تیغ دولبه وام خودرو برای لیزینگی‌ها

تیغ دولبه وام خودرو برای لیزینگی‌ها

روز گذشته فعالان بازار سهام شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضای سهام بودند و در نهایت برآیند بین این دو عامل منجر به رشد ناچیز 8/5واحدی شاخص کل شد و به این ترتیب معاملات بازار سهام بدون تغییر خاصی نسبت به روز دوشنبه پایان یافت.

روز گذشته جدال بین عرضه و تقاضای سهام، در بین صنایع بورسی نیز وجود داشت که در نهایت این جدال بدون برنده خاصی باقی ماند به‌طوری که از بین 37 صنعت بورسی شاخص 17 صنعت با رشد و شاخص 17 صنعت با افت همراه شدند. سهامداران دو صنعت زراعت و استخراج معادن روز گذشته بیشترین سود را از جریان معاملات کسب کردند، در مقابل گروه لیزینگی با تحمیل افت 96/ 1 درصدی به سهامداران خود، رتبه اول زیان‌ده‌ترین صنعت دیروز را به خود اختصاص داد. شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه سایر واسطه‌گری مالی که از زمان انتشار جزئیات بسته ضد رکود دوم و تحت تاثیر بند مربوط به وام 16 درصدی خودرو که بسیاری از کارشناسان آن را تهدیدی جدی برای شرکت‌های لیزینگی می‌دانستند، در مدار نزول قیمت‌ها حرکت کردند این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند اگر شرکت‌های خودرویی بخش وصول مطالبات مربوط به وام مزبور را از مجرای شرکت‌های لیزینگی پیگیری کنند، این موضوع می‌تواند (به دلیل متخصص بودن لیزینگی‌ها در حوزه وصول مطالبات) وضعیت هر دو صنعت را با تغییر مواجه کند.

 

ابهام در چشم‌انداز لیزینگی‌ها

بر این اساس و در شرایطی که قیمت لیزینگی‌ها در شرایط کنونی در حال ثبت نوسانات منفی نسبتا شدیدی است دیروز رئیس هیات‌مدیره کانون شرکت‌های لیزینگ با بیان اینکه برخورد بانک مرکزی با شرکت‌های لیزینگی به مراتب مناسب شده است، در نیمسال دوم شرایط بهتری را برای این گروه پیش‌بینی کرد. وی همچنین تاثیر اجرای بسته ضد رکود را بر خلاف پیش‌بینی‌ها در وضعیت شرکت‌های لیزینگی مناسب ارزیابی کرد. در این مورد علیرضا مستقل، کارشناس بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد پیشنهادهایی برای اینکه شرکت‌های خودرو‌ساز وصول مطالبات خود را از کانال شرکت‌های لیزینگ پیگیری کنند مطرح شده که اگر این اتفاق عملی شود، این بسته تاثیری مثبت بر این گروه خواهد داشت. مستقل افزود: به نظر می‌رسد در شرایطی که بانک‌ها نیز بخش مربوط به وصول مطالبات خود را به شرکت‌های وصول مطالبات محول کرده‌اند، این اقدام خودرو‌سازها نیز می‌تواند اقدام مناسبی باشد چرا که بخش مربوط به دریافت طلب‌های خود را با توجه به کارنامه خوبی که شرکت‌های لیزینگی در ایران دارند به شرکت‌های متخصص واگذار می‌کنند. از طرفی نیز با توجه به اینکه وام مزبور مقطعی است در بلند‌مدت خروج از رکود و تحریک تقاضا برای خودرو می‌تواند سودآوری مناسبی برای این شرکت‌ها به ارمغان بیاورد. در بازار دیروز همه شرکت‌های زیرمجموعه گروه لیزینگی قرمز‌پوش بودند تا به این ترتیب مسیر افت قیمت‌ها در این گروه برای شانزدهمین روز متوالی کاری ادامه یابد. در معاملات دیروز این گروه «ولساپا» بیشترین افت قیمتی و «ولیز» کمترین افت قیمتی را تجربه کردند. «ولساپا» هم چنین بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز گروه سایر واسطه گری مالی را در اختیار داشت.

مازاد عرضه، همچنان بزرگ‌ترین‌ مشکل سیمانی‌ها

شاخص گروه سیمانی روز گذشته جزو گروه‌های قرمزپوش بازار بود و با ثبت افت0/19  درصدی، زیان خود از ابتدای سال تا کنون را به4/11درصد رساند. بر این اساس، بیشتر نمادهای گروه سیمانی قرمز‌پوش بودند. «سشمال» بیشترین رشد قیمتی را در اختیار داشت. «سقاین» اما برای ششمین روز متوالی کاری مسیر افت قیمتی نسبتا شدید خود را ادامه داد. قیمت این سهم از حدود 1730 تومان به 1340تومان رسیده است. در معاملات روز گذشته این گروه، «سشرق» بیشترین حجم معاملات و «سرود» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت.

در مورد وضعیت گروه سیمانی، نجیبه خوشرو، کارشناس بازار سهام گفت: مازاد عرضه سیمان در کشور موجب افزایش صادرات آن به افغانستان شده است به‌طوری که پیش تر این صادرات فقط به شهر هرات صورت می‌گرفت. اما اکنون این صادرات به مناطق دیگر این کشور نیز انجام شده است و این موضوع موجب به وجود آمدن نگرانی‌هایی برای سیمان سازان پاکستانی شده است و به همین دلیل در تلاش برای محدود کردن صادرات ایران به افغانستان هستند.

این کارشناس بازار سهام گفت: به هر ترتیب و باتوجه به اینکه سهم صادرات این محصول به افغانستان در مقایسه با مازاد عرضه آن بسیار ناچیز است، این موضوع تاثیر خاصی بر شرکت‌های سیمانی نخواهد داشت چرا‌که به دلیل وضعیت رکودی داخل کشور و افت صادرات به عراق، موضوع مازاد عرضه سیمان هم چنان به قوت خود پابرجاست. خوشرو افزود: در مهرماه قیمت سهام این شرکت‌ها به دلیل خوش بینی‌ها نسبت به بسته ضد رکود دوم و همچنین برخی شایعات نسبت به از سرگرفتن صادرات این محصول به عراق افزایش یافت اما نگاهی به آمار صادرات در مهرماه اتفاقا افت صادرات را نشان می‌دهد. خوشرو گفت: با وجود مازاد عرضه در این صنعت و رکود داخلی کشور نمی‌توان وضعیت مناسبی برای صنعت مزبور پیش‌بینی کرد.

سبزپوشی فلزات اساسی برای پنجمین روز کاری

شاخص گروه فلزات اساسی روز گذشته با رشد 0/13 درصدی برای پنجمین روز متوالی کاری سبز‌پوش باقی ماند و زمینه رشد 1/5 درصدی شاخص این گروه را در هفت روز کاری اخیر فراهم کرد. در گروه مزبور «فمراد» بیشترین رشد قیمتی و «فنوال» بیشترین افت قیمتی را رقم زد. «فملی» بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را در اختیار داشت. با توجه به ادامه نزول قیمت‌ها در بازار جهانی به نظر می‌رسد بخشی از رشد روز‌های اخیر گروه فلزات اساسی مربوط به جذابیت قیمتی «فملی» است که به دلیل رسیدن به کف قیمتی خود زمینه افزایش تقاضا و همچنین رشد قیمت را فراهم کرده است. این نماد روز گذشته 6 واحد بر رشد شاخص کل اثر‌گذار بوده است. در «فولاد» نیز رسیدن قیمت به ارزش اسمی 100 تومانی که سطح جذاب و روانی برای خرید به حساب می‌آید موجب افزایش تقاضا شده است. تحرکاتی از این دست در این نمادها شاخص این گروه را در مسیر رشد قیمتی هرچند اندکی قرار داده است.

«حفارس» همچنان پیشتاز

سایه افت قیمت‌ها در دو گروه لیزینگ و سیمان در معاملات روز گذشته گروه حمل و نقل نیز مشاهده شد و با ثبت افت 0/09 درصدی برای نماگر این گروه، بازدهی از ابتدای سال گروه حمل‌و‌نقل که پیش تر از 60 درصد نیز گذشته بود به 55 درصد کاهش یافت. دیروز «حفارس» همچنان مسیر صعودی قیمتی خود را ادامه داد و در نهایت نیز پیشتاز بیشترین رشد قیمتی در بین همگروه‌های خود شد. «حتاید» بیشترین افت قیمتی را به نام خود ثبت کرد. «حفارس» همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت.

بازدهی 26 درصدی یک ساله برقی‌ها

گروه دستگاه برقی روز گذشته جزو صنایع سبزپوش بازار بود. شاخص این گروه با رشد 0/13 درصدی، بازدهی یک ساله خود را به 26 درصد رساند. بررسی نوسانات قیمتی بین شرکت‌های مختلف این گروه نشان می‌دهد که «بکام» با بیشترین رشد قیمتی و «بترانس» با بیشترین افت قیمتی همراه بوده است.

 

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا