کمتر از یک درصد از معادن کشور را بهره برداری می کنیم

کمتر از یک درصد از معادن کشور را بهره برداری می کنیم

دنیای معدن - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ذخایر معدنی کشور، میزان آن را ۶۲ میلیارد تن اعلام کرد و گفت: تقریبا نزدیک به ۴۵۰ میلیون تن یعنی کمتر از یک درصد داریم از معادن کشور بهره برداری می کنیم که میزان بسیار کمی است.

سعید باستانی با اشاره به ذخایر معدنی کشور، میزان آن را ۶۲ میلیارد تن اعلام کرد و گفت: تقریبا نزدیک به ۴۵۰ میلیون تن یعنی کمتر از یک درصد داریم از معادن کشور بهره برداری می کنیم که میزان بسیار کمی است.
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: هزینه های اکتشاف در ایران بسیار پایین است و به همین دلیل با توجه به شرایط آب و هوایی کشور، امکان اکتشاف معادن بسیار بالا است اما متاسفانه بودجه های سازمان زمین شناسی بسیار کم است و عملاً نتوانستیم اکتشاف را حتی در موارد خاص انجام دهیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت: سال گذشته رهبر انقلاب فرمودند اگر روی معادن کار شود، دیگر نیازی به نفت نخواهیم داشت. ظرفیت معادن با ارزش افزوده بالای کشور بسیار زیاد است اما تاکنون نتوانسته ایم از این معادن بهره برداری کنیم.
به گزارش رادیو گفت و گو، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: یک بخش از چالش ها و مسائل سر راه اکتشافات و معدن، قوانین مزاحم و دست و پا گیر است؛ به عنوان مثال مشارکت شرکت های زیر مجموعه وزارت صنایع در توسعه زنجیره ارزش معدنی است که در برنامه ششم مجوزی برای ورود این شرکت ها داده شده است.
همچنین در این برنامه وحید فروزش زمین شناس و کارشناس معدن درباره ظرفیت های خاموش اقتصاد معدن گفت: ظرفیت های خاموش یعنی نپرداختن به همه پتانسیل هایی که بخش معدن در کشور پهناور ایران دارد.
کارشناس معدن افزود: کشور ایران شاید یکی از منحصر به فردترین کشورهای دنیا است که از نظر ذخایر معدنی و هم از نظر تنوع آن، منحصر به فرد است اما متاسفانه تمرکزی که باید روی مواد معدنی داشته باشیم را نداشتیم و به همین جهت با ظرفیت های خاموش زیادی در این بخش ها روبرو هستیم.
این زمین شناس تصریح داشت: این ظرفیت های خاموش باعث شده به سمت ذخایر نفت و گاز برویم و بعد از آن هم معادن فلزی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و باعث شده نتوانیم از همه ظرفیت های معادن معدنی استفاده کنیم.
مهندس آدین زینال زاده کارشناس اکتشاف مواد معدن نیز با اشاره به اینکه ۷۰ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است، گفت اظهار داشت: از دو جنبه می توان به مسئله ظرفیت های خاموش معدن در کشور پرداخت؛ یکی اینکه در تمام سطح کشور به کشف مواد معدنی نپرداختیم و نگاه دوم اینکه در مواد معدنی که کشف کردیم و در حال حاضر در حال تولید است، رنجیره ناقص وجود دارد.
کارشناس اکتشاف مواد معدن با ذکر مثال ادامه داد: در کشور مواد معدنی با عنوان عناصر خاکی کم یاب وجود دارد که همیشه در کشور وجود داشته است اما هیچ وقت به آن نپرداختیم و حتی بعضا خریدار خارجی با آگاهی از این موضوع این ماده معدنی را خریده است. همچنین باید روی طلا و گچ هایتک و بسیاری دیگر از مواد معدنی بیشتر کار کرد.
گفتنی است برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو با موضوع ظرفیت های خاموش اقتصاد معدن و با حضور وحید فروزش زمین شناس و کارشناس معدن، مهندس آیدین زینال زاده کارشناس اکتشاف مواد معدن و سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت. /

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا