پروژه فرآوری سنگ آهن نمادی از خودباوری و توان بالای پرسنل ذوب آهن اصفهان

پروژه فرآوری سنگ آهن  نمادی از خودباوری و توان بالای پرسنل ذوب آهن اصفهان

دنیای معدن -همزمان با نیمه شعبان سالروز ولادت با شکوه یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) و باحضور مهندس احمد زمانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین ، مهندس حسین ناجی رییس وسایر اعضای هیئت مدیره و مهندس صادقی مدیرعامل ذوب آهن ، جمعی از مدیران و مسئولین و همکاران بخش آگلومراسیون ، پروژه فرآوری سنگ آهن ذوب آهن چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه در محل این شرکت افتتاح و به بهره برداری رسید.

پروژه فرآوری سنگ آهن در ذوب آهن اصفهان  در ادامه اقدامات مختلف در جهت صرفه جویی ، استفاده بهینه از مواد اولیه و افزایش تولید با هدف  افزایش عیار آهن و کاهش عیار عناصر مضر در آن با بهره گیری از دانش و تخصص کارکنان  و با استفاده از تجهیزات این شرکت انجام و به بهره برداری رسید.

مهندس حسن ضیا معاون پشتیبانی و ساخت ذوب آهن درمراسم افتتاح این پروژه با بیان مطلب فوق گفت  : با توجه به اینکه فرآیند تولید چدن و فولاد در کارخانه ذوب آهن اصفهان به روش کوره بلند انجام می شود ، هرچه سنگ آهن ورودی کوره بلند از عیار بالاتری برخوردار باشد راندمان کوره افزایش یافته و به طبع آن قیمت تمام شده محصول تولیدی پایین می آید.

وی ظرفیت کل تولید این پروژه را 200 تن در ساعت عنوان نمود که 180 تن در ساعت تولید محصول اصلی می باشد.

 معاون پشتیبانی و ساخت شرکت افزود : از ویژگی های منحصر به فرد این پروژه این است که کلیه عملیات اعم از ساخت و نصب اسکلت فلزی ساختمانی ، تجهیزاتی و تابلو های برق(MCC) و تابلو PLC در داخل کارخانه و توسط پرسنل شرکت در معاونت های پشتیبانی و ساخت و معاونت بهره برداری انجام گرفته است. طراحی این پروژه نیز توسط حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه و به طور خاص توسط مدیریت ارشد مهندسی کارخانه انجام شده است .

مهندس ضیاء اظهار داشت : تامین تجهیزات  پروژه عمدتا از تجهیزات داخل انبار ها انجام شده و بخش کوچکی توسط مدیریت خرید تجهیزات خریداری شده است.مجموعه تجهیزات از طریق سیستم اتوماسیون و از طریق HMI  کنترل و بهره برداری می گردد که طراحی و اجرای آن و برنامه PLC توسط مدیریت اتوماسیون و ارتباطات انجام گردیده است.  به طور خاص می توان گفت که این پروژه نمادی از خودباوری و توان بالای پرسنل ذوب آهن بوده و ریشه در عزم و اراده آهنین غیور مردان ذوب آهن دارد.

معاون پشتیبانی و ساخت ذوب آهن مدت زمان انجام پروژه را 4 ماه ذکر کرد (شروع پروژه آذر 95 و پایان آن فروردین 96)که در نوع خود رکورد محسوب می شود .

وی تصریح کرد : این پروژه با توجه به شرایط خاص خود و اولین تجربه طراحی توسط مهندسی کارخانه و عدم وجود بر آورد دقیق احجام در ابتدای پروژه، در صورتی که قراربود توسط پیمانکاران انجام شود هزینه های چندین برابری شامل قیمت های جدید،دستور کارهای زیاد و افزایش مبلغ پیمان و ادعاهای بسیار زیاد را در پی داشت و از این بابت علاوه بر صرفه جویی فوق العاده از بسیاری از دعاوی حقوقی نیز جلوگیری نموده است. علاوه بر اینکه به صورت بهینه از پرسنل موجود بهره وری صورت گرفته است. لازم به یاد آوری است که نفر ساعت های صرف شده به هیچ وجه هزینه مازادی را به کارخانه تحمیل ننموده و این پرسنل درصورت عدم به کارگیری در این پروژه حقوق و مزایای خود را دریافت می نموده اند.

مهندس ضیاء احجام پروژه فرآوری سنگ آهن را به شرح ذیل عنوان نمود :

  1. خاکبرداری فنداسیون ها 700 مترمکعب
  2. خاکبرداری محوطه  6000 متر مکعب
  3. قالب بندی 300 متر مربع
  4. بولت گذاری  500 کیلوگرم
  5. آرماتوربندی    7000 کیلوگرم
  6. بتن ریزی        400 متر مکعب
  7. خاکریزی اطراف فنداسیون ها 300 مترمکعب
  8. محوطه سازی 8500 مترمربع
  9. خاکریزی و تسطیح محوطه باند آخر انبار مواد خام   15000 متر مکعب (البته این مورد جزء پروژه نبوده و بصورت ویژه جهت اضافه نمودن ظرفیت ذخیره سازی مواد در انبار مواد خام جهت بخش آگلومراسیون در قالب این پروژه صورت گرفته و یک باند اضافی جهت انبار ایجاد شده است)
  10. ساخت و نصب اسکلت فلزی ساختمانی و تجهیزاتی  71700 کیلوگرم
  11. ساخت و نصب تابلو برقMCC و PLC     4   دستگاه
  12. تامین و نصب 2 واحد درام مغناطیسی(مگنت سپراتور)    30000 کیلوگرم
  13.  کابل کشی  4000 متر
  14.  نصب لوله کاندوئیت برق 1000 متر 

شایان ذکر است  که هزینه تامین تجهیزات، احداث و راه اندازی خط بر اساس برآورد اولیه 6000 میلیون ریال بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا