ایمنی در بزرگترین معدن زغال سنگ خراسان رضوی تامین شده است

ایمنی در بزرگترین معدن زغال سنگ خراسان رضوی تامین شده است

گروه معادن >زغال‌سنگ - نائب رئیس انجمن معدن و مواد معدنی خراسان رضوی گفت: معدن آق دربند سرخس به عنوان بزرگترین معدن زغال سنگ استان در برابر مخاطرات گاز متان ایمنی کامل دارد.

به گزارش ماین نیوز، فضل الله احتشام نیا افزود: در معدن آق دربند گازدهی متان در حد پایینی است و علاوه بر آن کارگران فقط در یک شیفت 6 ساعته کار می کنند.

وی بیان کرد: این در حالی است که کارگران در معدن یورت زمستان آزادشهر که اخیرا بر اثر انفجار گاز متان دچار حادثه شد، در سه شیفت کار می کنند و میزان گازخیز بودن بالاتر از معدن آق دربند است.

وی اظهار کرد: با توجه به حضور مسئول ایمنی وگروه امداد و نجات در معدن آق دربند سرخس، همواره عملیات اندازه گیری گاز انجام می گیرد و کارگران پس از انجام کار 6 ساعته، معدن را تخلیه کرده تا عملیات آتش باری انجام گیرد و تا روز بعد عملیاتی در معدن انجام نمی گیرد.

مدیرعامل شرکت معدن خاور اظهار کرد: شرکت معدن خاور بزرگترین واحد فرآوری زغال سنگ به کک در انواع دانه بندی، نرمه و غیردانه بندی در خراسان رضوی است که از سال 1324 فعالیت خود را با سرمایه گذاری 31 درصدی آستان قدس رضوی و 69 درصدی بخش خصوصی در سرخس آغاز کرده است.

احتشام نیا بیان کرد: طبق پروانه بهره برداری شرکت معدن خاور، ظرفیت این شرکت استخراج 22 هزار تن زغال سنگ کک شو در سال است که به دلیل کمبود نقدینگی این شرکت، استخراج سالانه به 15 هزار تن رسیده است.

وی افزود: همچنین شرکت معدن خاور براساس پروانه بهره برداری خود، ظرفیت تولید 10 هزار تن کک از زغال سنگ در سال را دارد که به دلیل کمبود نقدینگی اکنون این میزان تولید کک به هشت هزار و 500 تن در سال رسیده است.

وی گفت: پیشتر مصرف عمده تولیدات شرکت معدن خاور متعلق به کارخانه های قند در استان بود اما از زمانی که کارخانه های قند استان گازسوز شدند، مصرف کننده بخشی از کک تولیدی این شرکت از میان کارخانه های قند، کارخانه قند چناران به میزان 800 تن در سال می باشد.

مدیرعامل شرکت معدن خاور اظهار کرد: مصرف کننده بخش عمده ای از تولیدات شرکت معدن خاور مجتمع فولاد خراسان است که براساس قرارداد سال گذشته، ماهانه 700 تن کک از این شرکت خریداری می کند.

احتشام نیا گفت: امسال مجتمع فولاد خراسان هنوز قراردادی با شرکت معدن خاور منعقد نکرده در حالی که با توجه به افتتاح فاز دوم این مجتمع، نیاز آن به کک به 2 هزار تن رسیده است.

وی بیان کرد: اگر مجتمع فولاد خراسان با شرکت معدن خاور قراردادی منعقد نکند، این شرکت در حوزه درآمد دچار مشکل جدی می شود.

نائب رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: به جز معدن آق دربند سرخس، معدن زغال سنگ گل بانو در صالح آباد تربت جام وجود دارد که در مزایده به بخش خصوصی واگذار شده و فعالیت جزئی با 20 کارگر دارد.

خراسان رضوی با 764 معدن و 46 نوع ماده معدنی دارای پروانه بهره برداری با 2.8 میلیارد تن ذخیره معدنی از نظر تعداد معادن رتبه سوم کشور را دارد. ظرفیت اسمی استخراج معادن فعال این استان 31.7 میلیون تن در سال است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا