رشد ۱۰۷ درصدی اشتغال در معادن در دهه اخیر

رشد ۱۰۷ درصدی اشتغال در معادن در دهه اخیر

گروه معادن - آخرین آمار تفکیکی از اشتغال در حوزه معدن و همچنین آخرین اعلام مسئولان از اشتغال در این بخش نشان می‌دهد که در دهه اخیر در بخش معدن بیش از ۱۰۷.۵ درصد رشد اشتغال وجود داشته است.

به گزارش ماین نیوز، بر اساس گزارش سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور از اشتغال در بخش معدن و ۱۲ بخش دیگر مانند کشاورزی، نفت، صنعت، آب و برق و گاز، ساختمان، حمل و نقل و انبارداری، ارتباطات، بازرگانی و رستوران و هتل‌داری، خدمات موسسات مالی و پولی، خدمات املاک و مستغلات، خدمات عمومی و اجتماعی و شخصی و خانگی و نیز غیرقابل طبقه بندی، طی سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ اشتغال در بخش معدن از ۱۴ هزار و ۸۵ نفر در سال ۱۳۳۵ به ۹۱ هزار و ۴۰۱ نفر در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

بر این اساس در سال ۱۳۳۵، پنج میلیون و ۹۰۷ هزار و ۶۶۶ نفر به کار اشتغال داشته اند که از این میزان ۱۴ هزار و ۸۵ نفر در بخش معدن فعال بودند. همچنین تعداد شاغلان سال ۱۳۴۵ معادل هفت میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۸۷ نفر بوده که در بخش معدن ۱۸ هزار و ۹۶۱ نفر مشغول به کار بوده‌اند. ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۵نیز هشت میلیون و ۷۹۹ هزار و ۴۲۰ نفر شاغل وجود داشت که و آمار شاغلان معدن به ۴۴ هزار و ۷۴۰ نفر افزایش یافت.

در ادامه توضیحات این گزارش آمده است که در سال ۱۳۶۵ از ۱۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۳۳۰ نفر شاغل، ۲۷ هزار و ۴۲۹ نفر در بخش معدن فعال بوده‌اند و در سال ۱۳۷۵ از ۱۴ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۵۷۲ نفر شاغل ۴۰ هزار و ۷۵ نفر در بخش معدن کار می‌کردند.

همچنین در سال ۱۳۸۵ از ۲۰ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۴۱ نفر شاغل ۶۶ هزار و ۹۳۴ نفر در بخش معدن و در سال ۱۳۹۰ از ۲۰ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۷۴ نفر شاغل وجود داشت که ۹۱ هزار و ۴۰۱ نفر در بخش معدن مشغول به کار بوده‌اند.

البته این آمار در حالی است که جعفر سرقینی - معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت - در نشست خبری خود با اشاره به وضعیت اشتغال در حوزه معدن پیش از شروع کار دولت یازدهم و روزهای پایانی آن اعلام کرده بود که " در ابتدای سال ۱۳۹۲ که دولت شروع به کار کرد گزارشی که به مجلس از اشتغال در حوزه معدن ارائه شد که اشتغال نزدیک به ۱۲۱ هزار نفر بود و امروز (پایان سال ۱۳۹۵) این رقم به ۱۳۹ هزار نفر ارتقا یافته است".

با این حساب با در نظر گرفتن صحبت های معاون معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت و آمار اعلام شده از سوی سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشور و آمارهای اشتغال در بخش معدن را در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ که به تر تیب معادل ۶۶ هزار و ۹۳۴ نفر و ۱۳۹ هزار نفر است می توان گفت که اشتغال در بخش معدن ۱۰۷.۴ درصد رشد داشته است.

در ادامه گزارش سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشور میزان اشتغال مستقیم بخش معدن نسبت به جمعیت طی سال ۱۳۳۵ معادل ۰.۲۴ درصد، سال ۱۳۴۵ معادل ۰.۲۷ درصد، سال ۱۳۵۵ معادل ۰.۵۱ درصد، سال ۱۳۶۵ معادل ۰.۲۵ درصد، سال ۱۳۷۵ معادل ۰.۲۷ درصد، سال ۱۳۸۰ معادل ۰.۳۲ درصد و در سال ۱۳۹۰ معادل ۰.۴۴ درصد بوده است که با توجه به وجود حجم بالای ذخایر معدنی و شرایط منحصر به فرد این بخش برای رونق اقتصاد، این میزان اشتغال رقمی بسیار پایین است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا