مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی:

BPR بازار سرمایه را به سمت استانداردهای بین المللی می برد

BPR  بازار سرمایه را به سمت استانداردهای بین المللی می برد

خزلی خرازی با اشاره به اینکه بخشی از ریزساختارها مربوط به استانداردهای افشا و ارائه اطلاعات است، گفت: قرار است در بازنگری قوانین، الزام ارائه پیش بینی سود شرکت ها توسط ناشران حذف شود و در اختیار شرکت های مشاور سرمایه گذاری قرار بگیرد.

 

حذف محدودیت های معاملاتی بازار سرمایه باعث می شود ریز ساختارهای بازار سرمایه کشور به سطح استانداردهای جهانی سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (ISCO ) و فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) برسد.

حسین خزلی خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص بازنگری در ریزساختارهای بازار سرمایه گفت: بازنگری در مقررات و اصلاح ریز ساختارهای بازار سرمایه از برنامه های مهم سازمان بورس است که قرار است امسال اجرایی شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مدیریت تحقیق و توسعه سازمان بورس مطالعات مفصلی را درباره بازنگری این قوانین انجام داده است، تاکید کرد: سازمان بورس امسال برنامه جدی برای بازنگری در این قوانین دارد.

به گفته خزلی خرازی ریزساختارها شرایط و مقررات دقیق معاملاتی هستند که اثر بسیار مهمی در کشف قیمت، نقدشوندگی و کارایی بازار سرمایه دارند.

به گفته وی زمان گشایش و بسته شدن بازار، زمان بازگشایی و توقف نمادها و نحوه بازگشایی و توقف نمادها، محدوده نوسان قیمت ها و حجم مبنا از محدودیت هایی است که ریز ساختارهای بازار سرمایه هستند. برخی از این محدودیت ها مثل حجم مبنا در هیچ بورسی جز بورس تهران اعمال نمی شود.

خزلی خرازی با اشاره به اینکه بخشی از این ریزساختارها نیز مربوط به استانداردهای افشا و ارائه اطلاعات است، ادامه داد: قرار است در بازنگری این قوانین، الزام ارائه پیش بینی سود شرکت ها توسط ناشران حذف شود و در اختیار شرکت های مشاور سرمایه گذاری قرار بگیرد.

وی چنین تغییراتی در قوانین بازار سرمایه را بر اساس استانداردهای جهانی دانست و ادامه داد: این تغییرات باعث می شود ریز ساختارهای بازار سرمایه کشور به سطح استانداردهای جهانی سازمان بین المللی کمسیون های اوراق بهادار (ISCO ) و فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) برسد. در این نهادها بحث های زیادی پیرامون چنین محدودیت هایی انجام شده و برای آنها استانداردهای مشخصی وجود دارد.

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی در ادامه افزود: سازمان بورس باید برای یکپارچگی و بازنگری فرآیندهای 20 ساله گذشته به سمت استانداردهای جهانی حرکت کند که برنامه های امسال این نهاد نیز همین است.

خرازی در خصوص تاثیر رفع چنین محدودیت هایی بر بازار سرمایه اظهار داشت: تا زمانی که این تغییرات انجام نشود و در بازار اجرایی نشود نمی توان درباره تاثیر آن بر روند معاملات اظهار نظری داشت.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه قرار است پیش نویس این تغییرات در اختیار نهادها، کانون ها و اشخاص متخصص بازار سرمایه قرار بگیرد تا آنها این تغییرات را بررسی کرده و نظرهای خود را به سازمان منعکس کنند.

وی با اشاره به اینکه نفس این تصمیم بسیار مثبت است، افزود: اینکه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر به این نتیجه رسیده است که ریز ساختارهای بازار سرمایه را بازنگری کند بسیار مهم و تاثیر گذار است چرا که سالهاست بر روی این موضوع که همان بازنگری فرآینده یا BPR است، تاکید شده است.

به گفته خزلی خرازی همه بازارهای دنیا بر اساس استانداردهای نهادهای بین المللی چنین قوانینی را اجرا می کنند و با تغییرات برنامه ریزی شده، بازار سرمایه کشور ما نیز به سمت استاندارد های بین المللی حرکت می کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا