مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار:

مشابه معدن یورت در کشور کم نیست

مشابه معدن یورت در کشور کم نیست

گروه معادن - مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار معتقد است مساله مهم این است که حادثه انفجار معدن یورت، به عنوان زنگ اخطاری باشد که مسئولان به ایمن سازی معادن پرخطر اقدام کنند.

به گزارش ماین نیوز، غلامرضا غفوری (مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار) در ارتباط با حادثه انفجار معدن یورت در استان گلستان گفت: در آیین نامه ایمنی معادن، الزامات و بایدها به دقت تعریف شده؛ مسئولیت‌های افراد و وظایفی که دارند در این آیین‌نامه مشخص است؛ حالا باید دید در معدن یورت، کدامیک از این الزامات رعایت شده و کدامیک هم رعایت نشده.

غفوری با بیان این که با اتمام امداد و نجات بایستی بررسی‌های همه‌جانبه در ارتباط با علت وقوع حادثه انجام شود؛ افزود: بررسی شواهد داخل معدن، اظهارات افراد و سوابقی که موجود هست، همه بخشی از بررسی ها باید باشد؛ یک حادثه ممکن است چند علت داشته باشد؛ در اکثر مواقع، مجموعه‌ای از علل به هم وابسته، یک حادثه را شکل می‌دهند.

عضو هیات مدیره انجمن مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی ادامه داد: بحث اعمال راهکارهای فنی ایمنی، یک مساله است؛ بحث نگهداری و تعمیرات دستگاهها هم یک مساله هست؛ علاوه بر این ها، بحث آموزش پرسنل هم مطرح است که نباید نادیده گرفته شود. همه اینها باید بررسی شود و قبل از اتمام این بررسی‌ها، هیچ کس نمی تواند نظر قطعی بدهد.

غفوری تصریح کرد: در تیم بررسی بایستی همه سازمان های ذیربط اعم از وزارت خانه‌های مربوطه، کارفرما و پیمانکار و همچنین نمایندگان کارگران و تشکل‌های کارگری حضور داشته باشند. ولی در این میان نکته مهمتری هم هست، در یورت، ۴۲ خانواده بی سرپرست ماندند، اما باید اعتراف کنیم که مشابه این معدن در کشور بسیار است و مهم این است که یک سری اقدامات پیشگیرانه آنجاها انجام شود.

وی با بیان این که به روز بودن تکنولوژیها و تجهیزات در معادن بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: به‌روزرسانی‌های دقیق و به موقع، از نرخ بروز حوادث مرگبار می‌کاهد.

غفوری به ایجاد گروههایی تحت عنوان مشاوران ایمنی معادن در سال ۱۳۸۶ در وزارت کار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰ مشاور ایمنی معدن در کشور پروانه فعالیت خود را از وزارت کار دریافت کرده اند که طبق الزامات موجود، ارزیابی ریسک معادن باید توسط این مشاوران انجام شود؛ توصیه موکد این است که معدن یورت یک زنگ خطر باشد و مشاوران ایمنی معادن، کل معادن کشور را کنترل کنند و اقدامات ایمنی لازم را انجام دهند. فقط و فقط در این صورت است که از بروز حادثه‌های مشابه در معادن پرخطر کشور جلوگیری می‌شود و متولی این امر ضروری هم بدون تردید دولت است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا