بحران سیاسی و تداوم نوسان ریال قطر

بحران سیاسی و تداوم نوسان ریال قطر

در حالی‌که به نظر می‌رسد در کوتاه مدت هیچ راه‌حل مشخصی برای فروکش کردن بحران سیاسی در روابط قطر با کشورهای منطقه نباشد، انتظار می‌رود ارزش ریال قطر نیز همچنان با نوسان همراه باشد.

 

ارزش برابری ریال قطر برابر ریال ایران در روز سیزدهم خرداد و قبل از بروز بحران سیاسی این کشور با کشورهای عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر هشت هزار و ۹۰۵ ریال بود.
با این حال بعد از آنکه ۴ کشور عربی به طور غیر مترقبه تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده و بر سایر کشورهای عربی نیز فشار آورده تا روابط خود را با این کشور قطع کنند، ارزش ریال قطر در بازارهای جهانی کاهش یافت.
این ۴ کشور نه تنها تمامی روابط خود را با قطر قطع کرده بلکه تمامی مراودات اقتصادی و بانکی خود را نیز با قطر به حال تعلیق در آوردند. بانک های مرکزی این کشورها، حساب شهروندان قطری را مسدود کردند. همزمان نه تنها مرزهای عربستان به روی قطر بسته شد، بلکه این ۴ کشور پرواز هواپیماهای قطری از آسمان خود را نیز ممنوع کرده و اجازه پهلوگیری به کشتی های این کشور را نیز ندادند.
روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه در ایران به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و همچنین سالگرد قیام خونین انقلابی مردم، تعطیل رسمی بود ولی با این حال تاثیر این موضوع باعث شد تا ارزش ریال قطر برابر سایر ارزها کاهش یابد.
در روز سه شنبه شانزدهم خرداد ارزش ریال قطر برابر ریال ایران با ۱۱ ریال کاهش به هشت هزار و ۸۹۴ ریال رسید.
با بسته شدن مرز عربستان بر روی قطری ها، به طور عملی تنها مرز زمینی قطر بسته و این کشور به طور عملی به یک جزیره تبدیل شد. از سوی دیگر افزایش نگرانی ها در داخل قطر، باعث هجوم مردم به فروشگاه ها برای تامین مواد غذایی و خرید مایحتاج خود شد.
اما بار دیگر با اعلام حمایت ترکیه از قطر و همچنین تبعیت نکردن برخی از کشورهای عربی از جمله کویت و عمان از تصمیم عربستان، بحرین و امارات در شورای همکاری خلیج فارس و همچنین تلاش های ایران برای بازگردادن ثبات به منطقه، ارزش ریال قطر بار دیگر افزایش یافت و در روز چهارشنبه هفدهم خردادماه به هشت هزار و ۹۰۹ ریال رسید که حتی ۴ ریال بیش از روز سیزدهم خرداد بود.
اما روز ‍پنجشنبه هجدهم خرداد بار دیگر ریال قطر اُفت کرد که عمده ترین دلیل آن را می توان در قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک موریتانی، سومالی و نیجر و کاهش سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک کشورهایی مانند اردن بار دیگر کاهش یافت. ارزش برابری ریال قطر برابر ریال ایران در این روز با ۲۰ ریال کاهش رقم هشت هزار و ۸۸۹ ریال ثبت کرد.
اُفت ریال قطر برابر ارزهای جهانی در روز شنبه بیستم خردادماه نیز ادامه داشت و در این روز ارزش برابری ریال قطر برابر ریال ایران با ۱۳ ریال کاهش نسبت به روز پنجشنبه به هشت هزار و ۸۷۶ ریال رسید.
از آنجایی که روز یکشنبه ۲۱ خردادماه بازارهای جهانی تعطیل هستند، ارزش برابری ریال قطر برابر ریال ایران نیز مانند روز قبل از آن ثابت بود.
به نظر می رسد با وجود آنکه قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بوده و از مهمترین صادرکنندگان گاز طبیعی به جهان محسوب می شود اما بتدریج آثار نامطلوب قطع همکاری های سیاسی و اقتصادی ۴ کشور مهم عربی در منطقه در حال نمایان شدن است. قطری ها برای کاستن از آثار زیان بار این موضوع، اقدامات فراوانی را آغاز کرده و وزیر امور خارجه این کشور کوچک رایزنی های فشرده ای را با کشورهای منطقه و خارج از آن انجام داده است.
با این حال اُفت ارزش ریال برابر سایر ارزهای عمده در روزهای آینده دور از انتظار نیست و دلیل نوسان ناچیز ریال قطر برابر سایر ارزهای دیگر نیز می تواند ناشی از ذخایر عظیم ارزی و سرمایه گذاری های مختلف و متنوع قطری ها در نقاط مختلف دنیا باشد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا