آموزش ایمنی در معادن را جدی بگیریم

آموزش ایمنی در معادن را جدی بگیریم

دنیای معدن -ایمنی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دولت یازدهم در بخش معدن و صنایع معدنی به آن تاکید بسیار داشت.

چندی پیش شاهد حادثه‌ای تلخ در بخش معدن بودیم اما با نگاهی به اقدامات انجام شده می‌توان اظهار کرد؛ دولت و مسئولان بخش معدن در تلاش بودند میزان حوادث در بخش معدن را کاهش داده و با بالا بردن سطح آموزش، میزان آگاهی کارگران معدنی را ارتقا دهند.


ایمیدرو پیشرو در آموزش و ایمنی
سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز به عنوان سازمان توسعه‌ای در بخش معدن در ۴سال دولت یازدهم تلاش کرد با برگزاری دوره‌های آموزشی برای معادن به ویژه معادن بخش خصوصی، میزان حوادث را در این بخش کاهش دهد زیرا فعالیت معدنی و صنایع معدنی را می‌توان جزو مشاغل پرخطر دانست که حوادث رخ داده در آن توانسته جان کارگران زیادی را بگیرد. به گزارش صمت، رئیس هیات عامل ایمیدرو بارها بر اهمیت ایمنی در معادن و واحدهای صنایع معدنی تاکید کرده است. این تاکید را می‌توان در فعالیت‌های این سازمان مشاهده کرد. ورود ۴۰۰ گازسنج به کشور برای معادن زغال‌سنگ از اقداماتی بود که ایمیدرو در زمینه کاهش حوادث معادن آن را اجرایی کرد. بی‌تردید یکی از نکات مهم در کاهش حوادث معدنی، نوسازی تجهیزات است. تحریم‌های ظالمانه وضع شده علیه کشور باعث شد نوسازی تجهیزات معدنی برای معادن کمی دشوار شود. اما امروز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تمامی دیدارهای خود با هیات‌های خارجی و سرمایه‌گذاران، علاقه‌مند به حضور در بخش معدن ایران است و بر انتقال تجهیزات و دانش فنی تاکید دارد تا بتواند مشکلات موجود در این حوزه را حل کند.


ارزیابی ریسک در معادن
در کنار آموزش کارگران معدنی، اتفاق خوب دیگر در این بخش ارزیابی ریسک معادن بود. با این ارزیابی میزان ریسک خطر معادن مشخص می‌شود. مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است در صورتی که موارد ایمنی رعایت نشود حوادث می‌تواند صدمات جانی و مالی به همراه داشته باشد. به گزارش صمت، عباسعلی ایروانی استفاده از ماشین‌آلات و رفتارهای فردی و استفاده از تجهیزات درست را عاملی می‌داند که در کاهش صدمات، نقش مهمی ایفا می‌کنند. در نتیجه در هر معدنی در کنار ارائه طرحی اصولی برای بهره‌برداری باید طرحی برای عوامل خطرزا نیز ارائه شود. طرح ارزیابی ریسک از موضوعاتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای آن توانست معادن را دسته‌بندی کند. مدیر کل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره می‌گوید؛ در طرح ارزیابی ریسک در معادن عوامل را شناسایی می‌کنیم و به آنها امتیاز می‌دهیم. بر این اساس معادن با خطر بالا امتیاز تا ۳۳، معادن متوسط امتیاز تا ۶۶ و معادن مناسب امتیاز تا ۱۰۰را دریافت می‌کنند. در واقع با اجرای این طرح می‌توان میزان خطر موجود در معادن را شناسایی و برای کاهش آن اقدام کرد. حواث معدنی گاه به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی به مسائل ایمنی، گاه برای کاهش هزینه‌ها و گاه به دلیل نبود آموزش و تجهیزات مورد نیاز رخ می‌دهد. این در حالی است که کمی توجه به ایمنی می‌تواند از خسارات جانی و مالی بسیاری جلوگیری کند. همانطور که مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است یک حادثه هم زیاد است.


توسعه، آموزش و پژوهش
هرچند استفاده از تجهیزات در کاهش حوادث از اهمیت بالایی برخوردار است اما آموزش، نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غافل بود. به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران درباره اقدامات انجام شده در حوزه آموزش کارگران معدنی اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته می‌بینید که بودجه‌های سنگینی را برای واحدهای آموزش، پژوهش و توسعه اختصاص می‌دهند. این در حالی است که ما همیشه در ایران به دنبال سخت‌افزار بودیم تا نرم‌افزار اما امیدوارم که با تبلیغ و آموزش بیشتر بتوان وضعیت را کمی بهتر کرد. فریال مستوفی بیان کرد: نیروی کار ماهر در بخش معدن وجود دارد. من در حادثه معدن یورت استان گلستان مقصر را کارگر نمی‌دانم بلکه مجموعه‌ای از عوامل به بروز این اتفاق کمک کرده است. کمبود منابع مالی و مسائل مربوط به نوسازی تجهیزات به دلیل تحریم را می‌توان پررنگ‌تر از دیگر عوامل دید. نیروی کار ماهری در معدن یورت داشتیم که متاسفانه از بین رفت. اجرایی شدن برجام و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن می‌تواند مشکلات مربوط به تجهیزات ایمنی را به میزان بالایی برطرف کند، در همین زمینه مستوفی تصریح کرد: ما نیازمند بسترسازی در جذب سرمایه خارجی هستیم. متاسفانه ساختار اقتصاد باعث شده بخش دولتی در تقابل با بخش خصوصی قرار بگیرد. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که کاهش حوادث معدنی تنها با تعامل دولت و بخش خصوصی محقق می‌شود زیرا امروز بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی توانمندی‌های بسیاری از خود نشان داده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا