مدیرعامل ذوب‌ آهن خبر داد

تشکیل کنسرسیوم ایرانی- هندی برای تولید ریل

تشکیل کنسرسیوم ایرانی- هندی برای تولید ریل

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان از تشکیل کنسرسیومی با حضور شرکت راه‌ آهن، ذوب‌آهن و یک شرکت هندی برای تولید ریل در کشور خبر داد و گفت: مشکل اصلی در تولید ریل محدودیت منابع ریالی دولت است.

به گزارش ماین نیوز، احمد صادقی در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر تأخیر شرکت ذوب‌ آهن در تحویل ریل به شرکت راه‌ آهن اظهار داشت: ما تأخیری در این زمینه نداریم و خط تولید ریل ذوب‌ آهن قبلاً با حضور معاون اول رئیس‌ جمهور افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 3 هزار تن ریل در شرکت ذوب‌ آهن تولید شده است، افزود: مشکل اصلی این است که شرکت راه‌ آهن، دولتی است و باید از منابع دولتی برخوردار شود، این در حالی است که منابع ریالی دولت محدود است و به همین دلیل راه‌ آهن نمی‌تواند قرارداد ریالی با ما منعقد کند،در نتیجه مجبور شد که با ما قرارداد ارزی ببندد تا از پتانسیل ارزی خارج از کشور استفاده کند.

وی با بیان اینکه در نهایت، مقررات به شرکت راه‌ آهن اجازه نداد که بتواند به ما ارز بدهد، افزود: قرارداد ارزی بسته شد ولی بعد از مدتی، قرارداد تولید 40 هزار تن ریل با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تبدیل به قرارداد ریالی شد که به ما ابلاغ شده است.

صادقی تصریح کرد: طی ماه جاری 5 هزار تن از این 40 هزار تن ریل را تولید و به شرکت راه‌ آهن ارائه خواهیم کرد و 3 هزار تن ریل نیز قبلاً تولید کرده بودیم.

صادقی تأکید کرد: کار تولید ریل راه افتاده ولی تداوم آن با مشکل تأمین منابع ریالی روبه‌رو است و دولت منابع ریالی ندارد که به این پروژه اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه ریل‌های U33 در شرکت ذوب‌ آهن در حال تولید است، گفت: تولید آزمایش ریل‌های UIC60 نیز انجام شده و منتظر سفارش تولید هستیم.

مدیر عامل شرکت ذوب‌ آهن افزود: شرکت راه‌ آهن برای تولید ریل‌های UIC60 به ما سفارشی نداده است، ولی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال مذاکره هستیم و احتمال دارد که به قرارداد برسیم.

به گفته وی، قرارگاه درخواست تولید 100 هزار تن ریل را از ذوب آهن دارد.

وی در مورد ارزش قرارداد جدید با شرکت راه‌ آهن نیز گفت: ارزش این قرارداد حدود 100 میلیارد تومان است و با توجه به اینکه راه‌ آهن از ذوب‌ آهن مطالبه دارد، احتمالاً این رقم با آنها تهاتر خواهد شد.

مدیرعامل ذوب آهن با تأکید بر اینکه سفارش راه‌ آهن را طی 4 یا 5 ماه تحویل خواهیم داد، افزود: ظرفیت تولید ما بالاست، ولی تقاضا کم است.

به گفته صادقی، از نظر استانداردی هیچ مشکلی در تولید ریل وجود ندارد، ولی در مورد زمان تولید ریل‌های UIC60 با توجه به بلند بودن طول این ریل‌ها، امکان صادرات وجود ندارد و باید بر اساس سفارش داخلی برای تولید اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: یک راه حل از سوی شرکت راه‌ آهن ارائه شده که ما نیز قبول کرده‌ایم و آن هم استفاده از فاینانس خارجی برای تأمین منابع مالی است.

صادقی با بیان اینکه راه‌ آهن خواستار خرید ریل از ما است و مشکل اصلی به تأمین مالی مربوط می‌شود، گفت: از این طریق ما از شرکت خارجی شمش فولاد خریداری می‌کنیم، آن را به ریل تبدیل می‌کنیم و در داخل ایران به شرکت راه‌آهن تحویل می‌دهیم.

مدیر عامل ذوب‌ آهن با اشاره به اینکه از این طریق یک کنسرسیوم تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: این قرارداد هنوز امضا نشده و ما منتظریم که طرف هندی به ذوب‌ آهن بیاید و از این شرکت بازدید کند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا