در دیدار علی طیب نیا با وزیر دارایی اتریش مطرح شد:

تامین مالی یک میلیارد یورویی "اوبر بانک" اتریش برای سرمایه گذاری در ایران

تامین مالی یک میلیارد یورویی

وزیر دارایی اتریش با بیان اینکه خود و هیات بلندپایه همراه وی، به نمایندگی از دولت و شرکت های بزرگ این کشور، بسیار علاقه مند به تسریع هر چه بیشتر توسعه روابط اقتصادی دو کشور و گسترش همکاری های دوجانبه هستند، اعلام کرد: بانک "اوبر بانک" اتریش به عنوان بزرگ ترین بانک این کشور، یک میلیارد یورو جهت تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری در ایران اختصاص داده است.


دکتر "علی طیب نیا" وزیر امور اقتصادی و دارایی با "هانس یورگ شیلینگ" وزیر دارایی اتریش در تهران دیدار کرد، و ضمن این دیدار دو طرف بر توسعه هر چه بیشتر روابط بانکی بین ایران و اتریش، تاکید کردند.

علی طیب نیا با اشاره به مذاکرات سال گذشته خود با همتای اتریشی در جریان سفر به وین، خواهان تسریع در توسعه هرچه بیشتر همکاری های اقتصادی، متناسب با روابط حسنه دو کشور شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، وزرای دارایی ایران و اتریش در خصوص توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و توسعه همکاری های گمرکی در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا بحث و گفتگو کردند و برای برخی اصلاحات آن به توافق رسیدند.

وزیر اقتصاد مبارزه با پولشویی و جلوگیری از حمایت مالی تروریسم را به عنوان یکی از برنامه های اصلی جمهوری اسلامی و به ویژه وزارت اقتصاد دانست و عنوان کرد: این برنامه در تمامی سازمان ها و نهادها، به ویژه نظام بانکی، مطابق با استانداردهای بین المللی و با جدیت در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه بانک های ما در حال حاضر به نرم افزارهای لازم برای شناسایی معاملات مشکوک و تامین مالی تروریسم و پولشویی مجهز شده اند، اظهار داشت: در حال حاضر تمرکز ما بر اجرای کامل تر این ضوابط، مطابق با استانداردهای نهادهای بین المللی و بهره مندی از تجارب کشورهای توسعه یافته در این ارتباط است.

در ادامه هانس یورگ شیلینگ وزیر دارایی اتریش که در راس یک هیات عالیرتبه از مقامات دولتی و تعدادی از نمایندگان شرکت ها و بانک ها ی بزرگ‌تجاری اتریش به تهران سفر کرده است، از عزم جدی دولت این کشور برای توسعه مراودات و همکاری های اقتصادی با ایران خبر داد.

شیلینگ با اشاره به دیدار و مذاکرات سال گذشته خود با علی طیب نیا، پیشرفت های اقتصادی جمهوری اسلامی را بسیار درخشان و تحسین برانگیز خواند.

وزیر دارایی اتریش با بیان اینکه خود و هیات بلندپایه همراه وی، به نمایندگی از دولت و شرکت های بزرگ این کشور، بسیار علاقه مند به تسریع هر چه بیشتر در توسعه روابط اقتصادی دو کشور و گسترش همکاری های دوجانبه هستند، اعلام کرد: بانک "اوبر بانک" اتریش به عنوان بزرگ ترین بانک این کشور، یک میلیارد یورو جهت تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری در ایران اختصاص داده است.

وی همچنین از اشتیاق شدید تعدادی دیگر از بانک های اتریشی برای توسعه همکاری ها از جمله برقراری روابط کارگزاری با بانک های ایرانی و همچنین از نهایی شدن توافقات بین بانک های مرکزی دو کشور خبر داد.

شیلینگ در ادامه، با بیان اینکه رسیدن به توافقات لازم در خصوص تضامین حقوقی برای توسعه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت های اتریشی در ایران، یکی از اهداف این سفر بوده است، گفت: تضمین های صادره دولت این کشور به شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران طی سال گذشته چهار برابر شده است.

نووتنی رئیس کل بانک مرکزی اتریش هم پس از این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روابط بسیار خوبی میان بانک های مرکزی دو کشور ایران و اتریش برقرار است، گفت: پس از سفر سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی ایران به اتریش، حسابی برای بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی اتریش افتتاح شد و همزمان برنامه آموزشی را برای کارشناسان بانکی ایران تدارک دیدیم تا در بانک مرکزی اتریش دوره های تخصصی را به ویژه در حوزه های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم سپری کنند .

وی افزود: بانک های اتریشی علاقه بسیار زیادی برای ایجاد تضمین مالی و نقل و انتقالات مالی بانک های ایرانی دارند.

نووتنی اضافه کرد: مدیرکل یکی از بانک ها که در ایران بسیار فعال است همراه هیئت اتریشی است و در نشستی که امروز داشتیم عنوان شد یک بانک بزرگ اتریشی دیگر هم در آینده بسیار نزدیک فعالیت خود را در ایران از سر خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی اتریش با اشاره به اینکه ایجاد تضمین حقوقی برای بانک ها از مسائل مهم است، گفت: در این راستا گفتگوهای خوبی را انجام دادیم و در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید.

نووتنی افزود: چارچوب و تضمین صادرات اتریشی به ایران هم به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و مدیرکل بانکی که این تضمین را افزایش داد عضو هیئت همراه ماست.

وی ادامه داد: این سفر باید کمک کند تا ظرفیت های برقراری همکاری های اقتصادی و بانکی میان 2 کشور را گسترش دهیم و یقین دارم این محقق خواهد شد.

همچنین در این دیدار وزیر اقتصاد با اشاره به وقایع تروریستی روزهای اخیر ایران را یکی از قربانیان تروریسم در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خواند و خواستار تقویت همکاری های بین المللی در جهت مبارزه و ریشه کنی تروریسم در سراسر جهان شد و هانس یورگ شیلینگ وزیر دارایی اتریش نیز مراتب تاثر و تسلیت عمیق خود را نسبت به عملیات تروریستی اخیر در تهران ابراز داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا