هزینه-فایده اخذ حقوق دولتی از بخش معدن

هزینه-فایده اخذ حقوق دولتی از بخش معدن

دنیای معدن -نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به این نکته که همزمان با کاهش قیمت کامودیتی‌های معدنی به خصوص سنگ‌آهن، اخذ حقوق دولتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدیل نشده، گفت:

همزمان با تعطیلی معادن بار تامین حقوق دولتی پیش‌بینی شده در بودجه کشور بر دوش معادن فعال افتاده و مشوق‌های لازم برای تولید معادن کشور در شرایط بحران ایجاد نشده و تعدادی از این معادن به سبب پرداخت حقوق دولتی بالا تعطیل شده‌اند.

 

به گفته دکتر بهرام شکوری طی سال‌های اخیر اگر با اخذ حقوق دولتی و فشار تحمیل شده بر معادن حدود 200 معدن تعطیل شده باشد و در هر معدن به‌طور میانگین (اشتغال مستقیم و غیرمستقیم) 150 نفر بیکار شده باشند حدود 30 هزار نفر طی این سال‌ها در بخش معدن بیکار شده‌اند. حال اگر این تعداد افراد بخواهند از بیمه بیکاری استفاده کنند و هر یک به‌طور میانگین حدود یک میلیون تومان حقوق بیمه بیکاری دریافت کنند، در هر سال دولت از محل درآمدهای خود حدود 360 میلیارد تومان حقوق بیمه بیکاری به این افراد پرداخت کرده و حال آنکه در سال 94 حدود 330 میلیارد تومان حقوق دولتی محقق شده و طی 11 ماه منتهی به سال 95 دولت تنها توانسته 358 میلیارد تومان از حقوق دولتی پیش بینی شده را محقق کند.

به گفته وی با یک حساب سرانگشتی میزان دریافتی دولت از حقوق دولتی معادن در هر سال تقریبا معادل میزان حقوق پرداختی دولت به بیکاران معادن است. وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف از این مقایسه توجه بیشتر دولت به تناسبات اشتغال و حقوق دولتی معادن در پیش‌بینی این حقوق در قانون بودجه و میزان تحقق آن است، افزود: امید است دولت دوازدهم با تحقیق و بررسی بیشتر در این خصوص فضای کسب و کار معدنی کشور را با شعار افزایش حقوق دولتی ملتهب نکند و با کمک به این بخش و اخذ حقوق دولتی محاسبه شده با توجه به فاکتورهای فنی و اقتصادی معادن، به رشد و شکوفایی این بخش مهم از تولید کشور اقدام کند. شکوری افزود: در این راستا بخش خصوصی معدنی کشور و انجمن‌های مربوطه در جهت کمک به شفافیت میزان محاسبه صحیح حقوق دولتی آماده همکاری مستمر با دولت هستند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا