صعود بورس؛ سقوط ارز

صعود بورس؛ سقوط ارز

کارشناسان بازار طلا و ارز معتقدند که ثبات بازار طلا و ارز و کاهش نرخ دلار به پایین‌ترین سطح در هفته‌های اخیر، این پیام را به فعالان اقتصادی داده که روحانی رییس‌جمهور دوازدهم ایران شده و انتظار می‌رود که تا سال 1400 ضمن حفظ روند سیاست‌های چهارسال اخیر و ایجاد ثبات در بازارهای مختلف، اصلاحات ساختاری اقتصاد، بهبود رشد اقتصادی و فضای کسب‌وکار، کنترل تورم و توجه به رونق بازارها نیز ادامه یابد.

کارشناسان بازار طلا و ارز معتقدند که ثبات بازار طلا و ارز و کاهش نرخ دلار به پایین‌ترین سطح در هفته‌های اخیر، این پیام را به فعالان اقتصادی داده که روحانی رییس‌جمهور دوازدهم ایران شده و انتظار می‌رود که تا سال 1400 ضمن حفظ روند سیاست‌های چهارسال اخیر و ایجاد ثبات در بازارهای مختلف، اصلاحات ساختاری اقتصاد، بهبود رشد اقتصادی و فضای کسب‌وکار، کنترل تورم و توجه به رونق بازارها نیز ادامه یابد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از روزنامه «تعادل»، در روزهای اخیر فعالان بازار طلا و ارز، بازار سهام و دارایی، بازار مسکن و سایر دارایی‌ها با این تحلیل همراه بودند که در صورت تداوم ریاست‌جمهوری دولت تدبیر و امید، ثبات در بازارها را شاهد خواهند بود و شاخص‌های اقتصادی به انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور چهار سال آینده واکنش مثبت نشان خواهد داد که شاهد مدعا، رشد یک‌درصدی شاخص بورس با 773 واحد رشد و ثبات نرخ طلا و ارز یک روز پس از انتخابات 29 اردیبهشت 96 بوده است.

 

فعالان بازار که در پی شنیدن خبر پیروزی روحانی بودند، اکنون معتقدند که استرس قبل از انتخابات، تبدیل به ثبات و آرامش در بازار ارز و طلای ایران شده است و به دنبال آن نرخ دلار به پایین‌ترین سطح در هفته‌های اخیر رسیده است. بازار آزاد ارز و سکه در نخستین روز کاری خود پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد کاهش 5 هزار و 450تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز پنج‌شنبه و یک روز قبل از انتخابات بود به‌طوری‌که قیمت سکه در بازار روز شنبه به یک‌میلیون و 218 هزار و 450تومان رسید.

 

در ادامه واکنش‌های مثبت به حضور بیش از 40 میلیون نفری مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سکه تمام بهار آزادی، دلار امریکا، پوند انگلیس و یورو در بازار آزاد ارزان شد. به‌طوری‌که صرافی‌ها دیروز هر دلار امریکا را با 9 تومان کاهش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته 3هزار و 758 تومان معامله کردند. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با 4 تومان کاهش به 4هزار و 269تومان و هر یورو به 4هزار و 908تومان رسید.

 

قیمت‌ها در بازار ارز نزولی شد

صرافان بازار ارز می‌گویند همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری، نرخ‌ها در این بازار نزولی شد. هر چند نرخ انواع ارز در هفته گذشته روندی صعودی را طی می‌کرد و حتی نرخ دلار در بازار روز پنج‌شنبه هفته گذشته با 3تومان رشد به 3هزار و 767 تومان افزایش یافت؛ اما همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری این رقم به 3 هزار و 761 تومان کاهش یافت.

 

صرافان بازار می‌گویند قیمت‌ها در این بازار از دیروز صبح روندی نزولی به خود گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه یابد. همچنین صرافان میزان معاملات در بازار ارز را بسیار اندک اعلام کرده و می‌گویند نرخ دلار بانکی 100هزار تایی 3هزار و 759تومان است. همچنین نرخ هر دلار امریکا هم در بازار 3هزار و 761تومان است. نرخ هر یورو نیز 4 هزار و 279 تومان و هر پوند نیز 4هزار و 924تومان تعیین شد. این درحالی است که نرخ دلار بانکی دیروز 3 هزار و 244 تومان قیمت خورد.

 

همچنین نرخ رسمی هر پوند انگلیس با 21تومان افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته 4هزار و 272تومان و هر یورو با 15تومان افزایش 3هزار و 634تومان ارزش‌گذاری شده بود. این درحالی است که به دنبال رشد قیمت جهانی اونس طلا هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 5هزار تومان افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته یک‌میلیون و 191هزار تومان به فروش می‌رسید.

 

نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی دیروز بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه به ترتیب 661هزار تومان، 374هزار تومان و 258هزار تومان داد و ستد می‌شد. هر گرم طلای 18عیار نیز با 669تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه 115هزار و 179تومان ارزش‌گذاری شد. رییس اتحادیه طلا و جواهر از آرامش بازار سکه و طلا خبر داد و افزود: قیمت سکه و طلا در پی کاهش نرخ ارز، روند ثابتی را طی هفته جاری تجربه خواهد کرد.

 

محمد کشتی‌آرای درباره تحلیل خود از بازار ارز و سکه دیروز تهران، با توجه به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد: قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته با افزایش 28دلاری مواجه بود که این موضوع بر قیمت طلا در داخل کشور نیز تاثیرگذار بود. رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه بر این اساس قیمت طلا طی هفته گذشته با نوسان مواجه بود، افزود: اما قیمت ارز متاثر از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، روند کاهشی داشته و این روند توقف قیمت طلا و سکه طی هفته جاری را به دنبال داشته است.

 

کشتی‌آرای پیش‌بینی کرد که روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تهران طی هفته جاری ثابت بماند. وی درباره این بازار در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: همچنین با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، شاهد کاهش قیمت سکه خواهیم بود؛ اما به دلیل اینکه بازار طلا متاثر از قیمت جهانی است، نمی‌توان آغاز این ماه مبارک را موثر بر این بازار عنوان کرد.

 


بی‌تفاوتی دلار به نتایج انتخابات

دیگر خبری از نوسان یک‌باره در بازار و شدت گرفتن روند رشد قیمت‌ها و حضور گسترده دلالان و نوسان‌گیران بازار نیست آن هم در شرایطی که برخی طی هفته‌های اخیر و با پیش‌بینی نوسان بازار مشوق خرید این ارز برای سودگیری پس از انتخابات بودند.

 

در حدود 3 تا 4 ماه اخیر و بعد از نوسان تندی که در بازار ارز اتفاق افتاد، قیمت این ارز بعد از طی روندی کاهشی از نرخ‌هایی که از حدود 4000تومان هم در آذر ماه سال قبل عبور کرده بود به کانال 3700تومان وارد شده و در همین رنج باقی ماند.

 

اما با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری در 29 اردیبهشت ماه به‌ طور طبیعی انتظار تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار ارز نیز وجود داشت همانطوری که پیش‌تر نیز بارها در نتیجه تحولات سیاسی داخلی و خارجی قیمت‌ها حتی برای دوره‌یی کوتاه‌مدت دچار نوسان شده بود.

 

این درحالی است که حتی اواخر هفته گذشته قیمت دلار با رشد حدود 50 تومانی نیز همراه شده و به کانال 3800تومان وارد شد. در این شرایط بود که صرافی‌ها از فروش ارز تا حدی سر باز زده و در انتظار نهایی شدن قیمت و نتیجه انتخابات ماندند. برخی کارشناسان بازار ارز قبل از برگزاری انتخابات معتقد بودند که دو قطبی شدن انتخابات در هفته گذشته همچنین پررنگ شدن آرای ابراهیم رییسی عاملی بود برای واکنش بازار و رشد قیمت دلار.

 

در عین حال که پیش‌بینی بر این بود که در صورت عدم ادامه ریاست‌جمهوری حسن روحانی و تغییر دولت احتمال نوسان بازار و افزایش قیمت‌ها وجود داشت چراکه مشخص نبود سیاست دولت جدید برای بازار و مجموع اقتصاد چیست. اما دیروز و در شرایطی که کلیت نتایج انتخابات مشخص بوده و ماندگاری دولت قبل مشخص است، سرکشی به بازار ارز نشان از آرامش بازار داشت. قیمت‌ها حدود 3760تا 3770تومان بود که نسبت به آخر هفته قبل حتی با ریزش مواجه و از کانال 3800تومان خارج شده است در عین حال که تقاضای غیرمعمولی برای ارز وجود نداشت. آن طور که صرافان عنوان کردند، بعید به نظر می‌رسد که بازار نوسان کند و قیمت‌ها نه تنها رشد نخواهد کرد بلکه پیش‌بینی بر این است که با ریزش قیمت مواجه شویم.

 

صرافان دلیل این موضوع را نیز پیشتازی حسن روحانی اعلام کرده و می‌گویند که با توجه به آرامشی که در اغلب مواقع در دوره روحانی در بازار بوده و در ماه‌های اخیر نیز وجود داشته است، نمی‌توان انتظار جدیدی از بازار در نتیجه پیروزی وی در انتخابات داشت. در عین حال که دولت به ویژه در هفته‌های اخیر با عرضه بالا توانسته بازار را کنترل کرده و مانع از هیجانی شدن بازار در آستانه انتخابات شود.

 

صرافان و البته دلالان عنوان می‌کنند که حتی منتظر ریزش قیمت دلار نیز خواهند بود، مگر اتفاق خاصی رخ دهد. این در شرایطی است که در روزهای اخیر و با داغ شدن شایعات درباره گرانی دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، رییس کل بانک مرکزی اینگونه گمانه‌زنی‌ها را رد و اعلام کرده بود که بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار ارز از ثبات و آرامش بازار ارز دفاع کرده و مردم مطمئن باشند که جای هیچگونه نگرانی نیست و به این شایعات بی‌اساس توجهی نکنند.

 

احتمال کاهش قوانین سختگیرانه بانکی در امریکا

در همین حال، بازارهای مالی امریکا و ارزش دلار تحت تاثیر تنش‌های سیاسی داخلی قرار گرفته و به ‌شدت کاهش یافته و ارزش دلار امریکا در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به پایین‌ترین سطح خود در 6 ماه اخیر رسیده است.

این مساله موجب افزایش قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی شده است. بازار سهام نیز بدترین عملکرد خود از سپتامبر گذشته را ثبت کرده است. هر 3 شاخص مهم بازار بورس وال استریت در روزهای اخیر با افت یک درصدی روبه‌رو شده است. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بعید است، طرح استیضاح ترامپ در کنگره و سنا رای بیاورد.

 

تحلیلگران موسسه نومورا افزودند: بعید است که مسائل و مشکلات سیاسی در امریکا به این زودی حل و فصل شود ولی احتمال استیضاح نیز بسیار پایین است. تنها چیزی که می‌تواند احتمال استیضاح را افزایش دهد، افشای اطلاعات جدیدی است که اعضای کابینه را علیه وی بسیج کند یا زمینه لازم برای استیضاح را فراهم کند.

 

در چنین شرایطی تصویب و اجرای طرح‌های اقتصادی و مالی پیشنهادی دولت ترامپ با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. ترامپ قصد دارد، برنامه‌های محرک مالی را به مجلس نمایندگان امریکا پیشنهاد داد. کاهش مالیات‌ها و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در پروژه‌های زیرساختی بخشی از طرح‌های ترامپ خواهد بود.

 

این در حالی است که استیو منوچین، وزیر دارایی امریکا بر این باور است که دستیابی به رشد اقتصادی 3درصدی امکان‌پذیر خواهد بود اگر اصلاحات مالیاتی و قانونی اجرا شود. دولت ترامپ خواستار کاهش قوانین سختگیرانه برای کنترل سیستم بانکی شده است. قوانینی که پس از وقوع بحران مالی 2008 و ورشکستگی بانک لمن برادرز اجرا شده است.

 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که امریکا برای دستیابی به رشد اقتصادی 2درصدی نیز با چالش‌ها و موانع زیادی روبه‌رو است. تنش‌های سیاسی در امریکا تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا داشته است.

 

قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی در پایان معاملات روز جمعه با 0.6درصد افزایش به 1255دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته گذشته با رشد 2.1درصدی روبه‌رو شد. ینس درسن، تحلیلگر ارشد دانسکه بانک در این باره تاکید کرد: ما با تنش‌های سیاسی در امریکا روبه‌رو هستیم که موجب کاهش ارزش دلار شده است. این مساله موجب تقویت قیمت جهانی طلا شده است. البته هنوز معلوم نیست که طلا بتواند روند صعودی قیمت را طی هفته آینده نیز ادامه دهد.

 

طلا معمولا یک سرمایه‌گذاری جایگزین برای شرایطی است که تنش‌های سیاسی و نگرانی‌های مالی در بازارهای بین‌المللی تشدید می‌شود.

 

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا به تازگی جیمز کومی، رییس اف‌بی‌ای را برکنار کرده است. برخی رسانه‌های خبری پیش از این اعلام کرده بودند که ترامپ از کومی خواسته است تا تحقیقات درباره دحالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و ارتباط اعضای تیم انتخاباتی‌اش با مقام‌های روسیه را پایان دهد. شاخص ارزش دلار امریکا نیز در هفته گذشته بدترین عملکرد خود را در یک سال اخیر ثبت کرده است.

 

کارستن فریش، تحلیلگر ارشد کامرز بانک نیز تاکید کرد که ریسک سیاسی بار دیگر تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای بین‌المللی داشته است. پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و اعلام نتایج آن اکنون به نظر می‌رسد، اوضاع سیاسی امریکا در کانون توجهات بین‌المللی قرار گرفته است.

 

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، نشان می‌دهد که تعداد مدعیان دریافت بیمه بیکاری در امریکا طی هفته گذشته به‌ طور غیرمنتظره‌یی کاهش داشته است. جیمز بولارد، رییس فدرال رزرو سنت لوییس نیز در تازه‌ترین اظهارات خود نسبت به افزایش سریع نرخ بهره هشدار داده است. وی تاکید کرد: در شرایطی که آمارهای ناامید‌کننده درباره رشد اقتصادی و نرخ تورم منتشر شده، فدرال رزرو نباید برای افزایش نرخ بهره عجله کند.

 

نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه سی‌ام‌ای نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن به بیش از 74 درصد رسیده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا