ایمیدرو میزبان سفیران ۹ کشور

بررسی فرصت‌های معدنی ایران و امریکای لاتینگ

بررسی فرصت‌های معدنی ایران و امریکای لاتینگ

گروه معادن - روز گذشته رئیس هیات عامل ایمیدرو میزبان سفیران ۹ کشور از امریکای لاتین بود تا در نشستی فرصت‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای امریکای لاتین در بخش معدن و صنایع معدنی را بررسی کنند.

به گزارش ماین نیوز، این نشست با حضور سفیران کوبا، برزیل، اکوادور، ونزوئلا، اروگوئه، شیلی، نیکاراگوئه، بولیوی و مکزیک در طبقه دوازدهم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به بررسی فرصت‌های همکاری هرچه بیشتر با ایران پرداخت.

ایمیدرو آماده همکاری با کشورهای امریکای لاتین
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این نشست با بیان اینکه امیدوار هستیم این جلسه بتواند به روابط خوب میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای امریکای لاتین و توسعه آن کمک‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه کشورهای امریکای لاتین و ایران بیشتر کشورهایی هستند که زمینه معدنی و توسعه این بخش در آنها فراهم است.مهدی کرباسیان ادامه داد: درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است با کشورهای امریکای لاتین رابطه‌ای نزدیک‌تر و وسیع‌تر داشته باشد بارها تاکید شده است و ما نیز در حوزه اقتصادی معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از سازمان‌های متولی این کار، به شما آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم.وی ادامه داد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمانی دولتی است اما روش‌های اجرایی به سبک بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گفته کرباسیان، در حوزه معدن و صنایع معدنی، کل اختیارات را در زمینه سرمایه‌گذاری، مشارکت با شرکت‌های خارجی در داخل ایران یا خارج از ایران و تامین مواد اولیه برای واحدهای ایران یا حتی صادرات برای واحدهای خارجی دارا هستیم.رئیس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: از نظر میزان ذخایر، یکی از کشورهای معدنی دنیا به شمار می‌رویم. از نظر سنگ‌آهن، زغالسنگ، مس، طلا، روی، سرب، کروم، نیکل و....، ایران ذخایر خوبی در اختیار دارد.کرباسیان همچنین افزود: با توجه به سیاست‌های ابلاغی دولت، در حوزه معدن و صنایع معدنی قرار است در برنامه ۵ساله ششم، سطح نقش معدن و صنایع معدنی را در تولید ناخالص ملی افزایش دهیم.کرباسیان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ایران، تصریح کرد: خوشبختانه ایران به میزان زیادی ذخایر گاز در اختیار دارد و وقتی گاز با معدن ممزوج می‌شود، ارزش افزوده خوبی را ایجاد می‌کند.

این موضوع می‌تواند زمینه همکاری ما با برخی کشورهای امریکای لاتین باشد.کرباسیان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به زمینه‌های پیشنهادی برای همکاری با کشورهای امریکای لاتین، اظهار کرد: یکی از زمینه‌ها برای همکاری آن است که بتوانیم با کشورهای امریکای لاتین تبادل تجربه و اطلاعات داشته باشیم زیرا در ۱۵سال اخیر برخی کشورهای امریکای لاتین رشد و جهش خوبی در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های معدن و صنایع معدنی داشته‌اند.وی در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر برای همکاری هرچه بیشتر آن است که در برخی حوزه‌ها مانند سنگ‌آهن، بوکسیت، مس و... میان ما و شما علاقه مشترک وجود دارد. در نتیجه فکر می‌کنیم همکاری‌های مشترک می‌تواند میان شرکت‌های کشورهای امریکای لاتین و شرکت‌های ایرانی برقرار شود تا با کمک به یکدیگر منافع بیشتری را برای کشورهای خود فراهم کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین اضافه کرد: پیش‌بینی ما در برنامه ۵ساله ششم توسعه آن است که نزدیک به ۵۰میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی انجام شود، در نتیجه امروز در این نشست اعلام می‌کنیم در زمینه‌هایی که علاقه‌مندی کشورها و شرکت‌های شما وجود داشته باشد آماده همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک هستیم. کرباسیان تصریح کرد: از دیگر زمینه‌ها برای همکاری‌های مشترک بحث همکاری‌های فنی و مهندسی است. از نظر فنی و مهندسی می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم، زیرا در برخی حوزه‌ها مانند کارخانه‌های سیمان و کارخانه‌های کنسانتره و گندله یا در حوزه‌های مس و... ما دارای تجربه‌های خوبی هستیم. به همین دلیل اعلام آمادگی می‌کنیم شرکت‌های فنی مهندسی ما می‌توانند به کشورهای شما آمده و کمک کنند و ساخت واحدهای صنعتی شما را انجام دهند.وی در همین باره به همکاری مشترک با ونزوئلا در ساخت کارخانه ۱میلیون تنی سیمان اشاره کرد که از سوی ایمیدرو در این کشور ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران، بیان کرد: در شمال کشور ما بیش از ۱۰کشور دسترسی به دریای آزاد ندارند. حال ما می‌توانیم در سرمایه‌گذاری مشترک، مصرف نزدیک به ۵۰۰میلیون نفر در منطقه را تامین کنیم.کرباسیان در ادامه با اشاره با مثال‌هایی افزود: مصرف فولاد در این منطقه ۵۰۰میلیون نفری بسیار بالاست زیرا کشورها در حال توسعه بوده یا متاسفانه به دلیل جنگ در حال بازسازی هستند و نیاز به فولاد، مس و... دارند.وی در ادامه ارائه پیشنهادات خود برای همکاری با کشورهای امریکای لاتین، بیان کرد: شما می‌توانید مواد معدنی را به ایران آورده تا با گاز موجود در کشور ما به فولاد، مس و آلومینیوم، تبدیل و به سایر نقاط دنیا صادر شود. در چنین حالتی نرخ تمام شده کاهش می‌یابد و ارزش افزوده بالایی دارد که می‌توان به طور مشترک از آن استفاده کرد.

به گفته وی، کشورهای امریکای لاتین می‌توانند در مناطق آزاد در کنار دریای عمان و خلیج‌فارس باشند. درحال‌حاضر تعدادی از این مناطق آزاد زیر نظر سازمان ایمیدرو هستند.رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: اگر نرخ سنگ‌آهن را ۵۰دلار برای هر تن در نظر بگیرید با ۳مرحله فرآوری تا ۴۰۰دلار در هر تن ارزش افزوده ایجاد می‌کند. این در حالی است که این روزها رقابت‌های سنگینی در برخی از صنایع معدنی به ویژه نقش چین در کنترل قیمت‌ها و مصارف وجود دارد و باعث می‌شود این نقش در برخی موارد با منافع کشور ما یا کشورهای شما همخوانی نداشته باشد.کرباسیان افزود: پیشنهاد دیگر من برای همکاری آن است که به طور مشترک در یک کشور ثالث همکاری داشته باشیم و سرمایه‌گذاری کنیم.

مثال موجود در این رابطه همسایگی و ارتباط خوب ما با افغانستان است و می‌توانیم در آنجا سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم البته این یک مثال است و می‌توان در کشورهای دیگر نیز این همکاری را داشت.به گفته وی، نکته مهم در اقتصاد، بازار مصرف است که خوشبختانه بازار مصرف وجود دارد.حوزه پژوهش، تحقیق و آموزش از دیگر مواردی بود که کرباسیان برای همکاری هرچه بیشتر با کشورهای امریکای لاتین به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند در حوزه معدن و صنایع معدنی انجام شود و برای همکاری در این حوزه و حوزه اکتشاف با شما اعلام آمادگی می‌کنیم.رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: خوشبختانه سیاست دولت ما و دولت‌های شما بر نزدیکی روابط اقتصادی است. در نتیجه ما اعلام آمادگی می‌کنیم که با سازمان‌های شما چه بخش خصوصی و چه دولتی، این همکاری را به طور جدی شروع کنیم.وی در پایان اظهار کرد: هیاتی را برای بررسی به کشورهای امریکای لاتین می‌فرستیم که در این هیات بخش خصوصی فعال نیز حضور خواهد داشت. همچنین دعوت می‌کنیم شرکت‌های امریکای لاتین در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند.

همکاری براساس احترام متقابل
مدیر کل قاره امریکای وزارت امور خارجه نیز در این نشست اظهار کرد: همانطور که می‌دانید اداره کل امریکا برای توسعه روابط ایران در منطقه امریکای لاتین، ابتکاراتی انجام داده و تا به امروز چندین جلسه با بخش‌های مختلف کشور با حضور سفیران امریکای لاتین داشته است. دلیل این موضوع جایگاه ویژه امریکای لاتین در سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است.محمد کشاورززاده ادامه داد: معتقد هستیم این منطقه از موقعیت مستحکم و تاثیرگذاری در نظام بین‌المللی برخوردار است و در تحولات جهانی، نقش مهمی را ایفا می‌کند. خوشبختانه در ۲سال گذشته تحولات خوبی را در روابط خود با امریکای لاتین شاهد بوده‌ایم.وی افزود: سال گذشته دکتر ظریف در راس هیات بلندپایه اقتصادی-سیاسی به کشورهای امریکای لاتین سفر کردند که بسیار مهم بود. دکتر روحانی رئیس‌جمهوری نیز به کشورهای ونزوئلا و کوبا سفر کردند. از سویی دیگر کمیسیون مشترک ما با برزیل به ریاست آقای طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد که تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی، ایشان را همراهی می‌کردند.کشاورززاده بیان کرد: ما معتقد هستیم روابط ما با تمام کشورهای امریکای لاتین در یک مسیر و با شتاب خوب در حال حرکت است. جمهوری اسلامی ایران و منطقه امریکای لاتین ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط در اختیار دارند.

وی ادامه داد: مانعی برای توسعه روابط با هیچکدام از کشورهای امریکای لاتین وجود ندارد و خوشبختانه اراده سیاسی بسیار قوی برای توسعه روابط ما با کشورهای امریکای لاتین وجود دارد.به گفته مدیر کل قاره امریکای وزارت امور خارجه، براساس احترام متقابل و روابط مشترک، آماده هستیم روابط را در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهیم.کشاورززاده همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران توانمندی زیادی در بخش‌های مختلف ازجمله هوا و فضا، بیوفناوری، نانوفناوری و معادن و صنایع معدنی در اختیار دارد. براساس شیوه‌نامه وزارت خارجه، ما حامی تمام شرکت‌های ایرانی هستیم که به دنبال فعالیت در امریکای لاتین هستند. همچنین از شرکت‌های امریکای لاتین که می‌خواهند در ایران فعالیت کنند حمایت می‌کنیم.وی ادامه داد: یکی از نکات مهم، انتقال فناوری و استفاده از تجربه هر دو طرف و همچنین ارتباط مستقیم شرکت‌های امریکای لاتین با طرف ایرانی است نه آنکه این ارتباط از طریق کشورهای ثالث انجام شود. به گفته مدیر کل قاره امریکای وزارت امور خارجه، درحال‌حاضر آمار تجاری ما با امریکای لاتین حدود ۴میلیارد دلار است. البته ظرفیت‌های بیشتری وجود دارد.

کوبا آماده جذب سرمایه
سفیر کوبا نیز در این جلسه پس از آشنایی با ظرفیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران، اظهار کرد: از ابراز علاقه مقامات ایرانی در زمینه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای لاتین متشکر هستم.ولادیمیر آندره گونزالس کسادا افزود: کوبا تجربه‌های خوبی در زمینه معدن دارد به طوری که در حوزه نیکل و کبالت، بیشترین ذخایر را در قسمت شرقی خود دارد.به گفته وی، بخش معدن در کوبا از نخستین بخش‌هایی بود که درهای آن به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز شد.سفیر کشور کوبا ادامه داد: در زمینه نیکل و کبالت، سرمایه‌گذاری‌های خوبی از سوی کانادا در کوبا انجام شده است.وی افزود: دولت کوبا آمادگی خود را برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر اعلام می‌کند.سفیر کوبا به شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران-کوبا که در ۱۶فوریه در هاوانا برگزار شد اشاره کرد و گفت: ریاست این کمیسیون با آقای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت بود که در این مذاکره‌ها علاقه‌مندی برای پذیرش سرمایه در بخش معدن ارائه شد.

مکزیک نخستین تولیدکننده نقره جهان
سفیر مکزیک نیز در این جلسه اظهار کرد: همانطور که رئیس هیات عامل اشاره کردند، باید ظرفیت‌های یکدیگر را بشناسیم. منطقه امریکای لاتین تنوع وسیعی در اختیار دارد که در برخی بخش‌های اقتصادی، مکمل و در برخی رقیب هستیم.آلفونسو زگبه؛ ادامه داد: به عنوان نمونه، بولیوی دارای ذخایر جهانی قلع و شیلی در مس پیشتاز است. برزیل نیز قطب سنگ‌آهن بوده و مکزیک نخستین تولیدکننده نقره در جهان به شمار می‌رود. به گفته وی، معادن مکزیک منابعی متعلق به مردم است.سفیر کشور مکزیک افزود: نقش ما به عنوان سفیر آن است که برای سرمایه‌گذاران اطمینان لازم را برای ورود به کشورهای دیگر از جمله ایران ایجاد کنیم.

صادرات ۱۴ میلیارد دلاری سنگ آهن برزیل
سفیر برزیل در این‌باره اظهار کرد: بخش معدن برزیل با ۷۰ نوع ماده معدنی، سهم ۸درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد و شرکت‌های ما از بزرگترین‌های سرمایه‌گذاری، تولیدی و صادراتی در جهان هستند.رودریگو دی آزِردو سانتوس ادامه داد: پروژه‌های مختلفی وجود دارد که ایران و برزیل می‌توانند در آن مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند.وی با بیان اینکه برزیل سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صادرات سنگ‌آهن داشت یادآور شد: پیش‌تر شرکت واله دو میلیارد دلار برای تولید گندله در عمان سرمایه‌گذاری کرده تا بخشی از نیاز بازار کشورهای منطقه ازجمله ایران را پوشش دهد.آزِرودو سانتوس با بیان اینکه خواهان ارتباط و اعزام بیشتر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به ۲ کشور هستیم، اظهار کرد: برزیل در بخش محیط‌زیست معادن نیز سرمایه‌گذاری‌های اساسی انجام داده که این بخش نیز می‌تواند به عنوان زمینه همکاری دوطرف باشد. در این نشست سفیر نیکاراگوئه نیز نظر خود را برای همکاری با ایران ارائه داد. همچنین در این برنامه ظرفیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران برای آشنایی سفیران کشورهای امریکای لاتین از سوی امیر صباغ مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، ایمیدرو اعلام شد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا