آیا ایمنی در کارخانه فولاد بویراحمد رعایت شده بود؟

آیا ایمنی در کارخانه فولاد بویراحمد رعایت شده بود؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - "صابر فرخیانی"، یکی از کارگران کاخانه فولاد بویراحمد در این زمینه گفت: اگر ما لباس ایمن و نسوز داشتیم، همکارانمان مصدوم نمیشدند و یا اگر مصدوم می شدند خیلی جزئی بود.

به گزارش ماین نیوز، وی افزود: کارگران این کارخانه از ایمنی و بهداشت لازم برخوردار نبودند و مسئولان متولی باید نظارتهای جدی و بیشتری در این زمینه انجام می دادند تا دچار این چنین حوادث و خسارت نمی شدیم. جنس کلاه ایمنی که در کارخانه فولاد بویراحمد استفاده می‌شود بی کیفیت و از نوع کلاه ایمنی در ساخت و ساز هاست.

این کارگر کارخانه فولاد بویراحمد خاطرنشان کرد: چرا باید کارگری که در کارخانه ذوب آهن و فولاد و در کنار کوره آهن کار می‌کند از لباس، کفش، ماسک، عینک و دستکش مناسب و ایمن برخوردار نباشد.

زرین کلاه یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز گفت: چرا ما باید در کوره آهن با دمپایی کار کنیم و لباس و کفش مناسب و ایمن نداشته باشیم.

" ناصر نصر"، یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز گفت: کارخانه فولاد بویراحمد روزانه مسئول ایمنی دارد اما در شیفت شب مسئول ایمنی ندارد و در این کارخانه جعبه کمکهای اولیه وجود ندارد.

وی افزود: کارگرانی که در کارخانه ذوبآهن و فولاد فعالیت می‌کنند باید جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب شوند اما قراردادهای کارگران فولاد بویراحمد قرارداد یک کارگر عادی است.

این کارگر کارخانه فولاد بویراحمد با اشاره به فیلم منتشر شده در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی در خصوص انفجار کوره فولاد بویراحمد خاطرنشان کرد: فیلم منتشر شده مربوط به یکی از انفجارهای کوره در اسفندماه سال 95 است و یکی از کارگرانی که هم اکنون بیش از 85درصد سوختگی دارد در فیلم منتشره از صحنه دور میشود که مشخص است این فیلم واقعیت ندارد.

کمیل سمسامی، یکی دیگر از کارگران کارخانه فولاد بویراحمد نیز گفت: اگر لباس نسوز و ایمنی داشتیم هیچ مشکلی برای کارگران این کوره که منفجر شد، پیش نمیآمد.

سمسامی اضافه کرد: باید برای کارگرانی که تازه مشغول به کار میشوند کلاسها و دوره‌های آموزشی برگزار شود.

صابر مظاهری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز توضیح داد: اکیپ­های کارشناسی دوباره به کارخانه فولاد بویراحمد اعزام شدند و در حال بررسی این حادثه هستند.

وی افزود: قبلا در خصوص ایمنی کارگران به این کارخانه تذکر داده شد اما بعضی اوقات کارگر لباس کار استفاده نمی کرد و بعضی اوقات کارفرما کاهلی می­کرد و لباس و امکانات در اختیار آنها قرار نداد اما باید کار کارشناسی دقیق در این زمینه صورت گیرد تا بتوانیم نتیجه درست و کاملی اعلام کنیم، هماکنون نمی‌­شود تا انجام کار کارشناسی کسی را مقصر کرد. به هر صورت عیب و ایرادی در کار بود که این مشکل پیش آمد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در گذشته بازرسان ما که به این کارخانه مراجعه م‌ی­کردند و از کارگران سوال میشد که آیا امکانات و لباس ایمنی دارید اعلام می­‌کردند که امکانات ایمنی به ما داده می­‌شود اما حالا که حادثه پیش آمده کارگران اعلام می‌­کنند که ایمنی لازم را نداشتیم. نتیجه کار کارشناسی و بررسی ها را به مراجعه قضایی ارسال خواهیم کرد تا مراحل قانونی طی شود.

فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در جمع کارگران معترض فولاد بویراحمد در جلوی استانداری حاضر شد، گفت: کارگران کارخانه فولاد بویراحمد مدعی هستند که بخش زیادی از مطالباتشان پرداخت نشده و بیمه آنها به صورت موردی پرداخت شده است.

وی در خصوص رعایت اصول ایمنی در کار افزود: این کارگران اعلام کردند که مسائل ایمنی و بهداشت در این کارخانه رعایت نشده است.

محمدی بیان کرد: دنبال و پیگیر هستیم که طی جلسه‌­ای با حضور دستگاه‌­های متولی ازجمله اداره استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم پزشکی(مرکز بهداشت)، کارفرمای کارخانه و نمایندگان کارگران آخرین وضعیت این کارخانه را بررسی کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در این جلسه آخرین وضعیت کارخانه فولاد بویراحمد در خصوص نظارتهایی که باید صورت می­‌گرفت و فراهم کردن شرایط ایمن برای کار، مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌­گیرد. مدیران دستگاه‌های متولی و کارفرما در این نشست باید گزارشی از عملکرد خودشان در خصوص این کارخانه ارائه دهند که در زمینه وضعیت این کارخانه و مدیریت آن تذکرات لازم را داده‌­اند یا نه. این جلسه طی هفته آینده تشکیل خواهد شد و با حضور کارفرما و نمایندگان کارگران تصمیم ­گیری های لازم صورت می­گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: طبق قانون در صورت سهل­ انگاری در هر حوزه­ای و از سوی هر کسی با متخلفین برخورد لازم انجام می­‌شود.

همچنین داریوش دیودیده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در حال حاضر اولویت ما این است که کار درمان و معالجه مصدومان حادثه فولاد بویراحمد به صورت جدی پیگیری شود.

وی از مردم خواست که برای شفاء و نجات مصدومان این حادثه دعا کنند.

سید ذاکر سعیدی­ نژاد، رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در خصوص علت اعزام مصدومان انفجار فولاد بویراحمد به استان­های همجوار گفت: در این بیمارستان اقدامات اولیه برای مصدومان انجام شد اما یکی از دلایل اعزام 6 مصدوم این انفجار به علت شدت سوختگی مصدومان و تعداد زیاد آنها بود. یکی دیگر از دلایل اعزام این مصدومان درخواست و تاکید همراهان و خانواده­‌های آنان بوده است.

وی بیان کرد: دی­ آی­ سی­ یو و آی­ سی ­یو سوختگی در این بیمارستان وجود دارد اما تعداد تخت­های آن جوابگوی چنین حوادثی نیست و ظرفیت آن برای دو نفر است.

لازم به ذکر است این بیمارستان به عنوان مرکز ترومای استان محسوب می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا