تاخت و تاز خودرویی‌ها؛ سردرگمی دریافت کارت اعتباری

تاخت و تاز خودرویی‌ها؛ سردرگمی دریافت کارت اعتباری

اقتصاد > صنعت - اعتماد نوشت:رفتار خودروسازان دیروز تفاوت‌هایی با نخستین روز کاری داشت. سکوت آنان تا نیمه‌های روز ادامه داشت و آماری از وضعیت استقبال مردمی تا ساعت ٣ منتشر نشده بود.

ديروز هر چند نمايندگي‌هاي فروش خودرو به شلوغي نخستين روز ثبت نام خودرو نبودند اما آمارهاي ارايه شده از سوي خودروسازان كه قابل تاييد مستقل نيست نشان مي‌دهد حجم فروش خودرو نسبت به نخستين روز دو برابر شده است.

 اعلام خودروسازان نشان مي‌دهد ديروز تا پايان ساعت كاري، ٣٧ هزار خودرو به فروش رفته است. به اين ترتيب اگر سقف خودروهايي كه در اين قالب فروخته مي‌شوند صد هزار دستگاه در نظر گرفته شود، مي‌توان اين طور برآورد كرد كه تا پايان هفته سقف فروش خودرو پر خواهد شد.

رفتار خودروسازان ديروز تفاوت‌هايي با نخستين روز كاري داشت. سكوت آنان تا نيمه‌هاي روز ادامه داشت و آماري از وضعيت استقبال مردمي تا ساعت ٣ منتشر نشده بود اما در آخرين ساعات رقم ٣٧ هزار خودروي فروخته شده از سوي آنان منتشر شد.

طبق آمار خودروسازان ايران خودرو در روز نخست- تا ساعت ٩ شب - ١١ هزار خودروي خود را فروخته و سايپايي‌ها نيز - تا ساعت ٣ بعدازظهر -
٤ هزار خودرو فروخته‌اند كه اين بدان معني است ايران خودرو در ٨ ساعت كاري روز دوشنبه در هر دقيقه ٨٢ خودرو فروخته است و سايپايي‌ها هم در ٥ ساعت كاري روز دوشنبه خود هر دقيقه ١٣ خودرو فروخته‌اند. اما گويا روال فروش خودرويي خودروسازان روي يك پاشنه نچرخيده است و در روز دوم به ناگهان آمارها تغيير كرده است. البته سايپايي‌ها كه در روز نخست آمار را كمي زودتر از ايران خودرويي‌ها اعلام كرده‌اند روز دوم هم با همين دنده حركت كردند و در شرايطي كه مسوولان ايران خودرو آمار دقيق فروش‌شان تا آن ساعت را در اختيار نداشتند با اعلام نهايي ميزان فروش‌شان در دو روز تا ساعت ٣٠/١٥ سهم خود از اين بازار ويژه فروش را روشن كردند.

هرچند گزارش‌هاي ميداني خبرنگاران «اعتماد» از نمايندگي‌ها عدم ازدحام در نمايندگي‌ها را تاييد مي‌كند اما با وجود اين، سايپايي‌ها از ادامه استقبال متقاضيان تا ظهر سه‌شنبه خبر مي‌دهند و مي‌گويند تا ظهر روز سه‌شنبه بيش از ١٤ هزار خودرو فروخته شده است.

 

١٤ هزار و ٣٧٧ سهم دو روزه سايپا

رضا تقي‌زاده، معاون بازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا در اين مورد گفته است: «تا ظهر سه‌شنبه ١٤ هزار و ٣٧٧ خودرو از گروه خودروسازي سايپا به فروش رفته است. براساس آخرين آمار دريافتي از نمايندگي‌هاي گروه خودروسازي سايپا از سراسر كشور، تا پايان روز نخست ثبت نام، تعداد متقاضيان تاييد صلاحيت شده براي خريد خودرو به هشت هزار و ٥٣٨ نفر رسيد. هم‌اكنون شاهد ازدحام متقاضيان خريد در بسياري از نمايندگي‌هاي گروه خودروسازي سايپا هستيم و ظهر روز سه شنبه فروش ما از ١٤ هزار و ٣٧٧ خودرو فراتر رفته است.»تقي‌زاده ادامه داده است: «با آغاز فروش خودروهاي اين گروه، خودروهاي تيبا و پرايد سايپا بيشترين متقاضي را داشتند و تا ظهر روز گذشته هفت هزار و ٥٨٦ دستگاه پرايد، ٢ هزار و ٨١٦ دستگاه تيبا و ٢ هزار و ٤٣٠ دستگاه تندر٩٠ در نمايندگي‌هاي اين گروه در سراسر كشور به فروش رفته است. تمام نمايندگي‌هاي گروه خودروسازي سايپا بايد با ارايه توضيحات كافي هرگونه ابهام مشتريان را برطرف تا آنان بتوانند به سهولت نسبت به خريد خودروهاي مورد نظرشان اقدام كنند.»

 

٢٣هزار دستگاه سهم ايران خودرو

علي مصريان، مدير ارتباطات و امور بين‌الملل گروه صنعتي ايران خودرو تعداد ثبت نام‌هاي اين گروه صنعتي در دو روز مهلت ثبت‌نام خودرو را ٢٣ هزار دستگاه خواند و گفت: «از آغاز ساعت كاري روز دوشنبه تا ساعت ١٥ روز سه‌‌شنبه ١٥ هزار ثبت نام قطعي در سيستم ثبت شده است. اين بدان معني است كه از ٢٣ تقاضاي ثبت شده تنها ١٥ هزار نفر با واريز وجه ابتدايي خريد خودرو مدارك خود را كامل كرده‌اند و مابقي بايد با واريز وجه اوليه ثبت نام خود را تكميل كنند.»

وي در توضيح اينكه چرا آمار اوليه فروش ايران‌خودرو تا ساعت ١٠ شب روز دوشنبه عنوان شده است نيز گفت: «ساعت كاري نمايندگي‌هاي ايران‌خودرو از ٨ صبح تا ٥ بعد از ظهر است اما با توجه به اين كه بايد تمام مدارك ارايه شده در سيستم كامپيوتري نيز ثبت مي‌شد كارمندان نمايندگي بعد از تعطيلي هم تا ساعت‌هايي كه مدارك ارايه شده دستي در سيستم ثبت نشده بود بايد در محل كار خود مي‌ماندند.» وي ادامه داد: « كلا روال كار نمايندگي‌ها اينگونه است كه بايد تمام مراحل فروش ثبت سيستمي روزانه شود و حتي در روز سه‌شنبه نيز ما آماري را ارايه كرديم كه تا ساعت ١٥ در سيستم ثبت شده بود و ممكن است بعد از ثبت نام سيستمي در همه نمايندگي‌ها تا شب سه شنبه اين آمار افزايش يابد.» با وجود اينكه ايران خودرو و سايپا از افزايش آماده فروش خودرو مي‌گويند اما اين آمار با مشاهده‌هاي عيني خبرنگاران ما تناقض‌هايي دارد.

 

چرا وام ٧ ساله نيست؟

يك خريدار خودرو در مركز شهر در خصوص دلايل خريد خودرو با استفاده از اين تسهيلات گفت: من قصد داشتم هم براي خودم و هم براي فرزندم در اين قالب خودرو بخرم اما وقتي ديدم وام به جاي هفت سال چهار ساله شده است، پشيمان شدم و ترجيح دادم با توجه به بالا بودن اقساط تنها يك خودرو بخرم. او با انتقاد از برخي خلف وعده‌ها گفت: اول گفتند تسهيلات هفت ساله است اما بعد چهار ساله شد، بعد گفتند سفته براي ضمانت مورد قبول قرار مي‌گيرد اما بعد سفته نپذيرفتند و تنها چك قبول كردند. اينها كمي مشتريان را سردرگم مي‌كند.

مسوول يكي از نمايندگي‌ها در غرب تهران نيز گفت: من فكر مي‌كنم صد هزار خودرو در قالب اين طرح فروخته شود اما به نظرم اين طرح مي‌تواند ركود بازار را مجددا تشديد كند چرا كه بعد از اين مردم حاضر نمي‌شوند در شرايط عادي خودرو بخرند و دست نگه مي‌دارند تا تسهيلات خاص ابلاغ شود. همين ما را از وضعيت ماه‌هاي آينده مي‌ترساند.

 

ابهام در پرداخت وام ٢٥ ميليوني خريد خودرو

از سوي ديگر در حالي مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي اعلام كرده‌اند كه پرداخت اين تسهيلات تا ارديبهشت ماه سال‌ آينده ادامه دارد كه معاون فروش ايران خودرو از تعيين سقف براي پرداخت اين تسهيلات خبر داده است. سيد علي اصغر ميرمحمد صادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي، در اين زمينه اعلام كرده كه «براي ارايه‌ تسهيلات طرح‌هاي رونق اقتصادي، از نظر مبلغ، سقفي در نظر نگرفته‌ايم و سقف تسهيلات بسته به تقاضاي مردم شناور است.»اين در حالي است كه معاون بازاريابي و فروش گروه صنعتي ايران خودرو اظهار كرده كه «بانك مركزي اعتبار خريد ١٠٠ هزار دستگاه خودرو با استفاده از تسهيلات ٢٥ ميليون توماني را تامين كرده است بنابراين تا زمان اتمام اين اعتبار پرداخت اين تسهيلات ادامه خواهد يافت.»

در اين شرايط مشخص نيست كه اعتبار تسهيلات ٢٥ ميليون توماني خريد خودرو چه ميزان بوده و پرداخت اين تسهيلات تا چه زماني ادامه خواهد يافت.

 

بانك‌ها محل مراجعه متقاضيان كارت اعتباري

هر چند اخباري در خصوص پرداخت كارت اعتباري كالا نيز منتشر شد اما هياهوي وام خودرو سايه‌اي سنگين روي كارت اعتباري انداخت. با اين حال بسياري از شعب بانك‌ها در روزهاي جاري پاسخگوي بسياري از مراجعان در خصوص نحوه دريافت كارت اعتباري بودند. بر اساس اين گزارش مقرر است در فاز اول اجراي طرح، حسب تقاضاي امور اداري دستگاه‌ها، شركت‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي از بانك‌هاي عامل پرداخت حقوق كاركنان، فرم‌هايي در اختيار آنان قرار بگيرد كه به كاركنان و مستمري‌بگيراني كه مايل به دريافت كارت خريد كالاي ايراني هستند، ارايه شود.

پس از تكميل و ارسال فرم‌هاي درخواست متقاضيان توسط دستگاه‌ها، شركت‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي، بانك‌هاي عامل كارت‌ها را صادر كرده و از طريق دستگاه‌هاي مربوطه در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهند. با اين حال بسياري از مردم در جست‌وجوي چگونگي دريافت كارت اعتباري ١٠ ميليون توماني به صورت انفرادي هستند و همين امر موجب بروز سردرگمي براي بسياري از شهروندان شده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا