رشد بهای نفت زیر چتر تولیدکنندگان بزرگ؛

چشم انداز مازاد تقاضا با تمدید توافق فریز نفتی

چشم انداز مازاد تقاضا با تمدید توافق فریز نفتی

بر اساس گزارش اوپک، بازار محصولات نفتی در آوریل امسال در حوزه اقیانوس اطلس تقویت شده است که بیشتر ناشی از افزایش تقاضای داخلی کشورهای این حوزه و کشورهای امریکای لاتین است همچنان که به نظر می رسد تقاضای بنزین بویژه در ایالات متحده با رسیدن به اواخر فصل دوم سال افزایش یابد، از طرفی بازارهای آسیایی با دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها روبرو هستند که توانسته حاشیه سود محصولات را حفظ کند. از این رو اوپک نگرانی زیادی از رشد تولیدات غیراوپکی ندارد.


اتفاقات سیاسی و اقتصادی هفته گذشته دست به دست هم داد تا بهای نفت خام برنت با رشد 2.4 درصدی، روز جمعه که آخرین روز معاملاتی هفته بود، وارد کانال 53 دلاری شود و بهای نفت وست تگزاس آمریکا نیز با رشد 2.3 درصدی به بیش از 50 دلار برسد. ادامه غافلگیری های سیاسی در ایالات متحده با برکناری جیمز کامی- رییس اف بی آی – و تاثیرش بر شاخص دلار همزمان با اخبار توافق عربستان با روسیه برای رونمایی از سناریوی جدید مربوط به توافق فریز نفتی در نشست این هفته اوپک، مهم ترین عوامل هدایت قیمت در مسیر صعود ارزیابی می شود.

تا کنون بسیاری از منابع تایید کرده بودند که اعضای اوپک در کنار روسیه برای تمدید طرح فریز تا پایان سال 2017 توافق کرده اند، ولی خبرها حاکی از آن است که عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک قصد دارد با حمایت روسیه توافق اوپک را تا پایان مارس 2018 تمدید کند. که نشان می دهد اراده قدرتمندی برای کنترل بازار از سوی بزرگترین کشورهای صادرکننده وجود دارد.

گزارش اوپک از آخرین وضعیت بازار نفت

نگاه فعالان بازار به ادامه روند تقاضا و تلاش تولیدکنندگان بزرگ برای محدود کردن عرضه نفت موجب شد تا بهای نفت در بازارهای جهانی رشد کند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک در تازه ترین گزارش خود رشد اقتصاد جهانی را در سال جاری میلادی 3.3 درصد پیش بینی کرده است و میزان تقاضای نفت را با رشد 1.27 میلیون بشکه در روز بدون تغییر نسبت به گزارش قبل روزانه 96.38 میلیون بشکه برآورد کرده است. از سوی دیگر این سازمان عرضه نفت را با توجه به کاهش تولید روسیه و افزایش تولید امریکا با رشد متوسط 950 هزار بشکه در روز، عرضه کشورهای غیراوپک به58.3 میلیون بشکه می رسد و تولید غیرقراردادی اوپک با رشد 40 هزار بشکه ای به طور متوسط 6.22 میلیون بشکه و تولید نفت اوپک 31.73 میلیون بشکه خواهد بود که در مجموع عرضه ای معادل 96.25میلیون بشکه در روز است که حاکی از کمبود عرضه درکل بازار می باشد. تقاضای نفت اوپک در 2017 معادل 31.9 میلیون بشکه ارزیابی شده که 200 هزار بشکه از سال قبل بیشتر است و انتظار می رود در سه ماهه دوم امسال ثابت بماند.

بر اساس گزارش اوپک، بازار محصولات نفتی در آوریل امسال در حوزه اقیانوس اطلس تقویت شده است که بیشتر ناشی از افزایش تقاضای داخلی کشورهای این حوزه و کشورهای امریکای لاتین است همچنان که بنظر می رسد تقاضای بنزین بویژه در ایالات متحده با رسیدن به اواخر فصل دوم سال افزایش یابد، از طرفی بازارهای آسیایی با دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها روبرو هستند که توانسته حاشیه سود محصولات را حفظ کند. از این رو اوپک نگرانی زیادی از رشد تولیدات غیراوپکی ندارد.

بازار نفت چین و امریکا در گزارش اوپک

طبق گزارش اوپک اطلاعات سالانه مصرف نفت و محصولات وابسته آن در چین نشان می دهد تداوم رشد اقتصاد این کشور علیرغم اینکه نتوانسته در سه ماهه دوم در سطح پیش بینی ها ظاهر شود، منجر شده است تا رشد تقاضای نفت در سطح 500 هزار بشکه در روز باقی بماند که دلیل عمده آن تمرکز بر رشد بخش حمل و نقل و صنعت پالایش است. اگرچه کند شدن آهنگ رشد فعالیت های صنعتی و افزایش سیاست های کاهش سوخت از سوی دولت بر متعادل شدن تقاضای سوخت های نفتی تاثیر گذاشته ولی با توجه به توسعه بخش پتروشیمی کماکان می توان گفت که چین از پتانسیل بالایی در رشد تقاضای نفت در ادامه سال 2017 برخوردار است و پیش بینی این سازمان این است که تقاضای نفت در این اقتصاد بزرگ، بطور متوسط 340 هزار بشکه در روز افزایش یابد که در مقایسه با سال 2016 از رشد 9 درصدی حکایت دارد.

 

همچنین اوپک در گزارش خود با اشاره به افزایش دکل های حفاری بیان می کند که میزان استخراج نفت با وجود رشد بی سابقه تولیدکنندگان شیل هنوز 590 هزار بشکه از رکورد 4.65 میلیون بشکه ای مارس 2015 کمتر است ولی با ادامه همین روند می تواند به 614 هزار بشکه در روز برای سال 2017 افزایش یابد. نکته مهمی که این گزارش بر آن تکیه دارد این است که افزایش دکل های حفاری لزوماً به معنای افزایش تولید نیست چراکه تولیدکنندگان کوچک بیشتر از آنکه بدنبال بهره برداری از چاه ها باشند، می کوشند تا تعهدات قراردادی شان در انجام حفاری را به انجام برسانند تا اجاره زمین ها فسخ نشود. به همین دلیل در پنج ماه گذشته به طور میانگین ماهانه 100 دکل حفاری قبل از بهره برداری رها شده اند و تعداد حفاری های تکمیل نشده با افزایش دکل ها افزایش یافته است و این نتیجه را تایید می کند که بازار قدری هیجان زده با رشد حفاری ها برخورد کرده است. بر اساس آخرین داده های منتشر شده موسسه بیکر هیوز تعداد دکل های حفاری در هفته منتهی به 19 می به 720 عدد رسیده و وارد هجدهمین هفته رشد متوالی خود شده است.

بازار نفت در سه ماهه اول سال 2017 با مازاد عرضه ای معادل 780 هزار بشکه روبرو بود و اوپک پیش بینی می کند تقاضا برای سبد نفتی این سازمان در سال 2017 با توجه به رشد تقاضای جهانی در نیمه دوم سال افزایش یابد. این در حالی است که نشست اعضای این سازمان با حضور روسیه روز پنج شنبه این هفته در وین اتریش برگزار می شود و قرار است تا محدود کردن عرضه برای یک سال دیگر تمدید شود که به معنای ایجاد مازاد تقاضا در بازار است.

*علی مرتضوی- تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا