اینجا بازار سرمایه است با توصیه نگاه بلند مدت

اینجا بازار سرمایه است با توصیه نگاه بلند مدت

آمارها نشان می دهد، همچنان بیش از 90 درصد تامین مالی در اقتصاد کشور از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود.

 

سال هاست که اقتصاد ایران بیش از آنکه به تولید و اشتغال مولد میدان دهد، راه بر تجارت پول و دلالی پرسود گشوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از خبرگزاری میزان، شاید دلیل اصلی رکود در بسیاری از صنایع در سال های اخیر نیز در همین نکته نهفته باشد که کمتر صاحب سرمایه ای حاضر می شود از سود بدون ریسک بانکی چشم پوشی کند و وارد بخش واقعی اقتصاد شود

 

آمارها نشان می دهد، همچنان بیش از 90 درصد تامین مالی در اقتصاد کشور از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود

 

بنابراین اقتصاد ایران به دلیل وابستگی بسیار بالا به بازار پول، درگیر تنگناهای بسیاری در این سال‌ها شده و خطوط اعتباری بنگاه های اقتصادی را از تمرکز بر بخش واقعی اقتصاد منحرف کرده است.

 

هم اکنون نرخ سود سپرده بانکی ، به‌طور رسمی حدود 15 درصد و به ‌صورت غیر‌رسمی در برخی بانک‌ها نرخ ترجیحی برای سپرده‌های خاص تا 20 درصد در سال اعلام شده است.

بازدهی سپرده‌های بانکی از ابتدای سال حتی با در نظر گرفتن نرخ بالاتر یعنی 20 درصد، باز پایین‌تر از بازار سهام می ایستد.

 

بازدهی بازار پول از ابتدای سال جدید با احتساب نرخ 15 درصدی سود بانکی حدود 2.5 درصد و با احتساب نرخ 20 درصدی، کمی بالاتر است.

 

از طرفی بازار سکه با ثبت بازدهی 3/ 0 درصدی رتبه‌ سوم بازارهای موازی را به خود اختصاص داده است. بازار ارز هم با ثبت زیان 0.7 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد در بازارهای داخلی را به نام خود ثبت کرده است

 

این در حالی است که در سال جاری حداقل در دو ماه ابتدایی آن ، بازار سهام بهترین عملکرد را در مقایسه با بازارهای موازی از آن خود کرده و بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصاد کشور بوده است

 

با این همه، این روند لزوما به معنای تکرار این الگو در ماه‌های باقی مانده از سال نیست و باید ریسک‌های هر بازار را در جای خود با دقت بررسی کرد و سپس با پذیرش آن به این بازار ورود کرد

 

به ویژه آنکه در مدتی که ارز و سکه و همچنین سپرده‌های بانکی بازدهی کمتر از بورس را تجربه کرده اند ریسک‌هایی نیز متوجه بازار سهام بوده است.

 

به همین خاطر برخی سهامداران شاید از دست مدیریت سازمان بورس گلایه مند بوده اند یا برخی ، صحبت از برخوردهای سلیقه ای و حتی شاخص سازی و دستکاری قیمت ها در بورس کرده اند که البته با توجه به ارتباط بازار سرمایه با اقتصاد کلان و وضع صنایع ، پاسخ را به تنهایی نباید در این بازار جستجو کرد.

 

این در حالی است که شاخص کل یکی از معیارها برای ارزیابی از شرایط روزانه بازار سرمایه است اما به دلیل ضعف هایی که این شاخص برای نشان دادن ابعاد کامل بورس داشت به درخواست فعالان بازار سرمایه و با همکاری سازمان بورس شاخص های متنوعی طراحی شد تا امکان ارزیابی بهتر چه از جهت شاخص وزنی چه از جهت شاخص قیمتی برای فعالان بازار فراهم شود و هم اکنون وضعیت بازار سرمایه از طریق شاخص هم وزن، شاخص قیمت قابلیت رصد دارد که سازمان بورس این اقدام را در جهت پاسخگویی به مطالبات سهامداران انجام داده است.

 

چشم انداز آتی بازار سرمایه چگونه است؟ 

 

واقعیت این است که در این بازار ، هر زمان که هر دارایی به کمتر از ارزش واقعی خود سقوط کند، نمی تواند مدت زمان زیادی در آن قیمت ها بماند.

 

از طرفی این بازار را نباید با بازار ملک و سکه و خودرو و ... اشتباه گرفت.

 

قرار نیست هر سهمی را بخرید و لزوما یک سال بعد از آن سود و بازدهی قابل توجه بگیرید، این امکان وجود دارد که آن سهمی را که خریده اید اگر درست انتخاب نکرده باشید ، سرمایه شما را نصف کند

 

بنابراین، سرمایه‌گذاران به‌خصوص حقیقی‌های بازار باید این موضوع را در نظر داشته باشند که حضور در بازار سهام نیازمند نگاه بلندمدت و حداقل یک ساله است و نباید انتظار کسب سود در دو هفته و خروج از این بازار را داشت

 

برای آنهایی هم که فقط خبر سودهای خیره کننده بورس آن ها را به سمت این بازار کشانده و عملا دانش و تخصص کافی برای معامله در این بازار را ندارند و یا اینکه وقت لازم برای رصد سرمایه خود در بازار سرمایه را ندارند، توصیه اکید و همیشگی، سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک است

 

با این همه در شرایط حاضر، بازار برای سرمایه گذاری و نه سفته بازی کوتاه مدت همچنان در قیمت های ارزنده و مناسبی است و سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در افق زمانی بیش از یک سال را دارند، می توانند به کسب سودی معقول امیدوار باشند.

 

سواد مالی و سرمایه گذاری finance literacy ؛ خود را افزایش دهید چون مهارتی است همچون سواد خواندن و نوشتن که آموخته می شود و نیاز به آموزش دارد.

 

این مهارت کمک می کند مناسبات نهادها و خدمات گیرندگان ان به خوبی ساماندهی شود و اثربخشی خدذمات رسانی سازمان ها نیز به حداکثر می رسد

 

سواد مالی و سرمایه گذاری شهروندان می تواند به بهبود شاخص های توسعه و پیشرفت کشور هم کمک کند.

 

با توجه به اینکه طرف های مخاطب سازمان بورس و اوراق بهادار کشور همه مردم هستند به ویژه اینکه طرح توزیع سهام عدالت هم حدود 50 میلیون مخاطب مستقیم برای این بورس ایجاد کرده است ؛ اموزش سواد سرمایه گذاری متوجه همه و همه مردم است.

 

تا توانمندی انها در دریافت خدمات بازار سرمایه افزایش یابد.

 

سواد سرمایه گذاری آموزش مهارت تولید ثروت واقعی از فرصت هاست و فراگیرنده را توانمند و ذهن وی را باز می کند تا در محیط اقتصادی پیرامون و جامعه را به بازیگر موفق تبدیل شود.

تقویت جریان آموزش سواد مالی و سرمایه گذاری در ایران به ویژه در مسیر اقتصاد مقاومتی ضروری است.

 

این روند کمک می کند مهارتهای تولید ثروت افزایش یابد به ویژه در عصر اقتصاد دانش بنیان.

سواد مالی و سرمایه گذاری را می توان مهارت شناخت مبنی ثروت ؛ فقه کار با منابع سرمایه ای دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تولید اطلاعات در باره فرصت های تولید ثروت دانست و با بهره برداری گسترده فناوری های نوین و هوشمند هم این فرصت ها بیشتر شده است.

 

توصیه می شود از رفتارهای هیجانی دوری کنید (با در نظر گرفتن احتمال عدم توافق وفروش گسترده سهام ) ، دیدگاه کوتاه مدت را به بلند مدت ارتقا دهید ، در انتخاب صنایع برای سرمایه گذاری ، مطالعه و دقت بیشتری داشته باشید ،حتما از مشاوره هم بهره ببرید و تک سهم نیز خریداری نکنید بلکه سبد سهام را هدف گذاری کنید.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا