درخواست فرانسه از آمریکا برای ضمانت اروپایی‌ها در برابر تحریم‌

درخواست فرانسه از آمریکا برای ضمانت اروپایی‌ها در برابر تحریم‌

وزیر خارجه فرانسه از آمریکا خواست تضمین واقعی دهد که شرکت‌های اروپایی در صورت برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران، مجازات نخواهند شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، برداشته شدن تحریم‌های وضع شده علیه ایران از سوی غرب در صورتی که ایران به تعهدات توافق شده تحت توافق هسته‌ ای عمل کند، ممکن است در سه ماهه اول سال 2016 آغاز شود.

شرکتهای غربی در پی توافق هسته ای که در ماه ژوییه میان ایران و قدرت های جهانی امضا شد و زمینه را برای رفع تحریم های ایران هموار کرد، درصدد احیای روابط بازرگانی با تهران هستند اما ماه گذشته واشنگتن نسبت به شتاب برای سرمایه گذاری در ایران تا زمانی که این کشور به تعهداتش به طور کامل عمل نکرده است، هشدار داد.

شرکت های فرانسوی که زمانی در ایران فعال بودند، در میان شرکت هایی بودند که به دلیل نقض تحریم ها با جریمه‌های سنگینی روبرو شدند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفر دکتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران به پاریس به قانونگذاران فرانسوی گفت: رفتار آمریکایی‌ها همکاری است اما ما می‌خواهیم این همکاری به شکل ضمانت واقعی باشد که مجازاتهای سنگین مجددا تکرار نخواهند شد.

بانک بی ان پی پاریبای فرانسه در سال 2014 به جرم نقض تحریمهای آمریکایی حدود 9 میلیارد دلار جریمه شد و هفته گذشته دویچه بانک آلمان برای فیصله دادن به تحقیقات مربوط به نقض تحریمهای آمریکایی 258 میلیون دلار پرداخت کرد.

فابیوس اظهار کرد از زمان توافق هسته ای دو هیات از نمایندگان فرانسه، انگلیس و آلمان به آمریکا سفر کرده اند تا درباره این موضوع گفت و گو کنند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: هدف از سفر وی و هیات تجاری گروه لابی تجاری مدف به ایران، احیای روابط و فراهم کردن زمینه توافقات آینده بوده است اما برای این توافقات، شرکتها به فاینانس بانکهای فرانسوی نیاز دارند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا بلافاصله پس از امضای توافق هسته ای وعده داد مقامات آمریکایی پس از برداشته شدن تحریمها شرکتهای اروپایی را هدف مجازات قرار نخواهند داد.

اما دیپلمات ها و مدیران شرکت ها می‌گویند شرکت ها خواهان تضمین آمریکا هستند که اگر تحریمها مجددا برقرار شدند، از مجازات در امان بمانند. بدون چنین ضمانت هایی شرکتها برای دادن هر گونه قول همکاری محتاط خواهند ماند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا