عضو شورای عالی فضای مجازی:

0.3 درصد از کل بودجه کشور به سرمایه‌گذاری ICT اختصاص دارد

0.3 درصد از کل بودجه کشور به سرمایه‌گذاری ICT اختصاص دارد

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: سهم سرمایه‌گذاری ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در سال 1394 از بودجه کل کشور 3 دهم درصد و این سهم در بودجه عمومی 2 درصد است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با بیان اینکه چنین سهم ناچیزی اتفاق بزرگی در کشور ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: باید اهتمام جدی‌تری به این موضوع مهم شود. این سهم در کشورهای پیشرفته بین 17 تا 34 درصد است که آنها در تلاش هستند این مقدار را به 25 تا 40 درصد برسانند.

وی پدیده فضای مجازی را پدیده‌ای نوظهور دانست و گفت: تعداد ابراز متصل به اینترنت در سال 1984 میلادی یک هزار دستگاه بود که این تعداد در سال 2013 به 10 میلیارد شی‌ء متصل به اینترنت رسیده است.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور به انجام پیمایش ملی درباره نحوه استفاده از شبکه‌های ارتباطی تلفن همراه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: 79 درصد برای ارتباطات خانوادگی و 68 درصد به منظور کسب اطلاعات از این فناوری استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه فقط 3 درصد داده‌های این فناوری داده‌های فاسد و آسیب‌زاست، اظهار کرد: باید برای این درصد توان گذاشته و آن را کنترل کنیم. ما نمی‌توانیم خودمان را از این فناوری پیشرفته جدا کنیم.

عاملی مهمترین هدف استراتژیک در حوزه فضای مجازی را یکپاچه‌سازی در سیاست‌گذاری، نظارت، ارزیابی و اجرا اعلام و تاکید کرد: هر استانی برای خودش سازکار و سامانه دولت الکترونیک ایجاد می‌کند. رویکرد دولت باید ایجاد نظام یکپارچه‌ساز و کار مربوط به خدمات مردم باشد و استان‌ها هم باید از آن استفاده کنند.

وی افزود: متاسفانه یکپارچگی در اجرا، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نداریم و به همین دلیل نیز معمولا منابع خودمان را به هدر می‌دهیم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به وزارت فناوری فضای مجازی تبدیل شود.

این کارشناس فضای مجازی گفت: دامنه حوزه فضای مجازی گسترده و ابعاد جدید پیدا کرده است و وزارتخانه‌ای باید بتواند زیرساخت‌ها، نرم‌افزار، برنامه و محتوای این کار را فراهم کند.

عاملی با اشاره به اینکه 30 شورا در سازمان برنامه و بودجه موظف به تدوین برنامه ششم توسعه هستند، گفت: از این تعداد فقط یک شورا برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است در حالیکه همه شوراها باید در دو فضای واقعی و مجازی برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا