امضای قراردادهای همکاری میان فرانسه و ایران در سفر روحانی به پاریس

امضای قراردادهای همکاری میان فرانسه و ایران در سفر روحانی به پاریس

ریاست جمهوری فرانسه در آستانه سفر هفته آینده دکتر حسن روحانی به پاریس اعلام کرد در جریان دیدار رییس جمهور ایران دو کشور توافق‌های متعددی را از جمله در بخش حمل و نقل هوایی امضا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فرانسه سابقه طولانی روابط اجتماعی، سیاسی و بازرگانی با ایران داشته است اما این کشور در زمان مذاکرات هسته‌ ای قدرت‌های جهانی با ایران یکی از سخت گیرانه ترین مواضع را در قبال تهران اتخاذ کرد با اینهمه مقامات فرانسوی اظهار کرده اند بر این باورند که این موضع‌گیری به فرصت‌های تجاری شرکت‌های فرانسوی در ایران لطمه نخواهد زد و قراردادهای احتمالی که به امضا خواهند رسید این نظریه را تایید می‌کنند.

دفتر فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق‌های متعددی میان وزیران ایرانی و فرانسوی امضا خواهند شد که بخش‌های مختلفی به ویژه گفت‌وگوی سیاسی، همکاری اقتصادی، حمل و نقل هوایی، بهداشت و درمان و کشاورزی را شامل می‌شوند.

یک هیات سیاسی و اقتصادی بلند پایه فرانسوی در اواسط سپتامبر به تهران سفر کرد تا زمینه امضای نخستین قراردادهای تجاری میان دو کشور را از زمان امضای توافق هسته‌ ای در ماه ژوئیه فراهم کند. همچنین گروه لابی تجاری اصلی فرانسه (مدوف) هیاتی شامل بیش از 100 شرکت فرانسوی را به ایران فرستاد که در آن نمایندگان شرکتهایی مانند غول نفتی توتال، هواپیماسازی ایرباس و خودروساز پژو حضور داشتند.

مقامات فرانسوی می‌گویند پاریس ممکن است در ابتدا در بخش‌هایی قرارداد امضا کند که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار نداشتند مخصوصا در بخش کشاورزی و دام که در آن فرانسه فعالیت نسبتا اندکی در ایران داشته است.

برداشته شدن تحریم‌های وضع شده علیه ایران از سوی غرب در صورتی که ایران به تعهدات توافق شده تحت توافق هسته‌یی عمل کند ممکن است در سه ماهه اول سال 2016 آغاز شود .

دکتر روحانی در روزهای 16 و 17 نوامبر (25 و 26 آبان) در فرانسه خواهد بود.

علی‌ آهنی سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فرانسوی RFI اظهار کرد: تهران انتظار دارد توافق بزرگی از این دیدار حاصل شود.

وی گفت: ما برخی توافق‌ها و یادداشتهای تفاهم همکاری در صنعت به طور کلی و همچنین بخشهای خودرو، انرژی، حمل و نقل هوایی و ریلی را آماده می‌کنیم. قراردادهای زیادی در بخش خودرو وجود دارد و کارها در حال پیشرفت است.

وزیر حمل و نقل ایران در ماه ژوئن اظهار کرده بود در بخش حمل و نقل فرصت‌های سرمایه گذاری به ارزش حدود 80 میلیارد دلار شامل نوسازی ناوگان هوایی فرسوده کشور وجود دارد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا