کسب‌وکاری تازه در فضای مجازی

کسب‌وکاری تازه در فضای مجازی

با آن‌که از عمر اینترنت و شبکه‌های ارتباط‌ مجازی، مدت زمانی تقریبا طولانی می‌گذرد، در مقابل عمر صفحه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خیلی کوتاه ...

با آن‌که از عمر اینترنت و شبکه‌های ارتباط‌ مجازی، مدت زمانی تقریبا طولانی می‌گذرد، در مقابل عمر صفحه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خیلی کوتاه است. اما این جوان بودن مانع از رشد و توسعه سرسام‌آور آن نشده است. عمر«تلگرام» در شبکه‌های اجتماعی ایران چیزی کمتر از ٢ سال است، اما با توجه به شرایط و موقعیت؛ این شبکه به سرعت جای خود را باز کرد و امروز به جایی رسیده که حتی از آن برای کسب درآمد نیز استفاده می‌شود. البته به این نکته هم باید توجه داشت که استفاده و ورود گوشی‌های هوشمند که به‌عنوان یک دستیار همیشگی در کنار کاربران است، باعث شد تا کسب‌وکار از طریق شبکه‌های اجتماعی خیلی زود رشد کند.

در گذشته استفاده از شبکه‌های اجتماعی به دلیل جذابیت‌هایی که داشت بیشتر به‌عنوان یک سرگرمی مطرح بود، اما امروز بخشی از زندگی مردم به‌خصوص قشر جوان شده، به‌طوری که آنها حاضرند برای آن هزینه کنند. به همین دلیل هم شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری وقتی صدای زنگ پیامک تلگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر به صدا درمی‌آید، به جای یک خبر یا احوالپرسی ساده یک دوست، یک پیامک تبلیغی برای شما آمده است.

قیمت‌ها بستگی دارد

امروز شبکه‌های اجتماعی ازجمله تلگرام تبدیل به محلی برای تبلیغ شده است. حتی ارسال یک پیغام در تلگرام برای شما ممکن است بیش از هزینه اینترنتی که مصرف می‌کنید برایتان آب بخورد. امروزه کمتر کسی برای ارسال پیامک به سراغ مخابرات می‌رود، به‌خصوص اگر به دنبال یک کسب‌وکار خاص باشد. یکی از افرادی که برای تبلیغ در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، می‌گوید: ما صفحه، کانال یا یک ربات را به شما می‌فروشیم یا در صورت امکان در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای مثال اگر کار شما هنری یا صنایع دستی کوچک مثل عروسک‌سازی است، به شما پیشنهاد می‌دهیم که به قیمت ١٥‌هزار تومان یک ربات را در اختیار بگیرید و برای آن برنامه‌ریزی کنید که این حداقل هزینه در یک بازه زمانی نامشخص یا به عبارت بهتر خرید یک ربات است. حال در مشاغل دیگر با توجه به درآمدها و نوع فعالیت ممکن است پنل ارسال پیام یا نرم‌افزار ارسال پیام در تلگرام به آنها پیشنهاد شود که هرکدام تعرفه‌ای جدا دارد. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر در حوزه‌ای مانند تبلیغات برای سایت یا چند کار را با هم انجام می‌دهید، خرید یک نرم‌افزار به نفع شماست و استفاده بیشتر و بهتری از آن می‌برید.

تبلیغات انبوه، بدون محدودیت

وقتی صحبت از تبلیغات در فضای مجازی می‌شود، شما هیچ‌کدام از مخاطبان خود را به درستی نمی‌شناسید و تنها پیش‌فرضی از آنها دارید. اما یک چیز مسلم است و آن وجود مخاطبان بی‌شماری است که بدون محدودیت سن و مرزهای جغرافیایی می‌توانید تحت‌تاثیر قرار دهید و این یک مزیت بزرگ است.

پنل‌های ارسال پیامک در تلگرام در ٤ سطح پایه، حرفه‌ای، ویژه و نمایندگی به فروش می‌رسد. بازه قیمتی آنها نیز از ٥٠ تا ٨٠‌هزار تومان شروع می‌شود و تا ٤٠٠ تا ٦٨٠‌ هزار تومان هم می‌رسد. سطح پایه ٥٠ تا ٨٠ ، سطح حرفه‌ای ١٠٠ تا ١٦٠، سطح ویژه ١٥٠ تا ٢٤٠ هزار تومان است و نرخ‌های بالاتر مربوط به پنل نمایندگی‌هاست که ٢ سطح دارد که یکی ٢٠٠ تا ٣٢٠‌هزار تومان و دیگری ٤٠٠ تا ٦٨٠‌هزار تومان است. پس از پرداخت این مبالغ هر فرد به‌عنوان خریدار پنل باید برای ارسال پیامک در تلگرام هزینه‌ای جداگانه بپردازد. یعنی فردی که پنل پایه ٥٠ تا ٨٠‌ هزار تومانی را خریده باید برای ارسال هر پیامک حدود ١١ تومان به نماینده اصلی یعنی فروشنده پنل پرداخت کند. در این شیوه هرچه پنل حرفه‌ای‌تر و گران‌تری خریده باشید، قیمت ارسال هر پیامک برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود. برای مثال اگر پنل پایه ٨٠هزار تومانی را خریده باشید، ارسال هر پیامک حدود ١٣ تومان می‌شود. درحالی‌که اگر پنل نمایندگی یا حرفه‌ای را خریده باشید، به ازای ارسال هر پیامک بین ٩ تا ١٠ تومان می‌پردازید. البته در هر پایه تعدادی پیامک رایگان نیز به خریدار تعلق می‌گیرد.

ارایه تضمین و جایزه

شرکت‌هایی که پنل‌های ارسال پیامک را می‌فروشند به خریداران خود هم جایزه می‌دهند و هم تضمین. تضمین این‌که همه پیام‌ها ارسال می‌شود، بازخورد ارسال پیام‌ها تایید می‌شود، ضمن این‌که ارسال آنها نامحدود است و حتی به خارج از مرزها هم ارسال می‌‌شود. علاوه بر این می‌توانید با آن فیلم کوتاه هم ارسال کنید که البته همه پیام‌های شما پیش از ارسال از لحاظ محتوایی تایید می‌شود. تا سقف ١٠٠‌میلیون پیامک هم در روز می‌توانید ارسال کنید. البته یک موضوع خیلی مهم این است که بیشتر فروشندگان پنل، بانک شماره‌های همراه اول را نیز دارند. این بانک به شیوه کدگذاری تهیه شده است و قابل مشاهده نیست، اما فروشندگان پنل در بیشتر مواقع این بانک را به شما ارایه می‌دهند. در برخی موارد هم به‌عنوان جایزه و با توجه به نوع خرید (مبلغ خرید یا نوع پنل خریداری شده) بانک شماره تلفن‌ها به صورت تفکیک شده (استانی، جنسیتی، مشاغل، منطقه‌ای، سنی و...) در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. در مجموع اگر قصد دارید برای کار خود هزینه تبلیغات بپردازید و در همه مناطق دیده شوید، باید به فکر حداقل هزینه‌ای حدود 50 تا 80 هزار تومان باشید.

خاصیت‌ها و قواعد تبلیغات

از همه این حرف‌ها که بگذریم کارکردن و حتی تبلیغات در فضای مجازی برای خودش راه و رسمی دارد. هرچند که به دلیل جوان بودن و ناشناخته بودن نسبی فضای مجازی در کشور ما، هنوز قواعد آن خیلی محکم و پررنگ نیست، اما به‌هرحال افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کمابیش از آن اطلاع دارند و خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند؛ چراکه فضای مجازی و تجارت الکترونیک و تبلیغات در آن بسیار متفاوت‌تر از تجارت سنتی است و بسیار هوشمند است و افراد بدون ایده را به سرعت حذف می‌کند.

«زانیار برور» کارشناس بازاریابی در فضای مجازی در مورد تبلیغات و قوانین تبلیغات در دنیای مجازی به «شهروند» می‌گوید: یکی از دلایل جذابیت تبلیغ در فضای مجازی این است که بیشتر طالبان و مخاطبان فضای مجازی جوانان بودند. آنها بیشتر برای سرگرمی به این فضا روی آورده بودند ولی بخشی از آنها سودای شهرت داشتند. بعد از مدتی تبدیل به یک حوزه فعال و جداگانه در بخش کسب‌وکار و تبلیغات شد.

مدل ریاضی برای قیمت

«برور» تبلیغ در فضای مجازی را جذاب و راحت می‌داند و دلایلی هم برای این گفته خودش دارد. او توضیح می‌دهد: فضای مجازی امکانات بیشتری دارد، جامعه هدفش گسترده‌‌تر است و به‌طورحتم به دست افراد نیازمند آن می‌رسد. به همین دلیل هم فضای بهتر و مناسب‌تری برای معرفی برند یا کسب‌وکار جدید است. تبلیغات در شبکه‌ها و صفحات اجتماعی بازه قیمتی مشخصی ندارد، ولی قیمت‌ها از ساعتی ٢ تا ٣ ‌هزار تومان شروع می‌شود. مزیت تبلیغات در جایی مانند تلگرام این است که کانال وجود دارد و شما برای تبلیغ، تولید محتوا می‌کنید که این تولید محتوا به کلی با ساختن یک تیزر تلویزیونی و... متفاوت است.

او تبلیغ در صفحات شبکه‌های اجتماعی را کاری بسیار دقیق و پیچیده می‌داند و توضیح می‌دهد: هزینه تبلیغ یا فروش پیج‌ها، مختلف است. این نوع کسب‌وکار در ایران تازه است، اما در خارج از ایران عمر طولانی‌تری دارد. چون برای تعیین قیمت فروش یا تبلیغ در این صفحات فرمول و مدل ریاضی وجود دارد. در این فرمول براساس فالوورها، فالووینگ‌ها، تعداد پست‌ها، تعداد بیننده‌ها و حتی لایک‌هایی که روی عکس‌ها و پست‌ها زده می‌شود، قیمت تعیین می‌شود و به آن ارزش ریالی یا دلاری می‌دهند.

برور اضافه می‌کند: به همین دلیل هک کردن یک صفحه یا حساب کاربری می‌تواند قیمت مادی یا ریالی داشته باشد. البته هک شدن در بیشتر موارد یک فرآیند خیلی پیچیده یا فنی نیست. در بیشتر مواقع این کار روانشناسانه بوده و ممکن است توسط دوست خودتان هک شوید. بیشترین ضرر آن هم این است که کارنامه شما از بین می‌رود. در جامعه امروز ما کاربران اینترنت کم نیستند. در حقیقت کاربران حرفه‌ای کم هستند؛ کاربرانی که حتی نمی‌دانند چطور با یک ایمیل ساده کار کنند. گرچه به نظر می‌رسد فضای مجازی در کشور ما جایگاه واقعی خود را ندارد، اما به قول معروف اهل فن‌اش با این بخش به خوبی کنار آمده‌اند و جایگاه آن را می‌دانند. چون این افرادی که در این حوزه و بخش فعالیت می‌کنند، می‌دانند که فضای مجازی بسیار هوشمند است و باید دانسته وارد این حوزه شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا