معدنی‌ها چشم انتظار توجه دولت دوازدهم

معدنی‌ها چشم انتظار توجه دولت دوازدهم

دنیای معدن -هفدهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز گذشته و پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این جلسه علاوه بر موضوعات ویژه‌ای که از سوی کمیسیون مطرح شد، مطالبات بخش معدن و صنایع معدنی نیز از دولت دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت. بی‌شک امروز که رئیس دولت یازدهم عهده‌دار هدایت دولت دوازدهم شده‌ است می‌تواند تعامل خود با بخش معدن و به دنبال آن فعالان بخش خصوصی در این حوزه را بیش از ۴ سال گذشته داشته باشد.


سکان هدایت در دستان روحانی
انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه با حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای برگزار شد و قاطبه ملت بار دیگر حسن روحانی را برای رئیس‌جمهوری کشور انتخاب کردند و سکان هدایت دولت را برای ۴سال آینده به او دادند. این موضوع بدان معناست که مردم، بخش خصوصی، بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و.... از سیاست‌های دولت یازدهم راضی بوده و با خیالی آسوده و برای دومین بار ریاست قوه مجریه را به حسن روحانی محول می‌کنند. بخش معدن نیز بخشی از اقتصاد است که در ۴سال گذشته با امید و تدبیر به کار توانسته در مسیر توسعه قرار گیرد و گذشته خود را جبران کند. بخش معدن در دولت یازدهم توانست میزبان هیات‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی باشد که پس از اجرایی شدن برجام راهی ایران شدند و ظرفیت‌ها برای همکاری هرچه بیشتر و سرمایه‌گذاری را بررسی کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از اجرایی شدن برجام شرکت‌های معدنی خارجی در کشور ثالث با طرف ایرانی مذاکره می‌کردند و در نهایت به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه، این دیدارها تنها در حد مذاکره باقی می‌ماند.اما موضوع دیگر که اهمیت بیشتری دارد، عقب ماندگی بخش معدن در حوزه ماشین‌آلات و فناوری‌های روز دنیا بود. تحریم‌ها توانستند راه ورود ماشین‌آلات و دانش روز را بر بخش معدن ببندند. این موضوع باعث شد بخش معدن کشور با وجود در اختیار داشتن ظرفیت‌های بسیار و با این وجود که در میان ۱۵کشور معدنی دنیا قرار دارد، از دیگر کشورهای معدنی جهان فاصله بگیرد.روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شروع فصلی جدید از مذاکرات ایران و ۱+۵، سرنوشت دیگری را برای بخش معدن و صنایع معدنی رقم زد. با توافق ایران و کشورهای ۱+۵، سرمایه‌گذاران خارجی که مدت‌ها پشت‌ درهای کشور منتظر بودند راهی ایران شدند. این اتفاق فرصت خوبی در اختیار بخش معدن قرار داد تا بتواند عقب‌ماندگی‌های گذشته خود را جبران کند. در واقع ۴ سال گذشته برای بخش معدن سال‌هایی تلقی می‌شود که توانسته موفقیت‌های خوبی را شاهد باشد.امروز فعالان بخش معدن و صنایع معدنی انتظار دارند، دولت دوازدهم توجهی ویژه‌تر به بخش معدن داشته باشد. انتظار آنها این است که بخش معدن با سرعتی بیش از گذشته در مسیر توسعه حرکت کند و موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری را از میان بردارد.


دولت دوازدهم کسب‌وکار را رونق دهد
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جلسه روز گذشته این کمیسیون ضمن تبریک به مناسبت حضور مردم و انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری، اظهار کرد: امیدوار هستم در دولت دوازدهم در کنار کنترل متغیرهای اقتصادی، رونق را به کسب‌وکار باز گرداند. دولت دوازدهم باید به سمتی حرکت کند که کسب‌وکار رونق بگیرد، زیرا در سال اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال، تولید قرار داریم.بهرام شکوری با اشاره به اهمیت بخش معدن گفت: دولت دوازدهم باید توجه ویژه‌ای به بخش معدن و صنایع معدنی کند تا بتوانیم به سهم خود در اشتغال و تولید دست پیدا کنیم.وی در ادامه بیان کرد: امیدوار هستیم توجه دولت دوازدهم به مطالبات بخش معدن معطوف شود تا به نتیجه برسیم.اما در قسمت دیگر این جلسه، شکوری به اقدامات انجام شده در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: کمیسیون به دنبال برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. با توجه به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری، قرار شد این جلسه بعد از انتخابات برگزار شود. از سویی دیگر کارگروهی به نام کارگروه حمایت از تولید در اتاق بازرگانی شکل گرفته است که در این کارگروه اعضایی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچون آقای اسماعیلی و ملکی حضور دارند.بدون شک ایجاد این کارگروه می‌تواند اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی را به یکدیگر نزدیک کند و نقش بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به بخش معدن افزایش دهد.رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به کارگروه یادشده، افزود: مباحثی که در بخش اقتصادی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مهم است در این کارگروه مطرح می‌شود. به طور نمونه در جلسه این کارگروه موضوع قانون معادن مطرح شد و قرار است در جلسه خرداد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.


نگاهی به دیگر اقدامات
شکوری همچنین درباره تشکیل انجمن مس، اظهار کرد: تشکیل انجمن مس ایران از اتفاقات خوبی بود که رخ داد. با توجه به اینکه بخش عمده تولید مس در کشور ازسوی شرکت ملی مس ایران انجام می‌شد ضرورتی بر تشکیل این انجمن احساس نمی‌شد اما با تشکیل واحدهای دیگر این ضرورت احساس شد و خوشبختانه امروز شاهد شکل‌گیری انجمن مس ایران هستیم.وی با اشاره به نشست‌های تخصصی این کمیسیون در سال گذشته، تصریح کرد: چند نشست تخصصی در سال گذشته برگزار شد. به طور نمونه نخستین نشست تخصصی به موضوع نرم‌افزار حقوق دولتی اختصاص داشت که متاسفانه اتاق بازرگانی همراهی چندانی در این زمینه نداشت.نشست تخصصی آب از دیگر نشست‌هایی بود که از سوی این کمیسیون برگزار شد. شکوری با اشاره به آن گفت: وزارت نیرو نیز به دنبال برگزاری این نشست بود و در نهایت برگزاری آن باعث شد تامین آب از معدن تا مرحله کنسانتره برآورد شود. براساس این طرح تمام متغیر‌های موثر در مصرف آب در جدول‌ها آمده و ازسوی معادنی که از این طرح بهره‌مند می‌شونداطلاعات آن تکمیل می‌شود. براساس این جدول‌ها میزان مصرف آب واقعی مشخص می‌شود.


وزارت معدن و صنایع معدنی تشکیل شود
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز در این جلسه و با تبریک پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: ۳ماه دیگر دولت جدید خواهد آمد. در سال‌های اخیر آن طور که باید به معدن و صنایع معدن توجه لازم نشد. قدیر قیافه گفت: هدف برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه، کوچک شدن دولت بود و براساس آن برخی ادغام‌ها انجام شد به طور نمونه در دولت دهم ۴وزارتخانه ادغام شدند و یک وزارتخانه تشکیل دادند. این اقدامات با هدف کوچک شدن بدنه دولت و کاهش هزینه‌ها انجام شد تا در نهایت به توسعه صنعتی و اقتصادی کشور کمک کند.
وی با پیشنهاد به دولت دوازدهم بیان کرد: بهتر است تشکیل وزارت معدن و صنایع معدنی با جدیت از سوی دوستان پیگیری شود تا این وزارتخانه شکل بگیرد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا