بلومبرگ گزارش داد

صف بازرگانان بین‌المللی غله برای ورود به بازار ایران

صف بازرگانان بین‌المللی غله برای ورود به بازار ایران

پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به چشم انداز باز شدن بازار ایران به روی شرکت‌های بین المللی، نوشت: بازرگانان غله جهان منتظر ورود به این کشور هستند.

به گزارش ایسنا، اگرچه مواد غذایی مشمول تحریمها نبوده‌اند اما تحریمها شرایطی را به وجود آوردند که بسیاری از صادرکنندگان را از بازار ایران دور نگه داشت. اکنون که انتظار می‌رود قدرتهای جهانی تا سال آینده به تحریمها علیه ایران پایان دهند، شرکتهای جدیدی وارد این بازار می‌شوند. به عنوان مثال شرکت آلمانی BayWa اخیرا گندم روسیه و کنجاله سویای آمریکای جنوبی را به ایران صادر کرده است. از سوی دیگر بزرگترین شرکتهای بازرگانی مانند بونگی و کارگیل همچنان در ایران فعالیت داشته اند و پایان تحریمها به منزله فرصتی برای گسترش فعالیت این شرکتهاست.

مایکل دومولن، معامله گر شرکت نیدرا در این باره به بلومبرگ گفت: زمانیکه تحریمها وضع شدند بعضی از شرکتها کنار کشیدند و تمایلی به دست زدن به ریسک نداشتند اما در شش تا هشت ماه اخیر شرکتهای کوچک و جدیدی در دریای خزر شروع به فعالیت کرده اند. شرکتهای روسی و اوکراینی همگی وارد بازار ایران می‌شوند.

ایران بازار جذابی برای بازرگانان گندم است زیرا شهروندان این کشور به این غله به عنوان کالای غذایی اساسی متکی هستند و تولید داخلی گندم اغلب کمتر از میزان تقاضاست.

در کنفرانس سالانه غله جهانی که هفته جاری در ژنو برگزار می‌شود، ایران که به همراه ترکیه دومین مصرف کننده بزرگ گندم در خاورمیانه است، موضوع کلیدی گفت و گوها خواهد بود و این بهترین زمان برای فرصتهای تجاری جدید به شمار می‌رود.

قیمت گندم پس از برداشت بالایی که میزان ذخایر این غله را به بالاترین سطح در 29 سال گذشته رساند، در سه سال گذشته کاهش داشته است. قیمت‌های معاملات گندم در بازار شیکاگو که قیمت پایه جهانی هستند، در سال جاری میلادی 13 درصد کاهش داشته اند. قیمت گندم خوراکی در معاملات پاریس 8.6 درصد کاهش یافته و به 184 یورو (198.09 دلار) در هر تن رسیده است.

میزان واردات گندم ایران از سالی به سال دیگر متغیر بوده اما همواره روند صعودی داشته است. طبق برآورد وزارت کشاورزی آمریکا، این کشور چهار میلیون تن گندم در فصل جاری وارد خواهد کرد که تقریبا 10 برابر بیشتر از یک دهه قبل است. کلاوس لوتس، مدیرعامل BayWa پیش بینی کرده واردات ایران ممکن است به شش تا هفت میلیون تن افزایش پیدا کند.

این شرکت هفته گذشته یکی از مدیرانش را به همراه هیات تجاری 100 نفره آلمانی به تهران فرستاد و قصد دارد در سه ماهه جاری 250 هزار تن غلات و دانه‌های روغنی به ایران صادر کند.

به گفته دومولن، مدیران نیدرا هم هفته جاری برای دیدار با مشتریانشان به ایران سفر خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد: پایان تحریمها به معنای افزایش واردات نیست بلکه رقابت بیشتر و حاشیه سود کمتری وجود خواهد داشت. نیدرا که عمده سهم آن متعلق به غول چینی کوفکو کورپ است، سالانه سه میلیون تن غله و روغنهای خوراکی به ایران صادر می‌کند.

به گفته ایمی رینولدز، اقتصاددان شورای بین المللی غلات، بیشتر واردات گندم ایران از اتحادیه اروپا، روسیه، استرالیا و قزاقستان انجام می‌گیرد از این رو آنها بیشترین سود را از تسهیل تحریمها خواهند برد به ویژه روسیه و قزاقستان که به دلیل قرار داشتن در مجاورت دریای خزر می‌توانند گندم را ارزانتر به ایران صادر کنند.

در این بین الیسا برتوت، سخنگوی شرکت "آرچر دانیلز میدلند" که بزرگترین فرآوری کننده ذرت جهان است، ابراز امیدواری کرد برداشته شدن تحریمها تجارت کالاهای غذایی و کشاورزی را افزایش دهد.

ایران یکی از خریداران بزرگ ذرت است و پیش بینی می‌شود میزان واردات آن برابر با گندم باشد. بونگی سال گذشته تقریبا یک میلیون تن ذرت از برزیل به ایران صادر کرد که بیشترین میزان در میان صادرکنندگان بود. کارگیل در سال 2014 حدود 269 هزار تن صادرات داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا