مشاور وزیر کشاورزی عنوان کرد

5.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در صف دریافت اعتبار آبیاری نوین

5.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در صف دریافت اعتبار آبیاری نوین

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری برای آبیاری نوین در سطح کشور اعتباری بالغ بر 1217 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با اختصاص این اعتبار 180 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به آبیاری تحت فشار مجهز خواهند شد.

به گزارش خبرنگار در خراسان جنوبی، عباس زارع در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 8.7 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور جزو اراضی آبی هستند که از این میزان 5.5 میلیون هکتار پایاب چاه‌ها و قنوات هستند که باید به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شوند.

وی افزود: از 5.5 میلیون هکتار از اراضی که باید به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شوند یک‌میلیون و 450 هزار هکتار یعنی 16 درصد از اراضی کشاورزی کشور به سیستم‌های آبیاری نوین تبدیل شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در خراسان جنوبی در سال گذشته با استقبال بهره‌برداران بخش کشاورزی جهش خوبی از به سمت سیستم‌های آبیاری نوین و آبیاری تحت فشار داشته‌ایم.

زارع تصریح کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری یا آبیاری تحت فشار با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و تشدید این امر به سبب خشکسالی‌های متوالی یکی از روش‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش محصولات و بهره‌‏وری بیشتر از منابع آبی شود.

وی یادآور شد: طرح سامانه‌های آبیاری نوین از سال 69 تاکنون درسطح کشور در حال اجراست که در خراسان جنوبی 3600 هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که 1700 هکتار مربوط به سال گذشته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم روش آبیاری قطره‌ای در اولویت نخست در رابطه با آبیاری تحت فشار قرار دارد که خراسان جنوبی در این راستا قدم‌های مثبتی برداشته است.

زارع ادامه داد: با استقبال از سامانه‌های آبیاری نوین در خراسان جنوبی امید است بتوانیم در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم 50 درصد اراضی کشاورزی را به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز کنیم.

وی با اشاره به توجه ویژه‌ دولت به خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات تصریح کرد: در سطح کشور حدود 20 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده برای سامانه‌های آبیاری نوین تخصیص یافته اما این میزان اعتبار برای خراسان جنوبی 30 درصد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این اعتبار تا هفته آینده به حساب استان واریز خواهد شد تا کشاورزان و بهره‌برداران از این اعتبارات بهره‌مند شوند.

زارع ادامه داد: در سال جاری برای آبیاری نوین در سطح کشور اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 217 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با اختصاص این اعتبار 180 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به آبیاری تحت فشار مجهز خواهند شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه روش آبیاری نوین در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و اعتباراتی برای این امر در نظر گرفته شده با اختصاص آن شاهد گسترش اجرای سامانه‌های آبیاری نوین خواهیم بود.

زارع خاطر نشان کرد: طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با همکاری وزارت نیرو انجام می‌شود که براساس این طرح میزان آبی که کنتور حجمی یا هوشمند ثبت می‌کند به همان میزان برای کشاورزان و بهره‌برداری برنامه‌ریزی می‌کنیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا