ایجاد بیش از ۱۲۲ هزار شغل معدنی در سال ۹۵

ایجاد بیش از ۱۲۲ هزار شغل معدنی در سال ۹۵

دنیای معدن - به مناسبت آغاز هفته معدن و با هدف ایجاد ارتباط بین بخش صنعت و معدن با دانشگاه‌ها، چهاردهمین همایش علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، برخی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، استادان دانشگاه و تعدادی از دانشجویان معدن برپا شد.

بررسی عوامل انفجار معدن زمستان یورت در این همایش از مهم‌ترین بحث‌های انجام شده بود.نیاز به آموزش نیروهای انسانی بخش معدن و متوقف شدن فعالیت معادن ناامن، در دستورکار مسئولان مربوط قرار گرفته و امید به اجرایی شدن آن وجود دارد. از طرفی اقتصاد هر کشور به صنعت و معدن آن وابسته است بنابراین برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی باید زمینه‌سازی شود. در این زمینه یکی از مهم‌ترین راهکارها، تزریق سرمایه و استفاده از دانش‌های نوین برای معدنکاری است.


ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه
در ابتدای چهاردهمین همایش علمی مهندسی معدن که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر تهران با بیان اینکه میلیون‌ها شغل به طور غیرمستقیم وابسته به معدن است، گفت: سال گذشته بیش از ۱۲۲ هزار شغل به طور مستقیم ازسوی معدن ایجاد شد اما به جرات می‌توان گفت تعداد اشتغال ایجاد شده به شکل غیرمستقیم در معدن بسیار بالاست و صنایع بسیاری به این بخش وابسته هستند.همایون کتیبه همچنین با اشاره به حضور پرشکوه مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در ۲۹ اردیبهشت اظهار کرد: معدن، مادر تولید در ایران است که متاسفانه همیشه مظلوم واقع شده است. در این میان حادثه معدن زمستان یورت که منجر به از دست رفتن ۴۳ تن از معدنکاران کشور شد از تلخ‌ترین اتفاقات رخ داده در حوزه معدن بوده است. به گفته وی، ۳ خرداد یادآور جانفشانی رزمندگان این مرز و بوم است و امروز همان جوانان برومند، در صحنه دانشگاه و علم با تلاش فراوان در حال فعالیت هستند.رئیس دانشکده معدن دانشگاه امیرکبیر در ادامه، هدف از برگزاری این همایش را ایجاد ارتباط میان سازمان‌های مختلف و فعال در حوزه معدن با تشکل‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعتگران و دانشگاه اعلام کرد.


مقصر حادثه معدن آزادشهر هنوز مشخص نشده است
رئیس نظام مهندسی معدن ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که ضمن ابراز تاسف برای حادثه معدن زغال‌سنگ یورت در ادامه گفت: کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دلایل این حادثه، تشکیل و چندین جلسه نیز برگزار شده است. دو کارگروه دیگر به نام کارگروه انسانی و کارگروه ایمنی نیز برای رسیدگی به این موضوع پیش‌بینی شده است. قرار است بعد از اتمام فعالیت دو کمیته حقیقت‌یاب و انسانی، برنامه‌ای برای بازدید از معادن زغال‌سنگ انجام شود و اگر مسئول فنی در این معادن حضور نداشت و معدن از ایمنی لازم برخوردار نبود ادامه کار معدن متوقف شود.
وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: برای بررسی دلایل این حادثه نمی‌توان اظهار نظر کرد زیرا لکوموتیوها هنوز در زیر آوار قرار دارند. اسماعیلی دهج، با تاکید بر ایجاد انگیزه و زمینه‌سازی برای حضور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در بخش معدن که عمده آنها در نقاط دوردست هستند افزود: سرمایه‌گذاری خارجی مهم‌ترین نیاز بخش معدن است، زیرا با اتکا به آن، هم امکان استفاده از فناوری روز وجود دارد و هم می‌توان پاسخگوی نیاز معادن بود.رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ادامه به تاکیدهای معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر فعالیت نداشتن در معادن غیرایمن اشاره کرد و گفت: در زمان بروز حادثه آزادشهر، معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد که نباید به معادنی که ایمن نیستند اجازه کار داده شود و به هیچ‌وجه نباید در این مورد گذشت کرد.اسماعیلی دهج افزود: در صورت یافتن پاسخ درباره علت انفجار معدن زغال سنگ یورت، بدون اغماض نتیجه و مقصر اعلام خواهدشد.رئیس نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: علت انفجار معدن، نشت گاز بوده است اما باید توجه کرد که گاز موجود در معدن متان است و هیچگونه بویی ندارد. بنابراین اخبار منتشر شده درباره بالا بودن میزان گاز و استشمام بوی آن در معدن درست نیست. به گفته اسماعیلی دهج، تعدادی از افراد در بخش ورودی معدن بر اثر خفگی جان باختند و عده‌ای بر اثر موج انفجار، فوت شده و ۱۱ نفر دچار سوختگی شدند.


صف طولانی محموله‌های صادراتی ذوب‌آهن
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش اظهار کرد: حادثه معدن زمستان یورت برای تمامی فعالان صنعت و معدن بسیار سخت بود و امید است دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. وی در ادامه، حضور فارغ التحصیلان رشته متالورژی در صنایع فولادی را نیک شمرد و گفت: از سال ۱۳۴۶ که بنیان فولادسازی در ایران گذاشته شد تا به امروز شاهدیم که ۲ تن از دانش‌آموختگان رشته متالورژی توانستند به عنوان مدیران عامل در کارخانه‌های فولادی مشغول به‌کار شوند. وی در ادامه صحبت‌هایش به روش‌های مورد استفاده در شرکت ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد و گفت: در دوره گذشته مدیریت خود در این شرکت، مرحوم هاشمی رفسنجانی به بازدید کارخانه آمدند و با دیدن نوع کار در این مجموعه پیشنهادی مبنی بر استفاده از گاز به جای زغال‌سنگ برای تولید محصول دادند اما این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری و همچنین زمان بود. ما توانستیم نخستین واحد احیای مستقیم را در این کارخانه راه‌اندازی کنیم اما با تغییر در کادر مدیریت این روش دوباره تغییر کرد و با اجرای طرح توازن کوره‌های بلند در این واحد مورد استفاده قرار گرفت.به گفته وی تامین نشدن مواد اولیه مورد نیاز برای این طرح با وجود سرمایه‌گذاری سنگین، حاصلی در بر نداشت.
طرح توازن از سال ۱۳۸۱ در ذوب‌آهن کلید خورد و برآورد شد تا سال ۱۳۸۸ تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد، اما به نتیجه نرسید.وی ادامه داد: اکنون مصرف زغال‌سنگ در ایران حدود ۳ میلیون تن است و این در حالی است که تولید این کانی به دلیل شرایط معدن و نوع استخراج از آنها به سختی انجام می‌شود و مقدار تولید کمتر از نیاز داخلی است. به گفته وی، اقتصاد هر کشور وابسته به صنعت و معدن آن است که شاخه، ستون و ریشه آن را تشکیل می‌دهند. صادقی در ادامه با اشاره به رکود در بازار مصرف داخلی، برنامه تولید ذوب‌آهن را اعلام کرد و گفت: صددرصد تولیدات این واحد صنعتی صادر خواهد شد. به گونه‌ای که اکنون صف بارگیری تولیدات ذوب‌آهن در بندرعباس به ۶ کیلومتر می‌رسد(در یک دوره به ۱۲ کیلومتر نیز رسید). در واقع ذوب آهن محصولاتش را با نرخ سودآور صادر می‌کند که این اتفاق منجر به نجات این واحد صنعتی شده و امیدواریم ادامه پیدا کند. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین با اشاره به واگذاری مسئولیت به افراد در بخش‌های مختلف معدن و صنایع وابسته به آن، بدون در نظر گرفتن تخصص و توانایی فردی اظهار کرد: امروز در واحدهای فولادسازی کشور تنها ۲ مدیر با تخصص مهندسی متالورژی فعالیت می‌کنند.وی در ادامه به نوع فعالیت یکی از شرکت‌های بزرگ در عرصه فولادسازی جهان در دهه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: آنها برای بهره‌وری به کارمندان خود در ۱۲۰ سال گذشته پاداش می‌دادند اما با گذر زمان و با توجه به اینکه هرکسی بنا به توانایی و استعدادش در جایگاه خود قرار می‌گیرد، بهره‌وری افزایش می‌یابد و نیازی به اعطای پاداش نخواهد بود.به عقیده وی، بسیاری از مشکلات کشور ناشی از نبود افراد در جایگاه‌شان و همچنین نبود بهره‌گیری از متخصصان است. صادقی افزود: امروز شرکت ذوب‌آهن اصفهان در شرایط دشواری قرار گرفته و بدهی زیادی دارد، اما مصمم هستیم دوباره صنعت را روزآمد کنیم. زیرا توقف آن به منزله نابودی‌اش خواهد بود. در این زمینه انتظار می‌رود با کمک دانشجویان و اتصال محکم صنعت و دانشگاه، این بخش شتاب گیرد.


دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد
به گفته مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن، چشم‌انداز تعریف شده برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ امری امکان‌پذیر است اما برای رسیدن به آن باید ارزیابی درستی شود. در واقع با رسیدن به این میزان تولید انتظار می‌رود که رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن آن صادر شود. صادقی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری لازم در حوزه اندیشه، امکان تحقق اهداف کلان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و... را فراهم خواهد کرد. وی یادآور شد: کره‌جنوبی برای رشد خود متکی به تخصص و پژوهش‌ها شد. هرگاه پیوند محکمی بین دانشگاه و صنعت برقرار شود، راه هموار خواهد شد و برخلاف آن نتیجه مورد انتظار به‌دست نمی‌آید.

افزایش مصرف مواد معدنی در ۲۰سال آینده
مرتضی اصانلو، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این همایش با بیان اینکه حادثه معدن زمستان یورت نشان‌دهنده نیاز به آموزش در معدنکاری و روزآمد کردن تجهیزات معادن است در ادامه گفت: دورنمای معدنکاری در ۲۰ سال آینده نشان می‌دهد مصرف محصولات معدنی رو به افزایش است.وی تصریح کرد: مصرف محصولات صنعتی در سال ۲۰۰۰ نسبت به سال ۱۹۶۰ نشان‌دهنده ۴۰ برابر شدن این رقم بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۱۶ نیز میزان مصرف محصولات صنعتی ۴۰ درصد افزایش یابد.اصانلو ادامه داد: براساس تعریف بانک جهانی درباره شاخص کیفیت زندگی، مصرف سالانه کانی به ازای هر نفر در امریکا ۲۰/۶ تن است که بالاترین رقم را دارد.به گفته وی، پایین بودن میزان مصرف کانی در کشور به معنای پایین بودن رشد اقتصادی و نبود رشد کافی زیرساخت‌هاست.وی در ادامه گفت: در ۲۰ سال آینده و با توجه به نیاز بشر به مواد معدنی باید میزان تولید نیز افزایش پیدا کند. در این زمینه راه‌اندازی معادن جدید می‌تواند مقدار تولید را افزایش دهد. البته در کنار افزایش تولید، باید از روش‌های نوین آموزشی برای این صنعت استفاده کرد.به گفته وی، معدنکاری باید در راستای توسعه پایدار باشد که شامل ۳ شاخصه است. داشتن محیط‌زیست مناسب یکی از این شاخصه‌هاست زیرا معدنکاری همراه با تولید باطله‌های بسیار است. در این حوزه شاهدیم که در سال ۲۰۱۲ میزان باطله تولید شده از معادن حدود ۲۰هزارمیلیون تن بوده و امروز که معدنکاری به سمت استخراج ذخایر زیرین زمین پیش می‌رود باید آمادگی لازم را برای ایجاد مکان‌های مناسب به منظور نگهداری باطله‌ها داشته باشیم.
پرسش و پاسخ در ادامه این همایش، جلسه پرسش و پاسخی درباره حادثه رخ داده در معدن زمستان یورت آزادشهر با حضور دو تن از مسئولان این معدن برگزار شد که در شماره بعدی آن را خواهید خواند.گفتنی است در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزاد شهر در ماه گذشته بر اثر انفجار ۴۳ تن از معدنکاران جان خود را از دست دادند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا