه فعالیت‌هایی داشته است؟
آرمان حفاظت از محیط‌زیست همواره یکی از اهداف اصلی شرکت در ایفای مسئولیت اجتماعی خود بوده است. هر یک از بخش‌های تولیدی شرکت متشکل از فرآیندها و عملیات صنعتی مختلفی هستند که احتمال بروز پیامدهای نامطلوب زیست‌محیطی در آنها وجود دارد. شرکت فولاد خوزستان به طور منسجم و برنامه‌ریزی شده به‌منظور کنترل موثر این پیامدها و ایجاد ساختارهای منسجم مدافع محیط‌زیست عمل نموده است.همچنین، مدیریت شرکت متعهد گردیده تا به‌منظور شناسایی و ارزیابی مشکلات، تعیین اهداف، تدوین و اجرای برنامه‌های کنترلی، طراحی، استقرار و اجرای نظام مدیریت زیست‌محیطی منطبق با استاندارد ایزو۱۴۰۰۱ اقدام نماید. در پی این اقدام پیشروانه، شرکت فولاد خوزستان در آبان ماه سال ۸۱ موفق به کسب گواهینامه استاندارد زیست‌محیطی شد و از آن زمان تاکنون نیز طی ممیزی‌های سالیانه گواهینامه مربوطه را تمدید نموده است. در قالب این نظام تاکنون بیش از ۸۷ پروژه با هزینه افزون بر ۱۳۸۰میلیارد ریال در زمینه کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا گردیده که بیش از ۸۰ درصد این طرح‌ها درباره کنترل انتشار گرد و غبار بوده است. همچنین پروژه‌های مهم دیگری مانند ساخت تصفیه‌خانه پساب صنعتی به ظرفیت ۳۰۰۰مترمکعب در ساعت و تکمیل طرح تصفیه و بازیافت پساب خروجی تصفیه خانه آب فولاد خوزستان نیز انجام پذیرفته که موجب گردیده میزان برداشت آب از رودخانه کارون حدود ۵۷۰ متر مکعب در ساعت کاهش یابد.


چه دستاوردهای مهمی در نتیجه اجرای این طرح‌ها به‌دست آمده است؟
خوشبختانه اجرای این برنامه‌ها، دستاوردهای زیادی در زمینه بهبود عملکرد زیست‌محیطی شرکت به همراه داشته است بعنوان مثال در مورد کنترل انتشار گرد و غبار که به عنوان مهم‌ترین جنبه زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های شرکت به حساب می‌آید، اجرای این پروژه‌ها باعث شده طی ۸ سال گذشته با وجود افزایش ۵۰درصدی ظرفیت تولید میزان انتشار غبار بیش از ۵۳درصد کاهش یابد که دستاورد بسیار مهمی به حساب می‌آید. از نتایج حاصل از اجرای این طرح‌ها در سایر حوزه‌های مرتبط با محیط‌زیست می‌توان به تصفیه تمامی فاضلاب‌های بهداشتی و پساب‌های صنعتی، حذف گازهای مخرب لایه ازون، تعویض خازن‌های حاوی روغن آسکارل و حذف مصرف آزبست، اجرای سیستم مدیریت پسماند و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره نمود. از دیگر اقدامات مهمی که در این خصوص انجام پذیرفته اجرای طرح توسعه فضای سبز است که موجب گردیده مساحت کل فضای سبز سایت صنعتی و محیط پیرامونی شرکت به‌حدود ۴۹۰ هکتار افزایش یابد که بیش از ۴ برابر تعهد قانونی شرکت در زمینه احداث فضای سبز است و هم‌اکنون نیز سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال صرف نگهداری فضای سبز می‌شود.


آیا درحال‌حاضر برنامه زیست‌محیطی جدیدی در دست اجرا وجود دارد؟
بله هم‌اکنون نیز ۱۱ پروژه عمدتا در زمینه کنترل گرد و غبار با هزینه حدود ۷۲۰ میلیارد ریال در دست اجرا هستند و پیش‌بینی می‌شود از میان آنها ۳ پروژه به‌زودی وارد فاز بهره‌برداری شوند که پروژه بزرگ سیستم جمع‌آوری غبار کوره قوس الکتریکی شماره۴ به ظرفیت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب در ساعت و طرح تفکیک ضایعات فلزی به ظرفیت ۶۰ تن در ساعت در این دسته قرار دارند.


در زمینه کمک به توسعه جامعه که شاید مهم‌ترین مبحث مسئولیت اجتماعی به حساب می‌آید، چه اقداماتی انجام پذیرفته است؟
شرکت فولاد خوزستان همواره خود را متعهد دانسته که متناسب با امکانات و توانمندی‌های موجود نقش خود را در زمینه کمک به توسعه پایدار جامعه به نحو احسن ایفا نماید. یکی از مهم‌ترین این نقش‌ها ایجاد اشتغال است این شرکت با داشتن بیش از ۸۱۷۲ نفر پرسنل دائم، قراردادی و پیمانکاران مستمر از قطب‌های بسیار مهم ایجاد اشتغال مولد در کشور به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه برآورد می‌شود میزان اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده توسط فولاد خوزستان افزون بر ۱۳۳ هزار فرصت شغلی می‌باشد. از رویکردهای مهم در زمینه اشتغال ایجاد تسهیلات لازم جهت بهره‌گیری هر چه بیشتر از نیروی کار محلی است.


از سوی دیگر در زمینه توسعه آموزش و فرهنگ در جامعه ارتباط نزدیکی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایجاد شده و زمینه بهره‌گیری از امکانات فنی و فضاهای آموزشی شرکت از طریق اجرای برنامه‌های کارآموزی، تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی فراهم شده است. کمک به مدارس روستایی، حوزه‌های علمیه و سمینارهای علمی نیز در این چارچوب اجرا می‌گردد. همچنین تحقق رویکردهای موجود در زمینه بهره‌گیری حداکثری از خدمات سازندگان و پیمانکاران بومی، افزایش سهم قراردادهای داخلی، توسعه زیرساخت‌های ورزشی، رفاهی و تفریحی در محدوده منازل سازمانی جهت استفاده کارکنان و سایر افراد جامعه، پرداخت حقوق منصفانه و واگذاری بخشی از سهام شرکت به کارکنان و پرداخت سود سهام در پایان هر دوره مالی همگی در جهت تولید ثروت و توسعه رفاه اجتماعی می‌باشند.

یکی از طرح‌های مهم فولاد خوزستان که در چارچوب مسئولیت‌پذیری اجتماعی این شرکت تعریف می‌شود، مشارکت در پروژه پایداری شبکه برق استان خوزستان است. می‌توانید توضیحات بیشتری در این مورد ارائه نمایید؟
بله همان‌طور که اشاره کردید این پروژه بزرگ که با هزینه بیش از ۲۶۰۰ میلیارد ریال با مشارکت شرکت برق منطقه‌ای استان خوزستان و احتمالا شرکت فولاد اکسین پیگیری می‌گردد شامل توسعه پست برق اهواز۲، اجرای ۱۸ کیلومتر خط دو مداره ۴۰۰ کیلوولت و پست ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت است که از جنبه حفظ پایداری شبکه سراسری برق استان حائز اهمیت فراوان بوده و با بهبود زیرساخت‌های شبکه می‌تواند سهم موثری در تامین انرژی به عنوان پیش‌نیاز توسعه پایدار جامعه داشته باشد.


فولاد خوزستان چه اقداماتی درباره توسعه سلامت و بهداشت جامعه انجام داده است؟
در جهت کمک به تامین و حفظ سلامت جامعه، تمامی کارکنان قراردادی و خانواده‌های آنان علاوه بر بهره‌گیری از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی زیر پوشش بیمه تکمیلی نیز قرار گرفته‌اند. در همین راستا فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و علمی نیز پیگیری شده است که در این ارتباط می‌توان به انتشار ۱۰ هزار جلد نشریه راهنمای ملی سلامت خانواده، تهیه و توزیع مجموعه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف بهداشتی و مشارکت در برگزاری سمینارهای تخصص پزشکی اشاره کرد. در همین راستا پروژه بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی فولاد خوزستان به مساحت ۱۱۴۰۰ مترمربع در گذشته آغاز گردیده و بخشی از عملیات ساختمانی آن نیز تکمیل شده است که با توجه به توافق صورت گرفته با استانداری خوزستان ادامه عملیات اجرایی این طرح به دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور واگذار گردید. در این پروژه بخش‌های تخصصی مختلف پیش‌بینی شده و در آینده می‌تواند نقش قابل توجهی در تامین بخشی از نیازهای بهداشتی و درمانی شهروندان اهوازی ایفا نماید.


آیا فولاد خوزستان در مورد حمایت از اقشار آسیب‌پذیر یا موسسات و انجمن‌های خیریه نیز برنامه‌ای داشته است؟
رویکرد شرکت در این موضوع عمدتا معطوف به کمک به اقشار و خانواده‌های آسیب‌پذیر به ویژه در روستاهای اطراف و همیاری و کمک به موسسات خیریه از جمله کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و مراکز نگهداری سالمندان و کودکان بی‌سرپرست است که این همیاری بیشتر در قالب ارائه کمک‌های مالی صورت می‌پذیرد به طوری که میزان این کمک‌ها در سال ۹۵ حدود ۱۷ میلیارد ریال بوده است.


به‌طور قطع یکی از مهم‌ترین اقدامات فولاد خوزستان در ارتباط با مسئولیت اجتماعی تاسیس باشگاه فولاد است. در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه می‌نمایید؟
تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان با دارا بودن امکانات گسترده فنی، مالی و تجهیزاتی، بستری مناسب را جهت شناسایی استعدادهای منطقه و هدایت آنان در قالب تیم‌های مختلف ورزشی به‌ویژه فوتبال فراهم نموده است. این مجموعه یکی از باشگاه‌های خوزستانی حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران است که در چند سال اخیر توانسته ضمن کسب عناوین متعدد در رقابت‌های فوتبال داخل کشور در رده‌های سنی مختلف، اعتبار ویژه‌ای برای فوتبال استان کسب نماید. یکی از مهم‌ترین افتخارات این مجموعه کسب عنوان قهرمانی سیزدهمین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کشور در سال ۹۳ می‌باشد.همچنین به منظور تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این باشگاه پروژه مجموعه ورزشی شامل استادیوم، استخر، سالن تمرین و چهار زمین چمن در منطقه‌ای به‌مساحت حدود ۱۲ هکتار و با هزینه افزون بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال در مجاورت منازل سازمانی شرکت در دست احداث می‌باشد که امیدوارم این مجموعه طی چند ماه آینده تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.


یکی دیگر از موضوعات مسئولیت اجتماعی کسب و کار عادلانه است. در این خصوص به چه نکاتی می‌توانید اشاره کنید؟
این موضوع طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و زمینه‌های عملیاتی را در بر می‌گیرد اما شاید از مهم‌ترین این موارد بتوان به ایجاد شرایط عادلانه در خرید خدمات، مبارزه با فساد و رشوه‌خواری، پرداخت مالیات و سایر حقوق قانونی، رقابت عادلانه در بازار و ارتقای مسئولیت اجتماعی در حوزه تحت تاثیر شرکت اشاره کرد. درباره رقابت عادلانه فولاد خوزستان تلاش نموده تا از طریق ارائه محصولات با کیفیت و با نرخ رقابتی، افزایش تنوع محصولات، انعطاف‌پذیری در روش‌های فروش، پاسخگویی به درخواست‌ها و شکایات مشتریان و از همه مهم‌تر توسعه صادرات پیش‌قدم باشد به همین دلیل این شرکت موفق گردید در سال ۹۵ نزدیک به ۲ میلیون تن از محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کند که نشانی دیگر از توانمندی این مجموعه عظیم صنعتی است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا