مدیرعامل اینتکو در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

اینتکو به دنبال حضور قوی در بازار ایران

اینتکو به دنبال حضور قوی در بازار ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت اینتکو گفت: ما پروژه‌های زیادی در ایران داشته‌ایم. اولین پروژه ما در 1991 در اصفهان بود. ما با گروه فولاد آلیاژی اصفهان همکاری کردیم در زمینه خط تولید فولاد و پس از آن در پروژه‌های زیادی مانند فورجینگ سنگین ریخته‌گری در اسفراین و اخیرا نیز با شرکت فولاد پاسارگاد در زمینه تکنولوژی‌های وکیوم بسیار مدرن همکاری کردیم و اینها بخشی از مهمترین پروژه‌های ما تاکنون بوده است.

خبرنگار ماین نیوز با دکتر هارالد گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

در ابتدا خواهش می‌کنم خودتان را معرفی کرده و کمی در مورد زمینه فعالیتتان توضیح دهید.

من دکتر هارالد، مدیرعامل شرکت اینتکو هستم که یک شرکت اتریشی و ارائه‌دهنده خدمات مهندسی، تکنولوژیکی و تجهیزاتی در زمینه صنعت فولاد است. دفتر مرکزی ما در اتریش واقع شده و در واقع اینتکو یک گروه متشکل از چندین شرکت است. شرکت‌های ما در آمریکا، اروپا، برزیل، هند و چین است. طی سال اخیر پروژه‌هایی در ایران داشته‌ایم. من شخصا در سال 1991 برای اولین بار بود که به ایران آمدم و از آن زمان تاکنون در زمینه صنعت فولاد در این کشور فعال بوده‌ایم.

نظرتان در مورد بازار ایران چیست و در مورد مشتریان خود در این کشور همچنین محصولات و خدمات خود کمی بیشتر صحبت می‌کنید؟

همانطور که اشاره کردم اینتکو یک شرکت اروپایی در واقع اتریشی است. ما از بالاترین و مدرن‌ترین تکنولوژی حال حاضر دنیا در این صنعت برخورداریم. وقتی شما صرفا قیمت محصولات ما را در نظر بگیرید بله هیچگاه قیمت ما مناسب به نظر نمی‌رسد اما من معتقدم که مشتریان ایرانی ما فقط به دنبال قیمت یک محصول نیستند. آنها همچنین فقط به هزینه خرید یک دستگاه به تنهایی توجه ندارند بلکه آنها هزینه نصب و راه‌اندازی، نگهداری و تعمیرات و خدمات پس از فروش را در نظر می‌گیرند. بنابراین وقتی به صورت کلی به این موضوع بنگرید، قیمت پکیج خدماتی و تکنولوژیکی ما در مقایسه با دیگر شرکت‌های اروپایی و حتی شرکت‌های چینی بسیار مناسب و قابل رقابت خواهد بود زیرا با خرید محصول ارزانتر شما همواره نیاز به خدمات تعمیر و نگهداری بیشتر در زمان کوتاه و یا حتی نیاز به تعویض و جایگزین کردن دستگاه‌ها خواهید داشت و این بسیار هزینه‌بر خواهد بود. به نظر من این دلیلی است که باعث شده ما همچنان در بازار ایران حضور داشته باشیم، در غیر این صورت ما نیز حذف می‌شدیم.

لطفا کمی در مورد مشتریان خود در ایران از گذشته تاکنون صحبت می‌کنید؟

همانطور که می‌دانید ما پروژه‌های زیادی در ایران داشته‌ایم. اولین پروژه ما در 1991 در اصفهان بود. ما با گروه فولاد آلیاژی اصفهان همکاری کردیم در زمینه خط تولید فولاد و پس از آن در پروژه‌های زیادی مانند فورجینگ سنگین ریخته‌گری در اسفراین و اخیرا نیز با شرکت فولاد پاسارگاد در زمینه تکنولوژی‌های وکیوم بسیار مدرن همکاری کردیم و اینها بخشی از مهمترین پروژه‌های ما تاکنون بوده است.

بنابراین شما بطور خاص روی شرکت‌های فولادهای آلیاژی خاص تمرکز داشته و با آنها همکاری کرده‌اید؟

به همینطور است. ما جدیدا بسیار بر فولادهای خاص تمرکز کرده‌ایم و همچنین در گذشته نیز همانطور که گفتم با شرکت‌هایی در این زمینه همکاری کردیم. طیف محصولات خود را گسترش داده و تمام پروسه تولید فولاد را پوشش می‌دهیم. همچنین در زمینه تولید فولادهای کربنی نیز به همین منوال عمل می‌کنیم.

توصیه شما برای بازار ایران چیست؟ البته همانطور که شاهد بودید مسئولان ایران نیز به این امر اشاره کردند که قصد دارند به تولید فولادهای آلیاژی و خاص توجه خاصی کنند.

من فکر می‌کنم که رویکرد ایران برای تمرکز و توجه بر فولادهای آلیاژی و خاص علاوه بر فولاد رویکرد و جهت درستی است. من معتقدم شما نباید فقط به کمیت و میزان تولید تمرکز کنید بلکه کیفیت و محصولات خاص نیز مهم است. هر کشوری که قصد توسعه در این زمینه را دارد باید به فکر توسعه و رشد زیرساخت‌های کارخانه‌های مختلف تولید فولاد و محصولات متنوع با کاربردهای مختلف باشد. این بدین معنی است که تولید تک‌بعدی در رشد و گسترش صنعت موثر نخواهد بود و شما باید در زمینه‌های مختلف خودرو، محصولات خانگی و دیگر صنایع نیز فعال باشید. بهترین رویکرد تولید همزمان و فعالیت در تمام سطوح و جنبه‌هاست.

آیا در حال حاضر تفاهم همکاری و یا قراردادی در دست اجرا دارید؟

بله. البته ما در حال مذاکره روی چندین پروژه هستیم که اکنون نمی‌توانم در مورد آنها صحبت کنم. من کاملا مطمئنم که روابط اتحادیه اروپا و ایران به قدری خوب پیش می‌رود که علاوه بر امضای تفاهم‌نامه به زودی قراردادهای مهمی به امضا رسیده و پروژه‌های بسیار خوبی آغاز خواهد شد. من بسیار به شرایط امیدوار و خوشبین هستم.

در انتها در مورد فاینانس و نقل و انتقالات مالی خود به ایران صحبت می‌کنید؟

فاینانس در حال حاضر امکان‌پذیر شده است. البته باید تحت نظر و طبق قوانین اتحادیه اروپا باشد. ارتباط بین بانک‌های اروپایی و ایرانی کمی مشکل داشته و باز کردن ال سی سخت است و این امر نیازمند حمایت و تضمین تمام و کمال از سمت دولت ایران در مورد پروژه‌های فولادی و باز کردن ال سی است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا