مزایای حضور شرکت‌های خارجی برای صنایع معدنی

مزایای حضور شرکت‌های خارجی برای صنایع معدنی

دنیای معدن -پس از برجام در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی در کشور شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی بوده و هستیم.

معدن و صنایع معدنی نیز در بخش‌های مختلف خود شاهد این حضور بوده‌اند. شرکت‌هایی که هم در زمینه طراحی و هم در زمینه پیاده‌سازی این طرح‌ها و هم در راستای بروزرسانی فناوری توانسته‌اند به کشور ورود پیدا کنند تا زمینه‌های مناسبی برای صنایع معدنی ایجاد کنند.


فناوری روز سیمان و ارزان‌تر
در حاشیه برگزاری یکی از این همایش‌ها که با حضور شرکت‌های خارجی در تهران برگزار شد، از شرکت‌کنندگان داخلی درباره مزایای حضور شرکت‌های خارجی در ایران پرسش‌هایی را جویا شدیم. در این‌باره ایوب طالب‌پور، رئیس برق صنعتی سیمان شاهرود در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: ما در سال‌هایی که در تحریم به‌سر می‌بردیم در تامین قطعه و تامین اطلاعات فنی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم. طالب‌پور در ادامه گفت: من حدود ۱۵ سال است در حوزه سیمان مشغول به فعالیت هستم. زمانی که کشور در تحریم به‌سر می‌برد، ارتباط گرفتن با شرکت‌های خارجی برای ما بسیار دشوار بود.برای مثال من حدود ۵۰ ایمیل به یک شرکت ارسال می‌کردم، اما آخرین پاسخی که کارشناس‌های آنها برای من ارسال کردند با این مضمون بود که به‌دلیل تحریم‌ها شرکت ما نمی‌تواند پاسخگوی شما باشد. لطفا دیگر با ما تماس نگیرید، چراکه برای ما ایجاد مشکل خواهید کرد.وی در ادامه تاکید کرد: منظورم این است که در آن دوران ما تا این حد زیر فشار تحریم‌ها قرار داشتیم. وی در ادامه عنوان کرد: در دوران تحریم ما با بیشتر شرکت‌هایی که قطعات را تامین می‌کردند، مذاکره می‌کردیم که آنها بتوانند قطعات را برای ما تامین کنند، آنها نیز عنوان می‌کردند که ما مجبور هستیم یک کالای خارجی را ۳ تا ۴ دست بچرخانیم تا سرانجام به‌دست ما برسد. رئیس برق صنعتی سیمان شاهرود با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی در ایران افزود: امیدواریم فضا به‌گونه‌ای باز شود که شرکت‌های خارجی به‌راحتی ورود پیدا کنند. البته اگر این شرکت‌های خارجی مدعی هستند تا آخرین مرحله پشت‌سر ما هستند، باقی بمانند چراکه به‌طور یقین موجب پیشرفت شرکت‌های داخلی خواهد شد. این پیشرفت چه در تامین خود قطعه، چه در چند برابر شدن نرخ قطعه و چه در بروزرسانی قطعات این موضوع صحت دارد.طالب‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی شرکت‌ها همچنان قطعات مربوط به ۲۰ سال پیش را استفاده می‌کنند. چراکه در این زمینه فناوری‌های جدید در کشور موجود نیست. بنابراین ورود این شرکت‌های خارجی منوط به اینکه فناوری روز را نیز با خود به همراه بیاورند برای ما بسیار مفید خواهد بود. وی ادامه داد: به عبارت دیگر این مفید بودن زمانی محقق خواهد شد که پس از آن نیز تامین قطعات و اطلاعات نیز ادامه داشته باشد. البته این امر نیازمند زمان است تا شرکت‌ها ورود پیدا کنند و خدمات پس از آن نیز ادامه‌دار شود. طالب‌پور تاکید کرد: امیدواریم این شرایط ثابت ادامه داشته باشد تا قطعه که می‌سازیم و سیمان که تولید می‌کنیم با هزینه کمتری انجام شود.


شرکت‌های خارجی و کاهش هزینه
عباس مهرمنش از شرکت چادرملو اظهار کرد: با توجه به اینکه چندین سال کشور ما در تحریم به‌سر می‌برد و از سوی دیگر نیز با کاهش نرخ نفت روبه‌رو بودیم، این عوامل سبب شد بودجه کشور تا حد زیادی کاهش پیدا کند و بودجه طرح‌های صنعتی کاهش پیدا کند. با توجه به این شرایط بهترین کاری که دولت روحانی انجام داده این است که از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری دعوت به‌عمل آورده است.مهرمنش با توجه به ورود شرکت‌های خارجی به کشور به‌ویژه در معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: زمانی که شرکت‌های خارجی به کشور ورود پیدا کنند هم فناوری را با خود به کشور خواهند آورد و هم اینکه ارزش‌افزوده بیشتری برای کشور ایجاد خواهند کرد. وی در ادامه افزود: برخی از این شرکت‌ها نیز با دانشگاه‌های کشور ارتباط برقرار کرده تا بتوانند به‌طور مشترک این فناوری را به مهندس‌های داخلی آموزش دهند. این رویکرد بسیار برای کشور ما مفید خواهد بود، چراکه هم از نظر فناوری و هم از نظر علمی سبب ارتقای توان فنی و مهندسی داخلی ما خواهد شد. مهرمنش در پاسخ به این پرسش که این شرکت‌ها تا چه اندازه به بخش معدن و صنایع معدنی کمک خواهند کرد، گفت: برای بخش معدن و به‌ویژه صنایع معدنی ورود این فناوری‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد، چراکه بیشتر کارخانه‌ها که در صنایع معدنی مشغول به تولید هستند از این فناوری برخوردار نیستند. بنابراین ورود این شرکت‌ها با دید کاهش هزینه تولید به سود کشور خواهد بود تا بهای تمام‌شده کالا کاهش یابد و سودآوری شرکت‌ها افزایش یابد.


مزایای حضور شرکت‌های خارجی
سیاوش عصاره، کارشناس اتوماسیون در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: به هرحال حضور شرکت‌های خارجی برای شرکت‌های داخلی همراه با مزایای بسیاری خواهد بود. البته برای بخشی که ما مشغول به کار هستیم، همکاری‌های خارجی بسیار خوب شکل گرفته است. وی در پاسخ به این پرسش که همکاری این شرکت‌های خارجی در چه زمینه بوده، گفت: در زمینه طراحی کار را بیشتر خود شرکت انجام داده است، اما این شرکت‌ها در زمینه پیاده‌سازی به ما کمک کرده‌اند و در این بخش کار را به خوبی انجام داده‌اند. البته قرار است این همکاری‌ها در آینده بیشتر شود و حوزه‌های بیشتری را دربر گیرد. عصاره درباره حوزه خود عنوان کرد: حوزه اتوماسیون صنعتی همان اتاق کنترل در واحدهای صنایع معدنی است که یک اپراتور کل کارخانه را در کنترل دارد و ارتباط بین ابزار دقیق و موتورها را کنترل می‌کند. شرکت‌های خارجی در پیاده‌سازی این اتاق اتوماسیون به ما کمک می‌کنند.


حضور شرکت‌های خارجی و بهبود علم و دانش
مصطفی مسعودی‌نسب کارشناس ابزار دقیق در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های صنعتی نیازمند تجهیزات جدید هستند. از این‌رو حضور شرکت‌های خارجی در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کند. البته شرکت‌های بزرگی در کشور هستند که کارهای ای‌پی‌سی انجام می‌دهند. اگر شرکت‌های خارجی زمانی حضور داشته باشند با کمک آنها در بخش «پی» که بخش خرید است، می‌توان اقدام‌های مهمی را انجام داد. وی در ادامه داد: در بخش انرژی کشور با مشکل روبه‌رو نیست، اما در بحث خرید مشکل داریم. حضور شرکت‌های خارجی کمک خواهد کرد که ادوات و ابزار دقیق بخریم و در بخش خرید با یکدیگر همکاری کنیم. مسعودی‌نسب در ادامه گفت: پیش از آن، که سال‌ها در تحریم به‌سر می‌بردیم، امکان این همکاری وجود نداشت و در تهیه تجهیزات با مشکل روبه‌رو بودیم. اما با برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌های خوبی ایجاد شده که سبب بهبود علم و دانش خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا