کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

حرکت روبه رشد بورس کالا در مسیر توسعه ابزارهای مالی

حرکت روبه رشد بورس کالا در مسیر توسعه ابزارهای مالی

توسعه و گسترش ابزارهای متنوع مالی در بورس های کالایی به شفافیت اقتصادی، جمع آوری اطلاعات صحیح، تامین سرمایه در گردش و پوشش ریسک صنایع کمک می کند.

امیرحسین محمدی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در کل دنیا معاملات سنتی جای خود را به ابزارهای مالی متنوع داده اند، به طوریکه کارایی بالای ابزارهای نوین مالی، کاستی های مبادلات سنتی را پوشش داده است.

مدیر بورس کالای کارگزاری تامین سرمایه نوین به توسعه ابزارهای مالی در بورس های کالایی دنیا اشاره کرد و گفت: همواره معاملات در بورس ها به دلیل شفافیت بالا در آمار و اطلاعات از فرارمالیاتی شرکت ها و ایجاد انحصار و رانت در بازار کالا جلوگیری می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه معاملات محصولات مختلف در بورس کالای ایران در حال حرکت به سمت ابزارهای نوین مالی همچون معاملات سلف موازی و فیوچر است، تاکید کرد: برای افزایش عمق بازار، پوشش ریسک، تامین سرمایه در گردش و همچنین جلوگیری از سفته بازی برخی از سرمایه داران نیاز است که مدل های جدید در معاملات محصولات مختلف ایجاد شود که این موضوع در دستورکار بورس کالا قرار گرفته است.  

به گفته محمدی، سفته بازی بر روی اوراق محصولات هم از افزایش قیمت کالاها و هم از تورم جلوگیری می کند. البته بورس های کالایی مطرح دنیا دارای قدمتی بیش از ۱۰۰ سال هستند و نباید از بورس کالای ایران با قدمتی حدود ۹ سال انتظار داشته باشیم که مانند بورس های دنیا عمل کند، بلکه نیاز است که با تعامل و همکاری سایر نهادها و صنایع مختلف، علاوه بر معاملات فیزیکی کالاها، دادوستد ها بر پایه اوراق بهادار نیز رفته رفته در بورس کالا توسعه یابد.

وی درپایان گفت: طی سال های گذشته برای رونق معاملات بورس کالا و کشف قیمت محصولات در بازاری قابل رصد و شفاف تلاش های بسیاری شده به طوریکه امروز نوبت به توسعه ابزارهای نوین مالی و افزایش بازارها رسیده است.   

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا