در همایش" فرصت های تأمین مالی از طریق بورس لندن" عنوان شد؛

بازدید 250 هیات خارجی از بورس تهران/لیست شدن اوراق بنگاه های داخلی در بورس های جهانی

بازدید  250  هیات خارجی از بورس تهران/لیست شدن اوراق بنگاه های داخلی در بورس های جهانی

قالیباف اصل در سخنان خود در این مراسم به اهمیت پذیرش اوراق بنگاه های داخلی در فهرست بورس های خارجی اشاره کرد و گفت: اگر اوراقی در بورس های خارجی لیست شود اعتبار قابل توجهی به آن داده می شود که این اقدام را می توان از اوراق دولتی آغاز کرد و بعد برای سایر بنگاه ها ادامه داد.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در همایش" فرصت های تأمین مالی بین المللی از طریق بورس لندن" بر اهمیت انتقال دانش و فناوری برای فعالیت در بازارهای بین المللی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسن قالیباف اصل در این همایش گفت: در تأمین مالی انتخاب های متعددی وجود دارد؛ به عنوان مثال در حوزه تأمین مالی از داخل کشور در سال های گذشته کارهای زیادی شده و تنوع خوبی از جهت ابزار به خصوص در بازار بدهی وجود دارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه تمامی این ابزارها تأییدیه کمیته فقهی را دارند، گفت: ارزش بازار ابزار بدهی در بورس اوراق بهادار سال گذشته به 1000 میلیارد تومان رسید؛ این در حالی است که پیش از این شرکت ها بیشتر به دنبال تأمین مالی از طریق بانک بودند اما با این تنوع و تأییدات مقامات و مسوولان،  اقبال به این بازار برای تأمین مالی رونق بیشتری گرفته است.

قالیباف اصل در ادامه افزود: دولت پیش از این برای تأمین مالی به بانک مرکزی مراجعه می کرد، در حالی که سال گذشته برای اولین بار برای تأمین مالی از بورس استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه تأمین مالی از بورس تأمین مالی عامه است گفت: از آنجایی که بازپرداخت اصل و فرع تعهدات در این روش باید در زمان سررسید انجام گیرد نسبت به سایر روش ها جدیت بیشتری نسبت به آن وجود دارد. تا جایی که دولت مکلف به انضباط بیشتری می شود.

وی با بیان اینکه سهام شناور آزاد همیشه محل چالش بین بنگاه ها و شرکت بورس بود، گفت: شرکت ها پس از پذیرش در بورس در روز عرضه اولیه برای کشف قیمت باید 10 درصد از سهام خود را عرضه کنند اما شرکت هایی که تمایل به کنترل سهام خود دارند گاه از این موضوع امتناع می کردند. بر این اساس سال گذشته مصوبه ای توسط نهاد ناظر ابلاغ شد که سهامدار عمده ای که نمی خواهد کنترل سهام را از دست بدهد سهام ممتاز برای آنها تعریف شود. و همچنین برای شرکت های حاضر در بورس صندوق ETF تک سهم برای حل این چالش تعریف شد.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ادامه با بیان اینکه در حوزه تأمین مالی تاکنون از  روش های تأمین مالی بین المللی استفاده شایسته ای نشده،  گفت: تأمین مالی بین المللی کاری بلند مدت و پیچیده است.

قالیباف اصل افزود: با وجود آنکه کاهش نرخ تورم طی سال های اخیر چشمگیر است اما همچنان هزینه تأمین مالی کاهش پیدا نکرده است که یکی از روش هایی که می تواند نرخ تأمین مالی را کاهش بدهد، استفاده از تأمین مالی بین المللی است که ما تاکنون به این امکان دسترسی نداشته ایم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار بین المللی ریسک را می پذیرد اما ابهام را نمی پذیرد، گفت: بعد از برجام رفت و آمد به بازار سرمایه ایران رشد چشمگیری داشت به طوری که 250 هیات خارجی از بورس تهران بازدید به عمل آورده اند. و تعدادی کد معاملاتی نیز در این خصوص صادر شد که البته قابل توجه نبود.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه رشد سرمایه گذار خارجی در بازار پیش نیاز دارد تا سرمایه گذار راحت بتواند فعالیت کند، گفت: این موضوع یک کار جمعی است و بازار سرمایه، بانک و دولت باید در این مسیر طی نشده  ورود کنند.

قالیباف اصل در ادامه سخنان خود در این مراسم به اهمیت پذیرش اوراق بنگاه های داخلی در فهرست بورس های خارجی اشاره کرد و گفت: اگر اوراقی در بورس های خارجی لیست شود اعتبار قابل توجهی به آن داده می شود که این اقدام را می توان از اوراق دولتی آغاز کرد و بعد برای سایر بنگاه ها ادامه داد.

مدیر عامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه این اقدام منابع مالی ارزنده ای را در اختیار بنگاه های ایرانی قرار می دهد، گفت: لیست شدن اوراق بنگاه های داخلی در بورس های جهانی انگیزه جدی برای خارجی ها در جهت سرمایه گذاری ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون با 12 بورس تفاهمنامه امضا شده گفت: با بورس استانبول جدی تر از سایر بورس ها مذاکره شده و هم اکنون این شرایط فراهم شده تا تأمین مالی از این طریق تمرین شود.

روح اله حسینی مقدم دبیر این همایش و معاون شرکت بورس تهران نیز با بیان اینکه در بسیاری از کشورها از ایران به عنوان آخرین بهشت اقتصادی دنیا برای سرمایه گذاری یاد می شود، گفت: تمایل به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد. به خصوص در بازار سرمایه که شفاف ترین بازار کشور است.

معاون شرکت بورس تهران افزود: تمام شرکت های حاضر در بورس برای کسب منابع مالی ارزان به دنبال بازارهای مختلفی هستند و هم اکنون بعد از برجام باید وارد فاز اجرایی در این خصوص شوند.

وی با بیان اینکه مسیر بین المللی شدن بسیار پیچیده و تخصصی است، گفت: برای آشنایی با فضای بین المللی از شرکت Stephenson Harwood و KPMG دعوت به عمل آمده است تا درباره گزارشگری مالی منطبق با استانداردهای جهانی گزارش های خود را ارایه کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا