گشایش های اقتصادی سیل بیکاری را مهار کرد

گشایش های اقتصادی سیل بیکاری را مهار کرد

بیکاری یکی از بزرگترین معضلات اقتصادی کشور است و اهمیت این مساله موجب شده تا رفع این مشکل از اولویت های دولت باشد. این مساله در مناظرات ریاست جمهوری نیز به یکی از شعارهای نامزدها تبدیل شده است و در این باره راهکارهای مختلفی نیز ارائه شده است.

در دولت یازدهم دو میلیون شغل ایجاد شده است با این حال در سال های اخیر تعداد افراد جویای کار افزایش پیدا کرده است؛ در واقع در سالهایی که باید اشتغال ایجاد می شد، اشتغال ایجاد نشده و این موضوع باعث انباشت تقاضا در این بازار شده است و این تعداد شغل های ایجاد شده پاسخگوی تعداد افراد بیکار نیست.

 
به گفته کارشناسان نیمه دوم دهه ۸۰ درآمد ارزی کشور به ۸۴۵ میلیارد دلار رسید که با این منابع می‌شد برای همه‌ کسانی که به بازار کار وارد می‌شوند شغل ایجاد کرد که این اتفاق نیفتاد. بر اساس اعلام مرکز آمار، میانگین اشتغال‌زایی سالانه در دولت نهم معادل 120 هزار نفر و در دولت دهم معادل 32 هزار نفر بوده که این رقم برای دولت یازدهم به حدود 489 هزار نفر در سال رسیده است.

 
بیکاری بیماری مزمن اقتصاد ایران

 
بیکاری بیماری مزمن اقتصاد ایران است و در سال های اخیر بسیاری از خانواده ها درگیر این موضوع هستند به طوریکه در هر خانواده ای  با یک یا چند فرد بیکار مواجه هستیم. کارشناسان راه های مختلفی را برای حل این مشکل مطرح کرده اند که یکی از راه های آن افزایش رشد تولید ناخالص داخلی است که افزایش این رشد در گرو افزایش صادرات، سرمایه گذاری، تولید و افزایش درآمدهای ارزی و فعال سازی بنگاه های تولیدی خوابیده است.

 
کارشناسان معتقدند حل معضل بیکاری نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است و با توجه به افزایش تقاضا در این بازار هیچ دولتی در کشور توانایی نخواهد داشت که در مدت کوتاه برای همه این افراد ایجاد اشتغال کند.

 
رئیس جمهور هم چندی پیش در این باره با بیان اینکه ایجاد اشتغال به معنای آن است که بنگاه‌های خوابیده و نیمه فعال را فعال کنیم گفت: در سال 95، 24 هزار واحد نیمه فعال از سوی دولت وادار به حرکت شدند اما  با این حال هنوز ده‌ها هزار واحد غیرفعال و نیمه فعال وجود دارد که برای فعال سازی این واحد ها نیازمند جذب سرمایه هستیم.

 
کارشناسان معتقدند اولین قدم برای جذب سرمایه گذاری این است که پول ها از بازارهای دلالی به سمت بنگاه های اقتصادی هدایت شوند که این کار نیازمند ایجاد فضایی امن است. اما از طرفی دیگر برای به حرکت درآوردن چرخه تولید نیازمند بازنگری اساسی در نرخ سود بانک ها هستیم چرا که تا زمانیکه نرخ بهره بانک ها بالا است نمی توان انتظار داشت تولید رونق بگیرد.

 
از سویی دیگر دولت در حال حاضر به دلیل معوقات بانکی از سوی افراد و نهاد های مختلف با مشکل مالی مواجهه است و به همین دلیل است امکان اینکه بار مالی جدیدی بر دوش دولت بیفتد وجود ندارد؛ به همین دلیل برای ایجاد اشتغال باید به دنبال راه کارهایی بود تا بار مالی سنگینی را بر روی دوش دولت ایجاد نکند.

 
افزایش جمعیت غیرفعال

 
یکی دیگر از دلایل افزایش بیکاری به مساله افزایش جمعیت غیرفعال باز می گردد. آمارها نشان می دهد تعداد افراد جویای کار در مدت سال های  92تا 95 نسبت به ساله ای قبل افزایش یافته است یعنی کسانی که با ادامه تحصیل و انتخاب گزینه ادامه تحصیل، از جمعیت جویای کار خارج بوده و غیرفعال محسوب می شدند، در این دوره متقاضی کار و جویای کار شده اند، بنابراین فشار زیادی به بازار کار وارد شده و هنوز هم وجود دارد و در این شرایط به گفته آنها باید اقداماتی زیر ساختی انجام گیرد.  

 
گشایش های اقتصادی با بیکاری چه کرد؟

 
دولت یازدهم در ابتدای روی کار آمدنش با مشکلات متعدد اقتصادی از جمله تعطیلی بنگاه های اقتصادی ، کارگاه ها ، کارخانه ها و از طرفی افزایش تورم و رکود شدید مواجه بود که از همان ابتدا در صدد حل این مشکلات برآمد و اقداماتی را در جهت رفع معضل بیکاری انجام داده است.

 
از سویی دیگر لغو تحریم های هسته ای و ورود سرمایه گذاران خارجی نیز یکی از مهمترین مواردی است که مانع از افزایش نرخ بیکاری شده است. در واقع  دولت یازدهم در شرایطی اقتصاد را تحویل گرفت که رشد اقتصادی منفی هفت درصد و تورم 40 درصدی بود و مجموع این شرایط فشار را بر تولید در کشور افزایش داده بود و بسیاری از بنگاه ها تعطیل شدند.

 
در این شرایط گشایش های به وجود آمده مانند تک رقمی شدن نرخ تورم و رشد اقتصادی مثبت 9 درصدی اقتصاد موجب شد تا از بحران جدی از بازار کار کشور جلوگیری شود.

 
 علی ربیعی، وزیر کار و تعاون اجتماعی در خصوص اقدامات دولت برای حل مشکل بیکاری گفت: دولت یازدهم  کشور را از جامعه توزیعی به سمت تولیدی حرکت داد. به گفته وی، تعطیل شدن یک کارخانه در یک سال و 2 سال صورت نمی گیرد، بلکه این اتفاق حاصل فرآیندی دست کم هشت ساله است؛ دولت یازدهم تمام توان خود را برای حل مشکل واحدهای صنعتی و افزایش تولید آنهابه کار گرفته است ولی این مساله ای زمانبر است و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

 
اشتغال آفرینی اولویت شماره یک دولت

 
به گزارش پول نیوز، یکی از دغدغه های دولت یازدهم همواره رفع معضل بیکاری بوده است و در این مدت توانسته است دو میلیون شغل ایجاد کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینباره با بیان اینکه در دولت یازدهم دو میلیون شغل ایجاد شده است می گوید: در این دولت ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تثبیت شغل هزینه شده است.

 
وی از اقدام های انجام شده در دولت یازدهم برای رونق یافتن جریان تولید و اشتغال در کشور می گوید: در روزهای نخست آغاز به کار این دولت، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کارخانه در خط قرمز قرار داشتند و درحال تعطیلی بودند، با تلاش های دولت حداقل ۴۰۰ کارخانه خطوط تولید خود را مجددا راه اندازی کردند و برای رفع مشکل بقیه واحدهای صنعتی نیز کارهای کلینیکی و کارشناسی صورت گرفت. مجموع اقدامات دولت در شرایطی است که به باور کارشناسان حل معضل بیکاری نیازمند برنامه ریزی های دقیق و بلند مدت است و نمی توان انتظار داشت که در فاصله کوتاه این مشکلات حل شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا