توسعه روستایی بزرگترین دستاورد دولت

توسعه روستایی بزرگترین دستاورد دولت

آمارهای رسمی وزارت نفت و نیرو نشان می‌دهد 9هزار روستا در دولت یازدهم گاز رسانی و به بیش از دو هزار و 152 روستا برق‌رسانی شده‌ است.

 دسترسی آسان به آب، برق و گاز و تامین نیاز های اولیه جزء حقوق هر شهروندی به حساب می آید و عدم دسترسی به این  امکانات، مشکلات معیشتی زیادی برای شهروندان به وجود می آورد و مهاجرت را می توان یکی از این علل دانست.

 
یکی از دلایل افزایش مهاجرت از روستاها به شهر ها در سالهای گذشته خشکسالی ، نبود امکاناتی نظیر دسترسی به برق ،آب و  گاز بوده است که روستاییان را برای ادامه زندگی با مشکلاتی مواجه کرده بود. در این شرایط با روی کارآمدن دولت یازدهم و در راستای توسعه مناطق روستایی روند گازرسانی، آبرسانی و برق‌رسانی به روستاها تسریع پیدا کرده است. بر اساس آمارها پنج هزار و 200 روستا در سه سال و نیم گذشته از نعمت آب بهداشتی برخوردار شدند.

 
از سویی دیگر در زمینه گازرسانی و برق رسانی نیز شاهد تسریع روند گازرسانی به روستاهای کشور بودیم. آمارهای رسمی وزارت نفت و نیرو نشان می‌دهد 9هزار روستا در دولت یازدهم گاز رسانی و به بیش از دو هزار و 152 روستا برق‌رسانی شده‌ است. کارشناسان نهادگرای اقتصاد، توسعه مناطق روستایی را عاملی مهم برای ثروت آفرینی در کشور عنوان می کنند و معقتدند با توسعه مراکز روستایی زمینه توسعه ملی کشور نیز فراهم می‌شود.

 
آبرسانی به 5 هزار و 200 روستا

 
کارشناسان معتقدند روستاها عامل ایجاد اشتغال در کشور و  به عنوان قلب تپنده اقتصاد هستند و بنابراین هر اقدامی در جهت توسعه آن ها به فقرزدایی و همچنین اشتغالزایی منتهی می‌شود.

 
 یکی از اقدامات موثر برای توسعه روستاهای کشور آبرسانی است و و در واقع آبرسانی به روستاها عاملی مهم برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان است.

 
 از سویی دیگر روستاها به دلیل اینکه مکان‌هایی برای تامین مواد غذایی و تولیدات محصولات کشاورزی هستند به همین جهت از اهمیت بالایی برخوردار هستند و می توان گفت که مولد اقتصاد کشور هستند؛ از این جهت ایجاد بستر های مناسب و ایجاد فضایی که بتواند آسایش آنها را فراهم کند از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس آمارها عملکرد دولت یازدهم در حوزه آبرسانی به مناطق روستایی دو برابر دولت های قبلی بوده است و  به گفته کارشناسان حوزه آب این تفاوت از زمین تا آسمان است. بر اساس آمارها 5 هزار و 200 روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و  با این کار کمک بزرگی به اقشار کم درآمد جامعه شده است.

 
در حالی که در سال 92 ردیفی در بودجه برای آب روستایی وجود نداشت، اما سال 95 ، دو هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافته است و بر اساس اعلام مسئولان وزرات نیرو برنامه ریزی شده تا در سال 96 در مجموع به یک میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت روستائیان کشور آبرسانی شود. همچنین بر اساس قول رییس جمهور در این باره تا سال 97 آبرسانی به همه روستاهای کشور، تکمیل خواهد شد.

 

رکوردشکنی در گاز رسانی به روستاها

 
به گزارش پول نیوز، از سویی دیگردر حوزه گازرسانی نیز شاهد تحولات بسیاری در این حوزه  نیز بوده ایم. آمارها نشان می دهد در سال 92 تنها حدود 14 هزار روستا، گازرسانی شده بود که در دولت یازدهم 9 هزار روستای دیگر گازرسانی شده است این در حالی است که   به گفته سعید مومنی، مدیر گاز رسانی شرکت  ملی گاز ایران در مدت ۴۴ سال از بدو تاسیس شرکت گاز در کشور تنها ۱۴ هزار روستا درکشور گازرسانی شده این در حالی است که از سال ۹۲ تا کنون ۹هزار روستا از نعمت گاز بهره مند شدند.

 
به گفته وی در حال حاضر 21 هزار و 800 روستا از نعمت گاز بهره هستند که این میزان تا پایان سال 96 امسال به بیش از 23 هزار روستا خواد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال، به طور متوسط روزانه به 15 روستا گاز رسانی شود.

 
خبری از تاریکی نیست

 
علاوه بر موارد اعلام شده در زمینه گازرسانی و آبرسانی در حوزه برق هم اقدامات خوبی انجام شده است که آمارها گویای این موضوع است.  پروژه برق رسانی به روستاهای بالای 10خانوار در سه سال گذشته تکمیل شده است و با تکمیل این پروژه بیش از 2 هزار و 152 روستا با جمعیتی بیش از 32 هزار خانوار برق رسانی شده است و دیگر روستای بالای 10 خانوار که برق نداشته باشد وجود ندارد. از سویی دیگر برق‌رسانی از طریق پنل های خورشیدی نیز در دستور کار است و بر اساس اعلام مسئولان قرار است برق روستاهای 3 یا 4 خانوار از طریق پنل های خورشیدی برقرار شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا