جزئیات حادثه معدن آزادشهر از زبان بازرس کمیسیون معادن مجلس

جزئیات حادثه معدن آزادشهر از زبان بازرس کمیسیون معادن مجلس

گروه معادن - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم گفت: معدن زمستان یورت آزادشهر نه تنها اقدام به تخلیه گاز متان و نصب دستگاه تهویه نکرده بلکه با استفاده از یک باطری نامناسب باعث جرقه و انفجار شده است.

به گزارش ماین نیوز، عبداله رضاییان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم درباره حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر، اظهار داشت: در حال حاضر آن چیزی که در بررسی های مقدماتی حاصل شده این است که علت حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر انفجار داخب تونل بوده و ترکیدگی سر 12 جنازه ای که در ابتدای امدادرسانی بیرون کشیده اند، این موضوع را اثبات می کند.

وی ادامه داد: علت انفجار هم تجمع گاز متان داخل تونل بوده که این موضوع نیز قطعی است، حتی طبق گفته کارگران، آنها 2 الی 3 روز قبل از حادثه به مدیریت معدن اعلام کرده بودند که مقدار گاز متان از داخل تونل زیاد است.

عضو کمیسیون منابع و معادن مجلس درباره علت دیگر افنجار گفت: همه به اجماع می گویند که باطری منتقل شده به داخل تونل به منظور روشن کردن لوکوموتیو باعث ایجاد جرقه در فضای پرشده از گاز متان شده، این باطری از نوع معمولی بوده و متناسب با کار معدن نبوده است.

رضاییان با بیان اینکه باطری متناسب با کار معدن حداقل قیمتی معادل 7 میلیون تومان دارد، افزود: معدن زمستان یورت آزادشهر همچون معادن دیگر به این باطری دسترسی نداشته و از باطری که برای تراکتور استفاده می شود، بهره جسته است.

وی ادامه داد: همچنین معدن فوق نصب دستگاه تهویه و تخلیه گاز متان کوتاهی کرده و به‌طور کلی ایمنی را رعایت نکرده است.

نماینده مردم قائمشهر با اشاره به برگزاری نشست با مدیران معدن یورت گلستان و مجموعه بانک مهر اقتصاد، گفت: مسئولان اعلام کرده اند که این معدن نیز همچون دیگر معادن در فضای استحصال سنتی 50 سال قبل در حال فعالیت بوده و از استانداردهای روز عقب مانده است.

رضاییان درباره جلوگیری بروز چنین حوادثی گفت: در شرایط فعلی نمی توانیم به شرکت‌ها به منظور استقرار ایمنی لازم و کافی فشار آوریم چرا که هزینه معدن بالا و قیمت ذغال سنگ پایین است و الزام ما مطمئناً به تعطیلی معادن و بیکاری 26 هزار کارگر معدن خواهد انجامید که این امر به نفع کشور نخواهد بود.

وی در پایان گفت: ارزیابی‌ها در حد گمان و تفحص‌های میدانی و مقدماتی است، برای تصمیم‌گیری نهایی در این باره کمیسیونی برای تفحص در مجلس صورت گرفته که به زودی نتیجه نهایی را اعلام خواهند کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا