طلای جهانی در پایین‌ترین قیمت سه ماه گذشته ایستاد

طلای جهانی در پایین‌ترین قیمت سه ماه گذشته ایستاد

طلا در بازار جهانی با ضعیف شدن تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند، همچنان نزدیک به پایین‌ترین قیمت سه ماه گذشته گرفتار مانده است.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و 1092 دلار بود. روند نزولی هشت روزه طلا روز دوشنبه متوقف شد اما افزایش قیمت به اندازه ای نبود که با رکورد پایین 1084 دلار روز جمعه فاصله چندانی پیدا کند.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.4 درصد افزایش، 1091 دلار بود. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با 40 سنت افزایش، به 1088 دلار رسیده بود.

ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای جهان است، روز دوشنبه با 0.4 درصد کاهش، به 666.11 تن رسید که کمترین میزان از زمان آغاز بحران مالی جهانی در سپتامبر سال 2008 بود. طبق آمار دولتی، داراییهای صندوقهای سرمایه گذاری طلای جهان هفته گذشته 26.9 تن کاهش یافت که بیشترین میزان در بیش از سه ماه گذشته بود.

آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب اکتبر که روز جمعه در آمریکا منتشر شد، احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد و فروش گسترده در بازار طلا را به دنبال داشت. نرخهای بهره بالاتر جذابیت سرمایه گذاری در طلا را که برخلاف اوراق قرضه و سهام، دارایی بدون بازده است کمتر کرده و در مقابل از دلار پشتیبانی می‌کند.

به گفته مارک تو، مدیر تحقیقات شرکت هنگ کنگی "وینگ فونگ فایننشیال گروپ"، طلا پایین 1100 دلار باقی خواهد ماند زیرا احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا حتمی شده است.

تحلیلگران بانک بارکلیز پیش بینی خود از قیمت طلا را مورد بازبینی نزولی قرار دادند و برآورد کردند قیمت هر اونس طلا در سه ماهه چهارم سال جاری 1100 دلار و در سال آینده 1154 دلار خواهد بود در حالیکه پیش بینی قبلی آنها به ترتیب 1154 دلار و 1215 دلار بود.

به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر آی ان تی ال اف سی استون، اگر بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را در دسامبر افزایش دهد، ممکن است برای افزایش بیشتر نرخها دست نگه دارد که وقفه مذکور از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد اما این فلز در کوتاه مدت با ضعف بیشتری روبرو می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین دلار تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره، در برابر سبدی از ارزهای بزرگ در بالاترین سطح هفت ماه گذشته قرار گرفته است و انتظار می‌رود به روند صعودی خود ادامه دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.1 درصد کاهش، 14.54 دلار بود. هر اونس پلاتین با 0.3 درصد کاهش، به 907 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.3 درصد افزایش، 603 دلار معامله شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا