رئیس سازمان نظام مهندسی معدن:

علت حادثه انفجار معدن زغال سنگ گلستان تا پایان هفته مشخص می‌شود

علت حادثه انفجار معدن زغال سنگ گلستان تا پایان هفته مشخص می‌شود

گروه معادن >زغال‌سنگ - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از تعیین علت حادثه انفجار معدن زغال سنگ گلستان تا پایان هفته جاری خبر داد.

به گزارش ماین نیوز، نادعلی اسماعیلی دهج در برنامه تیتر امشب اظهار داشت: این معدن در آذرماه سال 95 ارزیابی ریسک شده و از 100، نمره 68 گرفته است، گاز متان نیز در این معدن زیر یک درصد ثبت شده و نمره قبولی گرفته و جزو معادن کم ریسک شناخته شده است.

وی گفت: یک روز قبل از انفجار، انفجاری برای استخراج انجام شده است و این نشان می دهد که معدن گازخیز نبوده است. ساعت یازده همان روز درست نیم ساعت قبل از حادثه از معدن بازدید به عمل آمده و میزان گاز متان زیر یک درصد بوده است و هیچ اخطاری هم از لحاظ ایمنی به مسئولان داده نشده است. لازم به ذکر است که در سال گذشته نیز وزارت صنعت و معدن وسایل ایمنی را خریداری کرده و در اختیار معدن قرار داده است.

اسماعیلی گفت: در کمیته حقیقت یاب قرار است علت حادثه تا پایان هفته مشخص شود.

وی گفت: لوکوموتیوی در معدن خاموش می شود، مأمور معدن اطلاع می دهد اما اجازه استفاده از دستگاه استارتر داده نشده ولی مأمور معدن دستگاه را از انبار تحویل گرفته و اینگونه به نظر می رسد که زمان استارت زدن انفجار صورت گرفته است اما بهتر این بود که لوکوموتیو اول از معدن خارج می شد بعد درباره روشن کردن آن اقدام می کردند.

وی تصریح کرد: وقتی ماده معدنی وارد لوله‌ها شده و زمانی که استارت زده شده ریزگردهای موجود موجب جرقه شده است.

اسماعیلی گفت: مسئولان ایمنی استان بسیار عالی کار کردند که جای تشکر دارد، 10 اکیپ هم به دستور وزارت صنعت و معدن عازم منطقه شدند که به خوبی عمل کرده‌اند.

مروتی، معاون استاندار گلستان نیز با بیان اینکه علاوه بر مسیر اصلی، از مسیرهای فرعی هم برای رسیدن به معدن چیان محبوس شده به سرعت آوار برداری می شود، گفت: بر اثر انفجاری که روز چهارشنبه گذشته در معدن زمستان یورت گلستان اتفاق افتاد متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و افرادی هم در معدن محبوس شدند.

وی افزود: امدادرسانی از دقایق اولیه آغاز شد، جمعیت هلال احمر و نیروهای امدادی در محل حاضر شدند و امداد رسانی با سرعت ادامه دارد.

مروتی گفت: با توجه به اینکه کار در معدن نیازمند افراد خبره و با تجربه است، در کار امداد رسانی افرادی از معدن کاران باتجربه به کمک آمدند و وضعیت پروژه را بررسی کردند.

وی افزود: 68 نفر از آغاز عملیات در بیمارستان های مشهد و گنبد تحت درمان قرار گرفتند. با نصب دستگاه‌های تهویه در ورودی معدن سعی کردیم از میزان گاز مونوکسید کربن کم کنیم.



مروتی گفت: این معدن 1200 تا 1300 متر عمق دارد و انفجار در محدوده 1030 متری اتفاق افتاده است. تعدادی از افرادی که در کارگاه اولیه تخلیه ذغال بودند از معدن خارج شدند. برخی از افراد از شدت ترکش انفجار و برخی از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

مروتی درباره نزدیک شدن به افراد حبس شده در معدن نیز گفت: شدت گاز مونوکسید کربن بسیار بالا بود، در داخل تونل اصلی حدود 700 تا 1000 (ppm)گاز متان داشتیم. در حال حاضر اطلاعات دقیقی نمی توان داد به هر حال گاز مونوکسید کربن گاز کشنده ای است.

معاون استاندار گلستان گفت: همه چیز در قالب حدس و گمان است، دسترسی به جایگاهی که لوکوموتیو قرار دارد، نداریم و به طور یقین نمی توانیم علت اصلی حادثه را بگوییم اما مجموعه عوامل می تواند دست به دست هم دهد تا حادثه روی دهد و عامل انسانی را نیز می توان در مجموعه عوامل موثر در حادثه قرار داد.

وی گفت: کار بسیار دشوار است، اگر تونلی که به قسمت انتهایی وصل می شود، قابلیت بازگشایی داشته باشد زودتر به نتیجه می رسیم.

مروتی افزود: امکان یکباره برداشتن آوار وجود ندارد، در حال کانال زدن هستیم و اگر به قطعیت برسیم که در تونل دوم کسی نیست کار آوار برداری آغاز می شود.

مظفری رئیس مرکز حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار گفت: بعضی از اعضای گروه های امدادی در حادثه معدن هم دچار سانحه شده‌اند و برای پیدا کردن کارگران محبوس شده، اقداماتی صورت گرفته است.

مظفری گفت: 10 گروه امداد و نجات و تیم های امدادی از معادن ذغال سنگ در سطح کشور برای امدادرسانی به آذرشهر اعزام شدند و در حال خدمات رسانی هستند.

وی درباره علت حادثه گفت: استفاده از باطری برای روشن کردن لکوموتیو در داخل معدن یکی از دلایل حادثه است. در مورد وجود گاز هم مطالبی بیان شده که البته تاریخچه معدن حاکی از عاری بودن از گاز متان است ولی احتمال دارد در لایه‌های ذغال،گاز باشد و با توجه به آتش زا بودن ذغال سنگ، ممکن است جرقه ناشی از باطری به باطری کردن، باعث انفجار شده باشد.

رئیس مرکز حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار گفت: دستگاه های گاز سنج در داخل تولید نمی شوند و دارای استاندارد بین المللی هستند. این دستگاه ها حافظه دار و قابل بازبینی هستند.



مظفری درباره اینکه افرادی که جان خود را از دست دادند مشمول مستمری می شوند، گفت: فردا و پس فردا احکام این عزیزان صادر خواهد شد و هزینه درمانی تمام حادثه دیدگانی که در بیمارستان های تامین اجتماعی بستری هستند، به عهده تامین اجتماعی خواهد بود و هزینه های تدفین فوت شدگان این حادثه هم پرداخت خواهد شد. همچنین معدن کاران این معدن هم تا شروع مجدد فعالیت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت.

مظفری همچنین از تشکیل کمیته حقیقت یاب با مشارکت نمایندگان وزارتخانه های صنعت، کار، سازمان نظام مهندسی معدن و دستگاه های مرتبط خبر داد و افزود: قطعاً باید علل حادثه بازبینی شود و فرایند آن انجام شود و اکنون برای اعلام نظر زود است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا