اقتصاددان معروف اعلام کرد:

اتفاقات معدنی ۲۰ سال اخیر دنیا در تاریخ بی‌سابقه است

اتفاقات معدنی ۲۰ سال اخیر دنیا در تاریخ بی‌سابقه است

گروه معادن - مدير برنامه‌ريزي و استراتژي سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نکات برجسته سخنرانی اقتصاددان ارشد سابق بانک ANZ و مقام ارشد سابق بانک مریل لینچ آمریکا در کنفرانس بین‌المللی معادن و منابع (IMARC 2015) در ملبورن استرالیا را اعلام کرد.

به گزارش ماین نیوز، نکات برجسته سخنرانی آقای سال اسلیک (Saul Eslake) از نگاه امیر صباغ به شرح زیرند:

1- 40 درصد جمعیت دنیا در 2 کشور چین و هند هستند. این کشورها به خصوص چین طی 20 سال اخیر رشد سریع اقتصادی و رشد شتابان مواد اولیه داشته‌اند که باعث رشد شدید بخش معدن استرالیا و دنیا شده است.

2- اتفاقی که در بخش معدن دنیا طی 20 سال اخیر روی داده، هرگز و در هیچ نقطه زمانی از آینده بشر دیگر رخ نمی‌دهد.

3- هر 5 سال، یک درصد از رشد اقتصادی چین کاهش می‌یابد تا رشد اقتصادی چین به 3 درصد برسد. در این حالت، می‌توان اثبات کرد که پیک مصرف مواد معدنی در چین در حال سپری شدن است و دیگر رشدی در آن رخ نمی‌دهد.

4- انتظار جایگزینی هند به جای چین مردود است. منحنی رشد سرمایه‌گذاری خارجی در هند به هیچ‌وجه شبیه چین نیست و میزان سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی این دو کشور هم با هم متفاوت است. به علاوه هند فاقد ذخیره ارزی مشابه چین است که باعث می‌شود هند نتواند مسیر چین در آینده مصرف مواد معدنی را طی کند.

5- بعد از هند، نیجریه، برزیل، پاکستان، اتیوپی و ... نیز مسیر رشد را می‌روند ولی با توجه به جمعیت اندک، ارقام مصرف مواد معدنی در این کشورها با چین متفاوت است. بخش زیادی از این کشورها به منابع خود متکی هستند و نیازی به واردات ندارند!

6- قیمت سنگ آهن طی 12 تا 24 ماه آینده کاهش می‌یابد ولی مابقی فلزات به حالت کف رسیده‌اند و کاهش چندانی ندارند.

7- در بخش معدنی استرالیا، حتی با قیمت پایین سنگ آهن، سودآوری و رشد حفظ می‌شود زیرا قیمت تمام شده پایین است.

8- استرالیا در 10 سال آینده باید به منظور رشد اقتصادی آینده خود نگاه به سایر بخش‌ها به جز معدن داشته باشد. بخش کشاورزی و سرویس می‌تواند محل رشد آینده برای استرالیا باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا