پیشنهاد معاون وزیر صنعت برای عضویت ایران در بانک توسعه آفریقا و خرید سهام

پیشنهاد معاون وزیر صنعت برای عضویت ایران در بانک توسعه آفریقا و خرید سهام

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیشنهادهای راهبردی برای گسترش مناسبات تجاری با آفریقا را «عضویت در بانک توسعه آفریقا، کاهش مخاطرات فعالیت در کشورهای هدف و خرید سهام بانک های معتبر در این قاره» بیان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ولی الله افخمی راد» بعدازظهر امروز(سه شنبه) در همایش معرفی برنامه ها و فرصت های همکاری اقتصادی و تجاری ایران و آفریقا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گفت: راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی و هوایی، امکان سهولت صادرات و رفت وآمد بازرگانان کشورمان به آفریقا را فراهم می سازد.
وی، تاسیس اتاق های بازرگانی مشترک، افزایش شمار رایزنان بازرگانی و امضای تفاهم نامه در زمینه استاندارد، مسایل گمرکی، برقراری تعرفه ترجیحی و غیره را از دیگر مواردی برشمرد که امکان رشد مبادلات تجاری جمهوری سلامی با کشورهای آفریقایی را فراهم می سازد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآورشد: خط مستقیم کشتیرانی از ایران به دارالسلام (تانزانیا) و مومباسا (کنیا) برقرار است و در یک برنامه زمان بندی انتظار می رود به دیگر بنادر گسترش یابد و این درحالی است که ایران اکنون فاقد خط پروازی مستقیم به قاره آفریقاست و راه اندازی خطوط هوایی به کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا و تونس در اولویت قرار دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این در این ارتباط گفته بود، چنانچه سه یا چهار نقطه در آفریقا برای برقراری خطوط هوایی انتخاب شود، موضوع باید به تصویب دولت نیز برسد؛ همچنین اگر کمکی هم لازم باشد در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید.
افخمی راد، خواستار اعطای تسهیلات با کارمزد پایین، ایجاد صندوق های مشترک و معافیت صدور انواع ضمانت نامه برای فعالیت در زمینه تجاری و صادرات خدمات فنی ومهندسی نیز شد و این موارد را از دیگر راهکارهای کاهش موانع تجاری بین ایران و آفریقا دانست.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، موضوع اعزام رایزنان بازرگانی به اقصی نقاط جهان به ویژه قاره آفریقا را مهم دانست و گفت: شناخت بازار نسبت به محل ماموریت و نیز شرایط روز کشور کمک به پیشبرد برنامه های این بخش خواهد کرد.
وی افزود: اکنون جمهوری اسلامی در قاره آفریقا سه رایزن بازرگانی دارد و برنامه ریزی لازم برای اعزام رایزن بازرگانی به نیجریه نیز صورت گرفته است.
وی پیش بینی کرد: براساس هماهنگی لازم با وزارت امور خارجه کشورمان، مقدمات اعزام سه رایزن بازرگانی به کشورهای الجزایر، مصر و تانزانیا در حال انجام است.
جمهوری اسلامی ایران در سال 2014 بیش از 100 میلیارد دلار مبادلات تجاری با قاره آفریقا داشت که در این میان سهم کشور آفریقای جنوبی حدود 50 میلیون دلار اعلام شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا