رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

افزایش 107 درصدی ارزش بازار سرمایه

افزایش 107 درصدی ارزش بازار سرمایه

سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رشد بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1392 تا پایان فروردین ماه سال 1396 حدود 107 درصد رشد داشته است.


شاخص های کلیدی بورس و بازار سرمایه روندی افزایشی داشته اند به گونه ای که در دولت یازدهم ارزش معاملات بازار سرمایه 74 درصد، تأمین مالی طرح ها 750 درصد، ارزش بازار 107 درصد، صدور کدهای معاملاتی 75 درصد و سرمایه گذاری خارجی یک هزار و 606 درصد رشد کرده است.سهم بورس و بازار سرمایه در نظام اقتصادی کشور در دولت یازدهم، ارتقا یافت و ارکان این بازار سهم بیشتری را در روند تامین مالی طرح ها و پروژه های اقتصادی کشور ایفا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، اگرچه معاملات سهام در بورس و فرابورس، روندی پر نوسان را تجربه کرد و در برخی دوره های زمانی دچار رکود شد، اما در مجموع، بازار سرمایه، بازدهی قابل قبولی را عاید سهامداران کرد.

سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رشد بازار سرمایه در دولت یازدهم، گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1392 تا پایان فروردین ماه سال 1396 حدود 107 درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: متوسط بازدهی سالانه شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 92 تا انتهای سال 95 نیز 19 درصد است.

فلاح پور بیان داشت: ارزش معاملات بازار سرمایه (شامل سهام، اوراق و آتی و مشتقه) در بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی از مقدار یک هزار و 96 میلیارد ریال در سال 91 به مقدار یک هزار و 902 میلیارد در سال 95 رسیده است که رشد 74 درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: تأمین مالی طرح ها از طریق بازار سرمایه نیز از رقم 143 هزار میلیارد ریال در سال 1391، به یک هزار و 220 هزار میلیارد ریال در سال 1395 رسیده که بیانگر رشد 750 درصدی است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ارزش بازار از 2 هزار و 420 هزار میلیارد ریال در ابتدای سال 1392، به پنج هزار و 19 هزار میلیارد ریال در پایان فروردین ماه سال 1396 رسیده که بیانگر 107 درصد رشد است.

فلاح پور درباره شمار فعالان بازار سرمایه و صدور کدهای معاملاتی نیز گفت: مجموع تعداد کدهای سهامداری و تعداد صاحبان واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها، از حدود 6.5 میلیون کد در ابتدای سال 1392 به بیش از 11 میلیون کد تا پایان فروردین ماه سال 1396 رسیده که رشد 75 درصدی را نشان می دهد.

وی درباره تعاملات خارجی بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز افزود: سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور در ابتدای سال 1392 حدود 878 میلیارد ریال بوده که این رقم در پایان فروردین ماه سال 1396 با یک هزار و 606 درصد رشد به 976 هزار و 14 میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش ایرنا، روند استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران در دولت یازدهم و به ویژه پس از برجام، همانند سایر بخش های اقتصادی افزایش یافته است.

تعداد سرمایه گذاران خارجی نیز در بورس ایران در ماه های گذشته بالا رفته است؛ اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در بورس کشورمان فعالیت دارند.

عضویت در نهادها و سازمان های بین المللی که پیش شرط گسترش تعاملات جهانی بورس و بازار سرمایه است، نیز از دستاوردهای دیگر این بخش در دولت یازدهم به شمار می رود که البته بخش قابل توجه آن پس از اجرای برجام تحقق یافت.

به عنوان نمونه، ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها به عضویت سازمان آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) درآمده است که این اقدام فرصت قابل توجهی را برای جذب بیشتر سرمایه گذار و سرمایه گذاری در کشور فراهم می کند.

همکاری با بورس های سایر کشورهای از دستاورهای دیگر دولت یازدهم در بخش بازار سرمایه به شمار می رود که امکان توسعه فعالیت ها و تسهیل تامین مالی پروژه ها و طرح های اقتصادی کشور را فراهم خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا