میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های کشور ۳۸ درصد کاهش یافت

میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های کشور ۳۸ درصد کاهش یافت

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش ۳۸ درصدی میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های کشور خبر داد.

 

سعید متصدی دیروز در آئین بهره برداری از سیستم پایش لحظه ای نیروگاه برق شهدای پاکدشت گفت: در ابتدای سال ۹۲ میزان استفاده نیروگاه های کشور از سوخت مازوت تا ۴۵ درصد بود که این امر در افزایش میزان آلاینده ها اثر مستقیمی داشت.
وی افزود: با اقدامات دولت تدبیر و امید در خصوص جایگزین کردن سوخت گاز، در سال ۹۵ فقط ۸ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه ها مازوت شد که تلاش می شود تا پایان سال جاری مصرف سوخت مازوت به صفر برسد.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین راه های کاهش میزان آلایندگی، استفاده از سیستم های پایش لحظه ای است که با استفاده از آن می‌توان به صورت لحظه‌ای از وضعیت آلایندگی صنایع آگاهی یافت و میزان آن را پایش نمود و دیگر نیازی به مراجعه مستقیم کارشناسان به واحدها و اندازه ‌گیری خروجی آنها نخواهد بود.
متصدی گفت : با نصب سیستم‌های پایش لحظه ای و آنلاین، صنایع ملزم خواهند شد که همیشه و در تمام ساعات شبانه ‌روز استانداردهای خروجی دودکش‌ها و پساب های خود را رعایت کرده و از آلایندگی بپرهیزند و در مواقع نقص فنی سیستم‌های کنترلی خود نیز سریعاً با توقف فعالیت، نسبت به اصلاح و تعمیر آن اقدام کنند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر واحدهای بزرگ تولید برق در کشور به سیستم پایش لحظه ای مجهز شده اند و تعداد آن ها به بیش از ۲۲۰ مورد می رسد.
وی گفت : قانون هوای پاک که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است بر دو نکته پایش آنلاین و پایش خوداظهاری تأکید دارد، بنابراین مابقی واحدهای صنعتی که مجهز به پایش آنلاین نیستند، باید نسبت به پایش خوداظهاری اقدام کنند به طوری که هر ۳ ماه یکبار وضعیت آلودگی واحد صنعتی خود را به سازمان اعلام کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: میزان خروجی آلایندگی نیروگاه ها باید پایین تر از حد مجاز باشد که علاوه بر سیستم پایش لحظه ای باید بازیافت و بازچرخانی آب نیز در این نیروگاه انجام شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه در دشتی قرار گرفته ایم که با کمبود آب روبرو هستیم ، نیروگاه های نظیر شهدای پاکدشت که مصرف آب زیادی دارند موجب برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی می شود که این امر خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کند.
متصدی با بیان اینکه در نیروگاه شهدای پاکدشت بازچرخانی آب صورت می گیرد، عنوان کرد: امیدواریم با انجام این فرآیند بتوانیم از برداشت آب های زیرزمینی جلوگیری کنیم، بر همین اساس ۸ حلقه چاه آب مورد بهره برداری قرار گرفته است، امیدواریم بتوانیم در سایر نیروگاه های سراسر کشور شاهد بازچرخانی آب و استفاده مجدد از پساب ها باشیم.


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا