در ادامه قراردادهای معدنی ایران و جهان در دولت یازدهم

تفاهمنامه‌هایی که از شرق تا غرب وسعت یافت

تفاهمنامه‌هایی که از شرق تا غرب وسعت یافت

گروه معادن - در گزارشی که در صفحه معدن بین‌الملل دیروز منتشر شد، نگاهی داشتیم به مواردی از قراردادها و تفاهمنامه‌هایی که در زمینه معدن و صنایع معدنی بین ایران و سایر کشورها در دوران پس از برجام و در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی و دولت یازدهم منعقد شد.

به گزارش ماین نیوز، در گزارش امروز به یادآوری موارد دیگری از این قراردادها می‌پردازیم. نگاهی به این قراردادها به خوبی گویای جذابیت بخش معدن و صنایع معدنی ایران برای جهانیان است و تعدد و تکثر این قراردادها نشان می‌دهد دولت یازدهم همواره برای پویایی بخش معدن کشور در تکاپو بوده است.


تفاهمنامه ساینواستیل چین با ایمیدرو
در اسفند ۹۴ شرکت ساینواستیل چین با امضای تفاهمنامه‌ای با ایمیدرو، آماده اجرای ۳ طرح آلومینا، آلومینیوم و نیروگاه در ایران شد و براساس تفاهمنامه‌ای که بین دو طرف به امضا رسید، ساینواستیل قرار است ۳ طرح برای تولید پودر آلومینا، شمش آلومینیوم و نیروگاه (برای تامین برق این کارخانه‌ها) ایجاد کند. ظرفیت طرح تولید کارخانه آلومینا ۱/۶میلیون تن، طرح تولید شمش آلومینیوم ۳۵۰هزار تن و پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاوات بود. دو کارخانه در صنعت آلومینیوم به شکل ای‌پی‌سی‌اف (مهندسی، تامین، اجرا و تامین مالی) یا مشارکت اجرا می‌شوند و طرح نیروگاه به شکل سرمایه‌گذاری مستقیم با مدل «بی‌اواو» (ساخت، تملک و بهره‌برداری) ساخته خواهد شد. همچنین ساینواستیل و ایمیدرو مقرر کردند گروه کاری به فوریت معین شده تا مراحل اجرایی شدن این تفاهمنامه را فراهم کنند. در ضمن با اجرایی شدن این فاز همکاری، فاز دوم طرح را با هدف دو برابر شدن ظرفیت تولید به اجرا درآوردند. مدیرعامل ساینواستیل پیش از امضای این سند همکاری از علاقه شرکت و کشور خود برای افزایش همکاری‌ها با ایران در دوره پسا برجام خبر داده بود.


دو تفاهمنامه صنایع معدنی با ایتالیایی‌ها
در بهمن ۹۴ مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در گفت‌وگوی اختصاصی با صدا و سیما از تفاهمنامه بین شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ایریتِک ایتالیا برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه خبر داد و افزود: این تفاهمنامه در سفر پیشین رئیس‌جمهور و هیات همراه به ایتالیا، نهایی شده و محل تامین مالی این طرح‌ها و حدود همکاری‌ها معین خواهد شد. همچنین در تفاهمنامه‌هایی که ایمیدرو با شرکت پرشین متالیک ایتالیایی داشته و به شکل ۶۰ درصد سهم ایتالیا و ۴۰ درصد سهم ایمیدرو آماده شده است، سرمایه‌گذاری‌هایی به طور مشترک در حوزه فولاد و زنجیره فولاد در جنوب کشور از چابهار تا بندرعباس یا جاسک انجام می‌شود.


تفاهمنامه اس.ال.ام و شرکت تهیه و تولید
اسفند ۹۴ یک هلدینگ اسپانیایی با امضای تفاهمنامه‌ای با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تولید سوخت سازگار با محیط‌زیست با استفاده از زغال‌سنگ در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیرعامل گروه اس.ال.ام در حاشیه امضای تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در بخش زغال‌سنگ و احداث پالایشگاه تولید بیواتانول در ایران که در حضور مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدور انجام شد، گفت: به منظور تامین خوراک این پالایشگاه، قراردادی ۱۵ساله برای خرید زغال‌سنگ حرارتی ایران امضا می‌کنیم. خوان کارلوس گونسالس پِرس نیز تصریح کرد که براساس این تفاهمنامه، آماده سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه یادشده در ایران هستیم و در صورت تمایل طرف ایرانی می‌توان به طور شراکتی طرح را اجرا کرد. بر اساس تفاهمنامه‌ای که به امضای خوان کارلوس مدیرعامل اس.ال.ام و وجیه‌اله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران رسیده، بررسی شرایط معدنی ایران برای تامین خوراک طرح، تبادل اطلاعات پروژه، ارائه گزارش توجیه فنی و اقتصادی و همچنین معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های معدن ایران از جمله مفاد این تفاهمنامه همکاری است.


توسعه بندر پارسیان با همکاری کره‌جنوبی
اردیبهشت ۹۵ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت «پوسکو-دوو» کره‌جنوبی با امضای تفاهمنامه‌ای بر ساخت و توسعه بندر پارسیان، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان تاکید کردند. براساس این تفاهمنامه که بین مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و یونگ سانگ کیم رئیس هیات‌مدیره شرکت پوسکو-دوو کره‌جنوبی در حاشیه سفر رئیس‌جمهوری کره به تهران امضا شد، بندر پارسیان در شهرستان پارسیان (استان هرمزگان) از سوی این شرکت احداث می‌شود. ارزش این تفاهمنامه ۲۲۰میلیون یورو و در قالب سرمایه‌گذاری خواهد بود که براساس آن، شرکت یادشده تضمین می‌کند منابع، دانش فنی و فناوری مورد نیاز برای ساخت و توسعه بندر پارسیان را فراهم کند. همچنین براساس این تفاهمنامه، خدمات مهندسی، تامین تجهیزات، ساخت، نصب و بهره‌برداری برای احداث و توسعه بندر پارسیان بر عهده شرکت پوسکو-دوو خواهد بود.


سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری ایرالکو با سی.آر.ای.سی چین
اردیبهشت ۹۵ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری در شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با شرکت سی.آر.ای.سی چین در تهران به امضا رسید. این قرارداد از سوی «مجید پورعطار» مدیرعامل ایرالکو و هوهای مدیر روابط بین‌الملل این شرکت چینی امضا شد. پورعطار این تفاهمنامه را زمینه‌ای برای فعال‌سازی سایت شماره دو ایرالکو که در شهرک صنعتی خیرآباد در استان مرکزی واقع است، دانست. وی با تاکید بر اجرای سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری چین برای توسعه فعالیت ایرالکو (اراک) اظهار کرد فعال‌سازی سایت شماره دو این واحد در واقع چندهزار فرصت شغلی در مرحله ساخت و اجرا و نیز هنگام بهره‌برداری فراهم می‌کند.


مطالعات امکان‌سنجی از سوی اَکسِنس فرانسه
در اردیبهشت ۹۵ مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح احداث کارخانه تولید پترولیوم کک ایران به شرکت فرانسوی اَکسِنس، واگذار و قرارداد مربوط به طرح یادشده بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت فرانسوی اَکسِنس در تهران امضا شد. این قرارداد را مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و فرانسیس ناتی ول معاون اجرایی این شرکت فرانسوی امضا کردند. شرکت اَکسِنس از شرکت‌های تابعه «آی‌اف‌پی‌ایی‌اِن» فرانسه یکی از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی و ارائه‌دهنده مهندسی (لایسنسور) فناوری‌های پیشرفته در زمینه فرآیندهای پالایشگاهی، پتروشیمی، کاتالیزورها، مواد جاذب و سوخت‌های جایگزین و همچنین خدمات مشاوره تخصصی از جمله مهندسی پایه و تفصیلی و انجام مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی به منظور بهینه‌سازی عملکرد واحدهای پالایش است. براساس قرارداد امضا شده، شرکت فرانسوی موظف شد در مدت ۴ماه نسبت به انجام مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی قابل قبول از سوی بانک‌های خارجی برای طرح احداث کارخانه تولید پترولیوم کک اقدام کند.


آمادگی معدنی‌های جهان برای حضور در ایران در سومین مجمع ایران و اروپا
اردیبهشت ۹۵ شرکت‌های بزرگ معدنی و مالی جهان در سومین مجمع ایران و اروپا، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کردند. در سومین مجمع ایران و اروپا که با حضور بیش از ۴۰۰ مدیر و کارشناس از بزرگترین شرکت‌های معدنی، صنعتی، مالی و بیمه‌ای جهان در زوریخ سوئیس برگزار شد، جرمی مدیرعامل شرکت ترافیگورا سومین شرکت بزرگ مواد خام دنیا، پس از مذاکره با مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو از آمادگی این شرکت برای حضور و سرمایه‌گذاری در صنعت مس ایران خبر داد. همچنین در دیدار کرباسیان با ژرارد ترنِیره قائم مقام شرکت والورِک که در زمینه‌های صنعت، انرژی، ساخت و... فعالیت می‌کند، طرفین بر سرمایه‌گذاری مشترک برای راه‌اندازی کارخانه تولید «ورق‌های فولادی بدون درز» توافق کردند. از سوی دیگر ملاقات با مدیر ارشد موسسه جهانی مالی و بیمه‌ای «کِی‌بی‌اِس» که مقر آن در بروکسل است - برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران - از دیگر نشست‌های اختصاصی رئیس هیات عامل ایمیدرو در سومین مجمع ایران و اروپا بود و کی‌بی‌سی، در این نشست در مرحله نخست موافقت خود را برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای به ارزش ۵۰ میلیون یورو اعلام کرد.


توافقنامه فیوز فرانسه و ایمیدرو
آذر ۹۵، گروه فیوز فرانسه از بزرگترین شرکت‌های صنعتی دنیا با امضای تفاهمنامه‌ای با ایمیدرو آماده سرمایه‌گذاری در ایجاد کارخانه تولیداند برای صنعت آلومینیوم شد و براساس سندی که بین رئیس هیات عامل ایمیدرو و مدیرعامل گروه فیوز در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر فرانسه و در میان اعضای بزرگترین اتحادیه کارآفرینی فرانسه با نام مِدِف به امضا رسید، این غول صنایع بزرگ برای اجرای طرح تولیداند به شکل «مهندسی، تامین، اجرا و تامین مالی» آماده شد. بر اساس این تفاهمنامه دو طرف با ایجاد شرکت مشترک، برای ساخت کارخانه تولیداند سرمایه‌گذاری می‌کنند. این طرح آندسازی از ظرفیت تولید ۴۵۰هزار تن در سال برخوردار بود و بزرگترین قدمی است که ایمیدرو برای تامین نیاز برنامه توسعه صنعت آلومینیوم برداشته است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا