معاون وزیر راه و شهرسازی:

مهندسان ایرانی خود را برای دوران پساتحریم آماده کنند

مهندسان ایرانی خود را برای دوران پساتحریم آماده کنند

حامد مظاهریان سه شنبه در آیین گشایش نخستین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی آموزش مهندسی (با تکیه بر فن آوری های نوین یادگیری) در دانشگاه شیراز افزود: باید ابزارهای دقیقی برای بیان جایگاه ایران و نظام مهندسی کشور در شرایط جدید داشته باشیم به گونه ای که ترسیم این چشم انداز به دور از اغراق صورت گیرد.

به گزارش صدای اقتصاد به نقل از ایرنا، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: دوران پسا تحریم در حال فرارسیدن است و با توجه به فراهم شدن زمینه رقابت در بازارهای گسترده جهانی، هر مهندس ایرانی باید خود را آماده کند چرا که زمینه کار در بازار جهانی و ایجاد ارزش افزوده فراهم خواهد بود.

حامد مظاهریان سه شنبه در آیین گشایش نخستین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی آموزش مهندسی (با تکیه بر فن آوری های نوین یادگیری) در دانشگاه شیراز افزود: باید ابزارهای دقیقی برای بیان جایگاه ایران و نظام مهندسی کشور در شرایط جدید داشته باشیم به گونه ای که ترسیم این چشم انداز به دور از اغراق صورت گیرد. 

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، توجه به مفاهیم علم اقتصاد و حقوق در آموزش دوره های مهندسی را خواستار شد و گفت: آشنایی با علم اقتصاد و حقوق در تعریف جهانی شدن رقابت نقش اساسی دارد و این در حالی است که در کشورمان تاکنون مباحث حقوق و اقتصاد را در مهندسی، رشته ای فرعی و حتی نامربوط می دانستیم و حال آن که این مباحث در رقابت جهانی نقش تعیین کننده ای دارند.
وی با اشاره به تجارب کشورهای توسعه یافته در زمینه آموزش مهندسی، بیان داشت: باید مهندسان کشور را برای یک دهه آینده آماده کنیم و از هم اکنون پیش بینی شود که برای آن مقطع زمانی، مهندسان نیازمند چه مهارت هایی هستند و آنها را به این مهارت ها مسلط کرد. 
مظاهریان، با اشاره به خلاهای موجود بین بخش های آموزش دانشگاهی و تولید ثروت در جامعه گفت: نباید علم و ثروت را دو بازوی جداگانه دید بلکه علم باید منتج به تولید ثروت شود و این همان علمی است که در چرخه توسعه کشور تاثیرگذار خواهد بود. 
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این آیین، آینده نگری و آینده پژوهی را از مسایل مهم و محوری در تدوین برنامه آموزش دانشگاهی به ویژه در حوزه مهندسی دانست. 
سعید سهراب پور، با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی آموزش مهندسی (با تکیه بر فناوری های نوین یادگیری) در دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه شیراز در زمره بهترین دانشگاه های کشور است که از ظرفیت های بالایی برخوردار است. 
وی گفت: دانشگاه شیراز به عنوان نخستین دانشگاه بین المللی کشور، اولین دانشگاهی است که دوره دکترای مهندسی را راه اندازی کرد و متخصصان تربیت شده در این دانشگاه منشا خدمات گسترده ای در کشور بوده اند. 
دبیر علمی این کنفرانس بین المللی نیز در این آیین گفت: چالش های اساسی در ارتباط با آموزش مهندسی در ایران وجود دارد که کمبود بعضی از دروس در دوره های مهندسی از آن جمله است. 
ناصر طالب بیدختی گفت: ضروری به نظر می رسد که مباحثی همچون اخلاق مهندسی، آینده نگری، مدیریت انرژی، زبان انگلیسی، توسعه پایدار و همکاری بین المللی باید به مباحث دوره های آموزش مهندسی در ایران افزوده شود. 
نخستین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی آموزش مهندسی(با تکیه بر فناوری های نوین یادگیری) که صبح سه شنبه در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز گشایش یافت، بعد از آیین افتتاحیه شاهد برگزاری نشست های تخصصی است. 
محور اصلی این کنفرانس برگزاری میزگردهای تخصصی و عمومی با عناوینی شامل توسعه فناوری و خلاقیت، گذر از توسعه کمی به کیفی، مدیریت انرژی، آب و محیط زیست، ارتباط آموزش مکانیک با نیازهای صنعت، جایگاه آموزش مهندسی برق در توسعه کشور، آموزش مهندسی شیمی و نیازهای صنعت، آموزش مهندسی در قرن بیست و یکم چالش ها و چشم اندازهاست.
علاوه بر متخصصان و صاحب نظران ایرانی، دکتر فرانکو ویگلیوتی از صاحب نظران بین المللی نیز در این کنفرانس سخنرانی خواهد کرد. 
به گفته دبیر عملی این کنفرانس بین المللی، 78 مقاله به شکل پوستر و شفاهی در مدت برپایی این کنفرانس ارائه می شود.
این کنفرانس بین المللی در دو نوبت صبح و بعدازظهر سه شنبه و چهارشنبه به برگزاری میزگردها و سخنرانی های علمی می پردازد و فردا (پنجشنبه) شرکت کنندگان در آن ضمن بازدید از برخی آثار تاریخی استان فارس از مجموعه نیروگاه خورشیدی شیراز بازدید خواهند کرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا