رییس سازمان حفظ نباتات در غرفه ایسنا عنوان کرد

هیچ گندم آلوده‌ای وارد کشور نشده است/ مخالفت با قاچاق میوه

هیچ گندم آلوده‌ای وارد کشور نشده است/ مخالفت با قاچاق میوه

رییس سازمان حفظ نباتات از اعلام مخالفت با واردات غیرقانونی میوه به کشور خبر داد و گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هیچ گندم آلوده‌ای به کشور وارد نشده و فقط وارد کننده برخی از محموله‌های وارداتی تبعه کشورهای آلوده بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدعلی باغستانی با حضور در غرفه خبرگزاری ایسنا در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کرد: برای واردات محصولات کشاورزی دو دیدگاه مختلف در گمرک و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، چرا که برای سازمان حفظ نباتات سلامت محموله و محصول وارداتی مهم است و برای گمرک عوارض گمرکی.

وی افزود: از نظر سلامت دو فاکتور مهم همیشه مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌توان به مبدأ تولید‌کننده محصول و شرایط ورود آن از نظر قرنطینه‌ای و بهداشتی اشاره کرد به گونه‌ای که ابتدا مبدا تولید‌کننده محصول مشخص می‌شود و پس از دریافت گواهی‌های بهداشتی تاجران می‌توانند محموله خود را به کشور وارد کنند که البته با مراحل مختلفی از جمله تایید گواهی بهداشتی کشور مبدا یا صادر‌کننده و انجام آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های مختلف از هر محموله همراه است. این در حالی است که گمرک دیدگاهاش با سازمان حفظ نباتات متفاوت بوده و تعرفه‌ها و عوارض گمرکی را بررسی می‌کند.

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در ورود گندم به کشور نیز که در چند مورد نام کشورهای آلوده‌ای مانند هند، چین و ترکیه به عنوان کشورهای طرف معامله ذکر شده بود، مبدا گندم وارداتی کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان و غیره بود که یک تاجر هندی، چینی یا ترک آن را از مرزهای دیگر مانند بندر انزلی به کشور وارد کرده‌ است. به عنوان مثال در سایت گمرک اشاره شده که از امارات نیز واردات گندم داشتیم در حالی که امارات تولید گندم ندارد، اما طرف معامله و تاجر گندم یک شرکت اماراتی بوده است.

باغستانی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات در زمینه‌ی واردات گندم با هیچ کس شوخی ندارد و اگر بخواهد گندم آلوده‌ای به کشور وارد شود، اولین شاکی و برخورد کننده این سازمان است چرا که گندم مهم‌ترین محصول زراعی کشور است که حدود هفت میلیون هکتار سطح زیرکشت آن در کشور بوده و امنیت غذایی، سیاسی و ملی کشور به آن گره خورده است.

ورود میوه‌های قاچاق

وی گفت: واردات میوه‌های قاچاق تحت عناوین مختلف از جمله پیله‌وری نیز از مشکلاتی است که کشور سال‌هاست با آن دسته و پنجه نرم‌ می‌کند و حاصل آن آفات قرنطینه‌ای است که به باغ‌های کشور وارد شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات ضمن مخالفت با واردات میوه‌های قاچاق گفت: باید قوانین به گونه‌ای اصلاح شود که حتی یک کیلوگرم میوه بدون نظارت و بدون مجوز وارد نشود و بر این اساس هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف انجام شده است، چرا که اگر یک کالا مانند یخچال به کشور وارد کنیم که غیراستاندارد باشد نهایتا خریداران آن متضرر می‌شوند، اما در زمینه‌ی محصولات کشاورزی اگر واردات غیرقانونی و بدون نظارت بهداشتی صورت بگیرد منافع ملی با خطر مواجه می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا