ابراز رضایت واحدهای تولیدی فولاد هرمزگان از عملکرد دولت یازدهم

ابراز رضایت واحدهای تولیدی فولاد هرمزگان از عملکرد دولت یازدهم

دنیای معدن -به گفته مدیران دولتی و خصوصی هرمزگان، دولت یازدهم در حالی به ماههای پایانی خود نزدیک می شود که اکثر فعالان اقتصادی این استان به ویژه تولیدکنندگان فولاد ازعملکرد آن و همچنین آرامش حاکم بر بازار اظهار رضایت می کنند.

این عده افزودند: حرکت وپویایی واحدهای صنعتی بزرگ فولاد در هرمزگان نشان می دهد که دولت اجازه نداده چرخ این واحد ها در شرایط سخت از حرکت بازبماند و رونق تولید بر آنان حکمفرما شود.
هم اکنون پنج شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد شامل شرکت فولاد جنوب، مجتمع فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش و شرکت صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت هشت میلیون تن دراین منطقه فعالیت دارند که بخش هایی ازآنها ( فازهای اول) درمجموع به ظرفیت تولید سالانه حدود 4 میلیون و800 هزار تن درحال بهره برداری است .
**مزیت شرکت های فولادی مستقر درمنطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
معافیت های گمرکی، مجاورت با آبهای بین المللی خلیج فارس،اسکله اختصاصی منطقه با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 12میلیون تن مواد فله معدنی،دسترسی آسان به بندر شهید رجایی با فاصله کمتر از 5 کیلومتر، راه آهن، فرودگاه بین المللی بندرعباس، خط لوله گاز، نیروگاه برق، وجودآبشیرین کن برای استحصال آب دریا، نزدیکی و همجواری با صنایع همگون و مولد انرژی از جمله مزیت های عمومی استقرار در این منطق اعلام شده است.
آمارهای ارائه شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و همچنین منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس حکایت از این واقعیت دارد.
**رشد 247درصدی تولید شمش فولادی درهرمزگان
رئیس اداره امور صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان به ایرنا گفت: میزان تولید شمش فولادی در طی کمتر از چهارسال فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبلی بیش از247درصد و در زمینه آهن اسفنجی نیز 72درصد رشد نشان می دهد.
لیلا خشان ، میزان تولید شمش فولادی دولت دهم را یک میلیون و 338هزارتن عنوان کرد و افزود: این میزان در دولت یازدهم با سه میلیون و 310هزارتن افزایش به حدود چهارمیلیون و 647هزارتن رسیده است.
به گفته وی میزان تولید آهن اسفنجی (محصول قبل از تولید شمش) نیز در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت گذشته با 397هزارتن افزایش به دو میلیون و 164تن افزایش یافته است.
** تولید یک میلیون و386هزارتن تختال
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز اضافه کرد: درسال گذشته نزدیک به یک میلیون و 386 هزارتن تختال، شمش و آهن اسفنجی توسط فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب کیش به خارج از کشور صادر شد که 139 هزارتن بیشتر از صادرات سال ماقبل آن(94) است.
خلج طهرانی با بیان اینکه بخش مهمی از زیر ساخت های مورد نیاز از سوی بخش خصوصی با همکاری منطقه ویژه خلیج فارس برای تولید سالانه 10میلیون تن فولاد خام (تاپایان برنامه ششم توسعه) عملیاتی شده افزود: حدود هشت و نیم میلیون تن آن در حال اجرای پروژه است که از این مقدارچهار میلیون و 800 هزار تن درحال بهره برداری است.
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از صبا فولاد خلیج فارس( متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری) بعنوان جدیدترین کارخانه فولادی نام برد که مرحله نخست این شرگن با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 500 هزار تن آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید.
** تولید 5میلیون مقاطع فولادی صبا فولاد خلیج فارس
مدیر پروژه صبا فولاد تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور است که در این کارخانه آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم تولید می شود که ماندگاری بالا و مقاومت در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی از مهمترین ویژگی های آن محسوب می شود.
امین شالبافان ظرفیت نهایی این کارخانه را تولید پنج میلیون تن مقاطع فولادی ذکر کرد و افزود: فاز تولید آهن اسفنجی آن درحال بهره برداری است.
به گفته وی فن آوری تولید بریکت گرم این کارخانه برای نخستین بار در کشور، سومین کشور در خاورمیانه و نهمین کشور در دنیا در اختیار صبا فولاد خلیج فارس قرار دارد.
** ثبت رکورد ماهانه درفولاد هرمزگان:
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به نقش سازنده ی صنایع فولاد در اقتصاد مقاومتی عبور از ظرفیت اسمی و ثبت رکورد ماهیانه تولید تختال در فروردین ماه امسال(95) را نشانگر نزدیک تر شدن این مجتمع به اهداف از پیش تعیین شده عنوان کرد.
فرزاد ارزانی میزان تولیدات این شرکت را فروردین ماه امسال نزدیک به 130هزار تن ذکر و ابراز امیدواری کرد در سالی که از سوی رهبر انقلاب بعنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده این شرکت بتواند در راستای تولید بیشتر و سودآوری رکوردهای جدیدتری را ثبت کند.
به گفته وی با ثبت رکورد ماهیانه 129هزار و 85 تن تولید تختال، این شرکت توانست برای اولین بار از ابتدای تاسیس کارخانه، از ظرفیت اسمی 125هزار تن ماهیانه خود عبور کند.
ازجمله سیاست های شرکت فولادهرمزگان به تولید محصولات ویژه مورد نیاز اعلام شده طوریکه خطوط تولید آنرا به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا سوق دهد.
ارزانی درادامه افزود: در مذاکرات با شرکت های نوردی و شرکت ملی نفت مقررشد محصولاتی تولید کنیم که تبدیل به ورق و در کارخانه های لوله سازی کشور تبدیل به لوله شود که درصنایع نفت و گازمصارف زیادی دارد.
وی گفت: در حال حاضر بازار داخل تشنه کالاهای استراتژیک است که از طریق واردات تأمین می شود و در صورت تولید آن در داخل، می توان کشور را در این زمینه نیز خودکفا کرد.
ظرفیت تولیدات فولاد هرمزگان یک میلیون 500هزارتن تختال عریض عنوان و گفته شده در مرحله دوم، این میزان به 3 میلیون تن افزایش می یابد که موجب اشتغال مستقیم 3 هزار نفرخواهد شد.
** تولید 630هزارتن فولاد درکاوه جنوب کیش
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش از این مجتمع بعنوان بزرگ ترین سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در بخش فولاد نام برد و گفت: طبق برنامه قرار است میزان تولید بیلت این شرکت را از 630هزارتن پارسال به 900هزارتن بیلت تا پایان امسال افزایش دهیم.
علی دهاقین یادآورشد: سال گذشته 303 هزار تن بیلت تولیدی به ارزش 108 میلیون دلار صادر کردیم که با فراهم کردن مقدمات وبرنامه ریزی های صورت گرفته این رقم در سال جاری به 600 هزار تن افزایش می یابد.
وی ازکشورهای جنوب شرق آسیا، حوزه خلیج فارس، تایلند، مالزی، اندونزی و اردن بعنوان مقصد صادرات فولاد کاوه جنوب نام برد.
این شرکت دارای دو واحد احیای مستقیم به روش میدرکس با مجموع ظرفیت سالانه یک میلیون و856هزار تن است.
مرحله نخست فولاد سازی آن باظرفیت سالانه یک میلیون و 200 هزارتن فولاد آبان ماه سال 95هجری خورشیدی با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح و به بهره برداری رسید.
وی میزان سرمایه گذاری صورت گرفته برای اجرای مرحله نخست این مجتمع را در مجموع 9 هزار و 450 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: مرحله دوم فولادسازی آن نیز با ظرفیت سالانه یک میلیون و 200 هزارتن فولاد با 70 درصد پیشرفت فیزیکی درحال نصب تجهیزات است.
** دیدگاه معاون اول رئیس جمهوری
معاون اول رئیس جمهوری پارسال در آیین افتتاح مرحله نخست پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش گفت: برنامه دولت تدبیر و امید رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد در استان هرمزگان طی سال های آینده است.
اسحاق جهانگیری از سواحل هرمزگان برای سرمایه گذاری صنعتی و معدنی بعنان پتانسیلی کم نظیرنام برد وافزود: وضعیت صنعت فولاد ایران از نظر سنگ آهن، گاز و نیروی انسانی در دنیا بی نظیر است.
استاندار هرمزگان هم دراین زمینه گفت : همه زیرساخت های لازم از جمله آماده سازی زمین، آب شیرین کن، نیروگاه برق و فضای سبز برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی با محوریت فولاد درمنطقه ویژه خلیج فارس ایجاد و در حال گسترش است.
جاسم جادری، از اسکله اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد معدنی به ظرفیت 12میلیون تن در سال همراه با نوار نقاله ای به طول 32کیلومتر، واگن برگردان برای تخلیه مواد معدنی فله، اسکله نفتی به ظرفیت 15 میلیون تن ، زیرساختهای انرژی، ارتباطی، ریلی، جاده ای و دریایی بعنوان دیگر زیر ساخت های عملیاتی نام برد.
** عملکرد دولت یازدهم در صنعت فولاد مثبت است
در گزارش های منتشره انجمن فولاد ایران آمده است: تولید فولاد خام ایران در دولت یازدهم با بیش از28درصد رشد، از14میلیون و 300هزارتن در سال91 به 18 میلیون و 400هزارتن در سال95 رسیده است.
از سوی دیگر' ظرفیت تولید' فولاد خام کشور در پایان سال95 به حدود29 میلیون تن رسید که برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت ایجاد شده نیازمند افزایش تقاضای داخلی یا صادراتی به میزان حدود10 میلیون تن است.
** آزاد سازی صادرات فولاد توسط دولت تدبیر و امید
این گزارش می افزاید: در دولت یازدهم، صادرات فولاد از زیر بار محدودیت های سهمیه ای خارج شد و صادرات فولاد آزاد شد و همین سیاست که با افزایش قیمت های جهانی فولاد خصوصا در نیمه دوم سال95 همراه شد، یک جهش صادراتی به میزان436 درصدی را برای صنعت فولاد کشور رقم زده است.
به عبارت دیگر با سیاست صحیح آزاد سازی صادرات فولاد و با وجود فقدان مشوق های صادراتی، صادرات فولاد کشور طی سه و نیم سال گذشته، تقریبا چهارو نیم برابر شده است.
از سوی دیگر واردات فولاد به کشور نیز در طی دوره فعالیت دولت یازدهم نصف شده و از شش میلیون 300هزارتن در سال91 به سه میلیون و 100هزارتن در سال95کاهش یافته است.
به گفته انجمن فولاد ایران کاهش50 درصدی واردات فولاد به کشور مرهون تقویت تولید داخلی و البته برقراری مکانیسم صحیح تعرفه ای در جهت حمایت از تولید داخلی بوده است که عامل دوم یعنی نظام تعرفه فولاد پس از12 سال اصلاح شد.
پیش بینی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حکایت از آن دارد که با بهره برداری واحدهای جدید تولیدکننده ورق فولادی، واردات فولاد کشور در سال جاری(96) بیش از20 درصد دیگر کاهش یابد و به حدود دو میلیون و 500هزارتن برسد.
همچنین برآوردهای این انجمن حاکی از آن است که صادرات فولاد ایران در سال جاری با حدود15 درصد افزایش به بیش ازشش میلیون تن برسد.
شیب ترسیم شده از روند تراز تجاری فولاد کشور طی سالهای فعالیت دولت یازدهم نشان می دهد تراز تجاری فولاد کشور حدود هفت میلیون تن مثبت شده که درنتیجه واردات خالص پنج میلیون و 100 هزارتنی سال91 به صادرات خالص دو میلیون و 200هزارتنی در سال95 تبدیل شده که علاوه بر جلوگیری از خروج دو و نیم میلیارد دلار ارز از کشور، بیش از یک میلیارد دلار نیز ارزآوری صورت گرفته است.
انجمن فولاد ایران گفته است جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای چین، ژاپن، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل، ایتالیا، اکراین، تایوان و مکزیک در رده چهاردهم تولید فولاد جهان قرار دارد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا