مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن عنوان کرد:

رونق سرمایه گذاری با کاهش نرخ تأمین مالی

رونق سرمایه گذاری با کاهش نرخ تأمین مالی

نرخ متناظر بازده سرمایه گذاری در صندوق های بازنشستگی، صندوق های بیمه ای، شرکت های سرمایه گذاری آنچنان بالا می رود که فرصت سرمایه گذاری را از حیظ انتفاع ساقط می کند بنابراین باید همگام با کاهش نرخ تورم حماسه کاهش نرخ تأمین مالی که در نتیجه آن کاهش نرخ تمام شده پول صورت می پذیرد در کشور اتفاق ببیفتد.

مفهوم سرمایه و سرمایه گذاری چیزی نیست جز اعتقاد به امساک از مصرف فعلی برای ایجاد سرمایه تا در نهایت مصارف آتی با آن مدیریت شود.

 

محسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: امساک از مصرف فعلی به امید مصرف بالاتر در افق های میان مدت- بلندمدت، تعریف مناسب از سرمایه گذاری است. بنابراین اگر خواسته باشیم به همین تعریف ساده اعتقاد و التزام داشته باشیم باید زیر بنای این مفهوم چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی ایجاد شود.

 

وی با تأکید بر این نکته که بحث نظری در اینجا مطرح نیست بلکه بحث عمل است، در ادامه افزود: بازار سرمایه بازار سرمایه گذاری است. وقتی بازاری بازار سرمایه گذاری است یعنی باید علاوه بر اینکه فرصت در آن بازار تعریف، تبیین و آشکار می شود، سرمایه مورد نیاز و افق زمانی مورد نیاز آن نیز مشخص شود.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در یک سرمایه گذاری باید همه عوامل دخیل در آن شناسایی و اثرات سوء آن کنترل تا در نهایت با بهترین ترکیب انجام شود و پروژه بتواند به بازده مورد نظر خودش دست پیدا کند.

 

فاضلیان در ادامه به اصلی ترین و کلیدی ترین نکته در امر سرمایه گذاری در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: فرآیند تسهیل سرمایه و سرمایه گذاری در بازار سرمایه با توجه به نظام اقتصادی و ظرفیت اقتصادی که در آن قرار گرفتیم، کند است.

 

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به بهره مندی از مزایای نسبی که در کشور وجود دارد، اشاره و تصریح کرد: با وجود پتانسیل هایی که کشور در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، توریست، تکنولوژی های نو و فنآورانه دارد سرمایه گذاری در این حوزه ها با اقبال مواجه نیست.

 

وی درباره دلیل موضوع مطرح شده، اظهار داشت: سرمایه گذار وقتی تمام عوامل سیستمی و غیر سیستمی یا بنگاهی دخیل در امر سرمایه گذاری را ارزیابی می کند به این نتیجه می رسد که فرصت های سرمایه گذاری موجود با توجه به ریسک آن نمی تواند بازدهی مورد نظر را پوشش دهد بنابراین به طور قوی فرصت های کم ریسک دارای بازدهی ثابت را انتخاب می کند.

 

فاضلیان با اشاره به اهمیت کنترل نرخ تورم طی 4 سال گذشته، گفت: در کنار کنترل نرخ تورم باید کاهش نرخ سود سپرده ها و حتی اوراق دولتی که با هدف تأمین مالی و تأمین سرمایه در گردش پرداخت می شود به طور جدی مورد بازنگری قرار بگیرد.

 

وی با اشاره به گران شدن هزینه تمام شده پروژه ها و طرح ها خاطر نشان کرد: نرخ متناظر بازده سرمایه گذاری در صندوق های بازنشستگی، صندوق های بیمه ای، شرکت های سرمایه گذاری آنچنان بالا می رود که فرصت سرمایه گذاری را از حیظ انتفاع ساقط می کند بنابراین باید همگام با کاهش نرخ تورم حماسه کاهش نرخ تأمین مالی که در نتیجه آن کاهش نرخ تمام شده پول صورت می پذیرد در کشور اتفاق ببفتد.

 

فاضلیان درباره اهمیت این موضوع تصریح کرد: وقتی کاهش نرخ تمام شده پول در کشور اتفاق بیفتد، به طور طبیعی تمایل به پس انداز کم و تمایل به سرمایه گذاری زیاد می شود. به عبارتی وقتی تمایل سرمایه گذاری زیاد شود جریان سرمایه گذاری به حرکت در می آید و سرمایه گذاری در بسیاری از صنایع مزیت پیدا می کند.

 

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در این مسیر به جایگاه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اینجاست که نقش بازار سرمایه در ایجاد بستری شفاف و مطمئن برای عموم سرمایه گذاران عیان می شود. یعنی سرمایه گذار علاوه بر گزینه سرمایه گذاری در بانک می تواند با توجه به میزان ریسک پذیری اش ریسکی بیشتری را قبول کند و در قالب سهام یا انواع مختلفی از اوراق تامین مالی مثل اوراق صکوک و اجاره، اوراق مشارکت یا صندوق های پروژه مانند ابزارهای زمین و ساختمان سرمایه گذاری کند.

 

 این کارشناس بازار سرمایه این روند را عامل اثرگذاری در رونق اقتصادی خواند و گفت: این فرصت در بازار به یک جریان اصلی در پرتفوی اقتصادی کشور برای تشکیل سرمایه، تسهیل سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و در نهایت حرکت کلی به سوی برنامه های چشم انداز تبدیل می شود.

 

وی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" گفت: بازار سرمایه، بازار سرمایه گذاری است. بازاری که در آن سرمایه گذار می خواهد در افق میان مدت و بلند مدت ایجاد ارزش افزوده کند و تشکیل سرمایه بدهد اما وجود برخی مشکلات مانع این مهم می شود.
 

فاضلیان توضیح داد: همانطور که تامین مالی خطوط اعتباری بانک ها رایگان نیست، تامین مالی بین المللی و استفاده از منابع مالی ارزی صندوق توسعه ملی نیز محدود است. بنابراین تشکیل سرمایه ای که باید در یک افق سه ساله به سرانجام برسد 10 سال طول می کشد و کل سرمایه گذاری لغو می شود.

 

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن خاطر نشان کرد: چنانچه در بازار سرمایه بستری فراهم شود که تمام صاحبان ایده بتوانند از ابزارهای متعددی که در بازار سرمایه وجود دارد استفاده کنند تا پروژه ها در زمان مقرر به بهره برداری برسد و  نظام اقتصادی هر چه بهتر و بیشتر تقویت شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا