چشم انداز بازارهای جهانی در هفته پیش رو

چشم انداز بازارهای جهانی در هفته پیش رو

نفت برنت و نفت وست تگزاس آخرین روز معاملاتی هفته قبل را با 48.15 و 45.83 دلار به پایان بردند. با توجه به رقابت شدید تولیدکنندگان نفت امریکا و خاورمیانه، ادامه رشد ذخایر آمریکا می تواند دامنه قیمت نفت را در ادامه سال جاری میلادی کاهش دهد.


*علی مرتضوی – تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

بازارهای مالی جهان هفته شلوغی را آغاز می کنند. نشست فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره و نشست های تعیین سیاست های اقتصادی در بریتانیا، ایالات متحده، ژاپن و سوییس، همچنین انتشار داده های تولید صنعتی چین و گزارش های ماهیانه نفت از مهم ترین رویدادهای تقویم مالی بازارها در هفته پیش رو است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، برخی از تحلیلگران و فعالان اقتصادی امیدوارند که فدرال رزرو در نشست 14 ژوئن که روز چهارشنبه برگزار می شود  نرخ بهره را برای دومین بار افزایش دهد. نرخ بهره فدرال رزرو پس از یک بار افزایش در ماه مارس به یک درصد رسیده است و در ادامه برنامه قبلی فدرال رزرو برای دو بار افزایش دیگر تا پایان سال، انتظار می رود 0.25 درصد در پایان سه ماهه دوم 2017 افزایش یابد.

با این حال انتشار داده های اقتصادی ایالات متحده که در سطح پایین تری از پیش بینی ها قرار داشت و همچنین آمارهای بازار مسکن که رونق جدی ای را نشان نمی دهد، تا حدودی امیدها را به تصمیم افزایشی فدرال رزرو کمرنگ کرده است، مطالعات شرکت الپری نشان می دهد که حتی این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو به یک افزایش دیگر تا پایان سال جاری میلادی بسنده کند و بعید نیست که بانک مرکزی این تصمیم را فعلا به تعویق بیندازد.

اهمیت دیگر نشست روز چهارشنبه به دلیل اعلام جزییات برنامه فدرال رزرو برای کاهش 4.5 میلیارد دلاری تراز نامه این بانک است. در کنار رویدادهای مربوط به این نشست، انتشار داده های اقتصادی آمریکا در خصوص تورم، اشتغال، شاخص هزینه تولیدکننده، تعداد مسکن های جدید ساخته شده و شاخص خرده فروشی نیز توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. چراکه شاید بهبود عملکردی این شاخص ها شواهد مطمئن تری را برای تصمیم گیری فدرال رزرو ارائه دهد. در صورتی که برنامه افزایش نرخ بهره بار دیگر به تعویق بیفتد ممکن است شاهد افزایش فشار بر روی کامودیتی ها باشیم که می تواند در یک تاثیر مقطعی بار دیگر رشدهای از سر گرفته شده را متوقف کند.

انتشار گزارش ماهیانه اوپک و آژانس جهانی انرژی

اوپک روز سه شنبه گزارش ماهیانه خود را از بازار نفت منتشر می کند و یک روز پس از آن آژانس بین المللی انرژی نیز گزارش خود را از عرضه و تقاضای جهانی نفت انتشار خواهد داد.

گروه صنعتی موسسه نفت امریکا موسوم به API و مرکز اطلاعات انرژی گزارش هفتگی عرضه نفت امریکا و ذخایر نفت و بنزین را اعلام می کنند. این در حالی است که در هفته گذشته با اعلام این مرکز مبنی بر رشد 3.3 میلیون بشکه ای ذخایر نفت امریکا، برخلاف پیش بینی بازار که انتظار داشت سطح این ذخایر 3.4 میلیون بشکه کاهش یابد، بهای نفت به سقوط 4.4 درصدی به کمترین مقدار یک ماهه اخیر رسید. موسسه بیکر هیوز نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد که تعداد دکل های حفاری با 8 افزاش به 741 عدد رسیده که همچنان بالاترین رکورد از سال 2015 محسوب می شود. به نظر می رسد که افزایش تولید نفت شیل تلاش های تولیدکنندگان بزرگ را تا اینجا بی نتیجه باقی گذاشته است، بر همین اساس بانک گلدمن ساکس نیز هفته قبل پیش بینی خود را درباره نفت برنت از 56.75 دلار به 55.39 دلار کاهش داد و پیش بینی خود را از نفت وست تگزاس نیز از 54.80 دلار به 52.92 دلار پایین آورد.

در همین راستا بانک جی پی مورگان پیش بینی کرد هر بشکه نفت برنت در سال آینده 45 دلار و نفت وست تگزاس آمریکا نیز 42 دلار بطور میانگین قیمت خواهد داشت. این قیمت ها نسبت به گزارش قبلی این بانک به ترتیب 11 و 10 دلار کاهش یافته اند. در نتیجه بسیاری از فعالان اقتصادی منتظرند تا از نتیجه ارزیابی های ماهانه موسسات بزرگ نفتی در خصوص بازار این کالای اساسی اطلاع حاصل کنند.

نفت برنت و نفت وست تگزاس آخرین روز معاملاتی هفته قبل را با 48.15 و 45.83 دلار به پایان بردند. با توجه به رقابت شدید تولیدکنندگان نفت امریکا و خاورمیانه، ادامه رشد ذخایر آمریکا می تواند دامنه قیمت نفت را در ادامه سال جاری میلادی کاهش دهد که برای صادرکنندگان بزرگ به معنای کاهش درآمد است. همچنانکه تاکنون عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت با کسری بودجه شدید و مشکل تامین هزینه ها روبرو شده است، ادامه این روند برای سایر تولیدکنندگان خاورمیانه نیز شرایط مشابهی را ایجاد خواهد کرد.

اعلام سیاست های اقتصادی بانک انگلستان

بانک انگلستان نیز روز پنجشنبه تصمیمش را در خصوص نرخ بهره اعلام خواهد کرد. نرخ بهره هم اکنون در انگلستان 0.25 درصد است و به نظر نمی رسد با توجه به داده های اقتصادی تغییری در آن حاصل شود. اهمیت این رویداد از آن جهت است که مذاکرات مربوط به برگزیت کمتر از یک هفته دیگر آغاز می شود و انتظار می رود بانک مرکزی برای کنترل شوک ناشی از نتایج غیرمنتظره انتخابات پارلمانی 8 ژوئن که منجر به کاهش ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار شد، برنامه خود را اعلام کند.

این بانک قبل از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که سیاست های پولی انگلستان تا زمانی که کاهش تقاضای داخلی را در طول مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا تشخیص بدهد، حداقل برای چند ماه آینده، ادامه خواهد داشت. در شرایطی که ترکیب پارلمان با افزایش قدرت حزب کارگر و کاهش اکثریت مطلق حرب محافظه کار دستخوش تغییرات اساسی شده است، باید دید که برنامه بریتانیا برای خروج چه تاثیری در روابط اقتصادی اش با اتحادیه اروپا خواهد داشت. در این میان فعالان اقتصادی نیم نگاهی به آمارهای ماهیانه تورم و اشتغال دارند که در پایان هفته اعلام می شود و تاثیر برگزیت بر اقتصاد انگلستان را بیشتر روشن می کند.

بانک های مرکزی ژاپن و سوئیس نیز در پایان هفته تصمیمات خود را در خصوص نرخ بهره اعلام خواهند کرد. این در حالیست که نرخ بهره کوتاه مدت در ژاپن 0.1 درصد است و نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله دولتی صفر است. برنامه اقتصادی بانک مرکزی سوئیس بر اساس ارزیابی فصلی داده های اقتصادی روز پنجشنبه اعلام می شود. نرخ بهره این کشور هم اکنون منفی 0.75 درصد است و انتظار می رود بدون تغییر باقی بماند.

انتشار داده های اقتصادی در چین

سازمان ملی آمار چین روز چهارشنبه داده های اقتصادی مربوط به تولید صنعتی و سرمایه گذاری ماه می را منتشر می کند. سطح پیش بینی شده برای رشد تولیدات صنعتی 6.3 درصد است که نسبت به رشد 6.5 درصدی آوریل کاهش نشان می دهد. بررسی های تحلیلی الپری نشان می دهد که کاهش تدریجی سطح فعالیت بنگاه های تولیدی در پی اثر مضاعف سیاست های انقباضی سه ماهه اول همچنان ادامه دارد ولی به این معنی نیست که چین فرصت دست یافتن به رشد اقتصادی پیش بینی شده را از دست داده باشد.

در کل بنظر می رسد که پیچیده تر شدن شرایط اقتصادی با گره خوردن آن به اوضاع سیاسی جهان به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسیده باشد، از این رو آمارهای اقتصادی پایان هفته می تواند تا حد زیادی مسیر سرمایه گذاران را برای اتخاذ استراتژی مناسب در ادامه سال تعیین کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا