در بازارهای جهانی چه گذشت؟

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

بالارفتن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا و اعمال محرک‌های پولی توسط بانک مرکزی چین، باعث افت بازارهای نوظهور و شاخص بازارهای جهانی و افت قیمت فلزات صنعتی شد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از بلومبرگ،‌ روند انتشار آمار ناامیدکننده از اقتصاد چین همچنان ادامه دارد. قیمت مصرف کننده کمتر از میزان پیش‌بینی شده در ماه اکتبر رشد کرده است. با این وجود قیمت تولید کننده 5.9 درصد افت کرده و به روند نزولی 44 ماهه خود ادامه داده است. در کنار آمار اخیر افت فعالیت‌های تجاری، نمودارها باعث بازشدن درها برای اعمال محرک‌های پولی بیشتر از سوی بانک مرکزی چین شده است. این بانک در سال گذشته 6 مرتبه نرخ بهره را کاهش داده است. با اضافه کردن چشم‌انداز افزایش نرخ بهره ایالات متحده در ماه دسامبر شاخص اس‌اندپی با بیشترین افت خود در ماه اخیر مواجه شد. بازارهای نوظهور نیز به رهبری چین چهارمین روز افت خود را تجربه کردند تا در این مدت میزان کاهش خود را به 4 درصد برسانند.


اقتصادنیوز نوشت، شاخص MSCI کل کشورهای دنیا بدترین روند نزولی پی‌درپی خود را از 24 سپتامبر تجربه‌ می‌کند. هفته گذشته این شاخص به بیشترین سطح خود از 19 آگوست رسیده بود. هفته گذشته احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌ آینده 50 درصد بود. با این وجود بعد از گزارش اشتغال قوی ایالات متحده، در حال حاضر این احتمال به بیش از 68 درصد افزایش یافته است. بازار سهام جهانی بعد از رسیدن به کمترین مقدار دوسال اخیر خود در ماه سپتامبر تا کنون 9 درصد رشد داشته است. در سال جاری و تا به امروز، شاخص MSCI کل کشورهای دنیا سقوطی 2 درصدی را تجربه کرده است.


اخبار بد چین،‌ به شدت به بازار فلزات صنعتی فشار وارد کرده است. روند نزولی قیمت نیکل وارد ششمین روز خود شد تا بدترین روند پشت سر هم خود را از فوریه تجربه کند. آمار معاملات روز یکشنبه تاکیدکننده تصویر تیره و تار فلزات صنعتی بود. تقاضای ضعیف‌تر زغال‌سنگ،‌ سنگ‌آهن و دیگر کالاهای اساسی از سوی صنایع سنگین باعث افزایش 18.8 درصدی صادرات در ماه اکتبر شده است. نیکل که در فولاد ضدزنگ به کار می‌رود در سال 2015 افتی 37 درصدی را تجربه کرده است که بدترین آمار این فلز از سال 2008 بوده است.


بازارها در اروپا مجددا اوج گرفته و تقاضا برای دیتا موبایل در آفریقا و هند در حال افزایش است. خبرها نشان از تقویت دومین شرکت بزرگ موبایل سازی بعد از مذاکرات بی نتیجه در مورد تبادل دارایی با شرکت خصوصی تلویزیونی جانم مالون در ماه سپتامبر می‌دهد.   بازار موبایل بریتانیا در حالی با موجی از تثبیت روبروست که سهام شرکت ودافون در سال جاری تغییر چندانی نکرده است.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا