در پی تایید "اساسنامه" از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار؛

نخستین صندوق سرمایه گذاری کالایی، طلایی شد

نخستین صندوق سرمایه گذاری کالایی، طلایی شد

امیدنامه و اساسنامه اولین صندوق سرمایه گذاری کالایی با دارایی پایه سکه طلا در کشور به تائید سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این صندوق پاییز سال گذشته موافقت اصولی تاسیس خود را از سازمان دریافت کرده بود. نام صندوق مذکور صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس بوده که موسس و مدیر آن شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان است. بنابراین به زودی شاهد شروع به کار اولین صندوق سرمایه گذاری کالایی با دارایی پایه گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران خواهیم بود.

صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلای لوتوس جزء صندوق های سرمایه گذاری کالایی قابل معامله (ETC) است، این صندوقها یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند که رشد کاملاً محسوس آنها، بعد از تاسیس اولین صندوق کالایی با دارایی پایه طلا در سال ۲۰۰۴، مؤید موفقیت غیر قابل انکار آنها در بازارهای مالی جهان است.

صندوق با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می¬آورد و واحدهای سرمایه گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق سرمایهگذاری در گواهی سپرده سکه طلا بوده که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته شده است؛ بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد. هر چند بخش عمده منابع صندوق، صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می شود ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا از جمله معاملات آتی و قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز سرمایه گذاری خواهد شد. با توجه به اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز در بورس کالا انجام میشود، لذا سرمایه گذاری صندوق تماما روی اوراق بهادار مبتنی بر کالا خواهد بود.

بطور کلی صندوق کالایی قابل معامله(ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه¬گذاران این امکان را می¬دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه¬های حمل و نقل، انبارداری و خسارت های احتمالی آن، اوراق این صندوق ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق، سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد. به عبارت دیگر، این صندوق ها بخش قابل ملاحظه¬ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه¬گذاری در گواهی سپرده کالایی خاص اختصاص می دهند و علاقه¬مندان به سرمایه¬گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق-ها می¬کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خود صندوق نیز بر روی خرید فیزیکی سکه طلا سرمایه گذاری نمی کند و در عوض گواهی سپرده سکه طلا را خریداری می¬کند، بسیاری از ریسک های مرتبط با خرید و نگهداری سکه طلا متوجه صندوق نخواهد بود.

با توجه به نکته فوق، کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار سکه طلا را دارند به راحتی می توانند با خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در عین داشتن بازدهی مشابه سکه طلا هیچگونه هزینه¬ایی از قبیل حمل و نقل، نگداری، بیمه و خسارت¬های احتمالی را متحمل نشوند. همچنین واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی دقیقاً همانند سهام در بورس معامله شده و فرآیند تسویه آن نیز مانند سایر اوراق صورت می گیرد؛ در این بین از آنجا که این اوراق بازارگردانی می شوند، از نقدشوندگی بالایی برخوردارند.

اولین صندوق کالایی دنیا در سال ۲۰۰۴ در بورس لندن راه اندازی شد. کالای پایه این صندوق فلز گرانبهای طلا بود. پس از راه اندازی این صندوق، صندوق های کالایی با طیف وسیعی از انواع کالا شروع به کار کردند. حوزه های اصلی فعالیت صندوق های کالایی شامل محصولات کشاورزی، فلزات صنعتی، حامل های انرژی و فلزات گرانبها است. در ایران نیز علاوه بر صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا، صندوق سرمایه گذاری زعفران و همچنین صندوق سرمایه گذاری سایر محصولات کشاورزی در شرف تاسیس هستند و به زودی شاهد فعالیت آنها در بورس کالای ایران خواهیم بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا