رئیس انجمن جامعه جراحان ایران اعلام کرد

برگزاری کنگره ملی انجمن جامعه جراحان/نرخ تعرفه های پزشکی براساس تورم تجدید شود

برگزاری کنگره ملی انجمن جامعه جراحان/نرخ تعرفه های پزشکی براساس تورم تجدید شود

رئیس انجمن جامعه جراحان ایران از برگزاری کنگره ملی انجمن جراحان در روزهای ١٨ تا ٢٢ اردیبهشت ماه در تهران خبر داد.


به گزارش اقتصادایران آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج فاضل روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این کنگره به مدت چهار روز در محل سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور جراحان سراسر کشور برگزار می شود.
فاضل تصریح کرد: این یک کنگره علمی در رشته پزشکی است و تمام جراحان در آن شرکت دارند.
وی اضافه کرد: به همین منظور شخصیت های مطرح کشور در این کنگره حضور خواهند داشت و قرار است در کنگره امسال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز سخنرانی داشته باشند.
فاضل ادامه داد: مهمترین مطالبی که در این کنگره مطرح خواهد شد مربوط به تومور، سرطان و حوادث ترافیکی است چون حوادث ترافیکی ما بیشتر از حد معمول است.
رئیس انجمن جامعه جراحان ایران اضافه کرد: ما هر روز یک سخنران را خواهیم داشت تا مسائل مربوط و به روز جراحی در کشور مطرح شود.

** تجلیل از چهار استاد برجسته رشته جراحی
فاضل در ادامه با بیان اینکه در این کنگره از چهار استاد و شخصیت برجسته پزشکی در رشته جراحی تجلیل می شود، افزود: در کنگره از پزشکانی همچون یزدگرد اکرامی، سعید پناهی، ابراهیم خوشنویس و عبدالحسین صابرهمیشگی تجلیل و به آنها لوح افتخار داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کتاب هایی با عنوان پیشگامان جراحی ایران و افراد شروع کننده این رشته نیز تدوین خواهد شد.
فاضل تاکید کرد: این کنگره تلاشی برای به روز کردن دانش جامعه جراحان است و چون در علم جراحی اطلاعات به روز می شود نباید پزشکان ما از این منابع محروم باشند، البته تا حد ممکن در به روز کردن این جامعه موفق بوده ایم.
وی تعداد پزشکان جراح عضو این انجمن را پنج هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: جامعه جراحی تراز بسیار بالایی دارد و امیدواریم هر سال این کنگره برای افزایش دانش جراحان در کشور برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز هیچ کس مجبور نیست برای درمان به خارج از کشور برود و سه دهه قبل تمام پیوندها به خارج از کشور می رفتند، اینها برای ما سرافکندگی داشت و هزینه های اخلاقی و اجتماعی آن هنگفت بود اما امروز همه جراحی ها در ایران انجام می شود.
فاضل گفت: مشکل ترین پیوندها از جمله روده باریک در ایران انجام می شود و این قابل تقدیر است و هیچ بخشی در کشور به اندازه پزشکی به خودکفایی نرسیده است.

** تعرفه ها براساس نرخ تورم تجدید شود
وی اضافه کرد: مساله تعرفه ها، بغرنج و حل نشدنی است و البته تعرفه ها باید تابع قانون باشد و قانون در رابطه با تعرفه ها صراحت دارد و باید عادلانه باشد.
وی خاطرنشان کرد: تعرفه ها باید براساس نرخ تورم تجدید شود البته هیچکدام از این مسائل هنوز عملیاتی نشده است، و این کارها بازی کردن با سرنوشت مردم است و در کشوری که بیمه ها ضعیف است بار بر دوش مردم می افتد.
فاضل ادامه داد: با ایجاد نرخ های کاذب برای مردم و جامعه مشکل ایجاد می کنیم البته اینکه تعرفه ها عادلانه باشد خیلی ساده است.
رئیس انجمن جامعه جراحان افزود:باید نرخ تعرفه ها در چند کشور اطراف مانند بنگلادش، سوریه، عراق و پاکستان مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن میانگینی برای تعرفه های پزشکی در ایران داشته باشیم تا یک نرخ عادلانه در این زمینه تعیین شود.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که تعرفه ها عادلانه نمی شود ناتوانی در پرداخت است.

** هزینه های پزشکی حد و مرز ندارد
رئیس انجمن جامعه جراحان ایران گفت: یکی از مشکلات طرح تحول سلامت این است که هر بیماری هر نوع دارو و یا خدمتی از جمله عمل جراحی را می تواند به صورت رایگان دریافت کند و این محال است و حتی کمر بیمه آمریکا نیز از این موضوع شکسته شده است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه های پزشکی حد و مرز ندارد و به عنوان یک چاه ویل است اگر ضابطه نداشته باشد هزاران مشکل در این راستا پیش می آید.
فاضل ادامه داد: در طرح تحول سلامت با مشکلاتی رو به رو شدیم که حل کردن آن آسان نیست.
وی بزرگترین مشکل طرح تحول سلامت را استفاده یک بیمار از تمامی خدمات، بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای عنوان کرد و افزود: در بخش اورژانس نیز در این طرح با مشکل جدی مواجه بودیم و هستیم.
رئیس انجمن جامعه جراحان ایران گفت: بخشی از مشکلات در طرح تحول سلامت اختلاف نظر دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که این موضوعات به صلاح مملکت نیست، باید گفت که بیمه های ما پول دارند چون اغلب بیمه ها، برای خودشان بانکی را تاسیس کرده اند.
وی تاکید کرد: ما با بیمه ها مشکل داریم چون در برخی کشورهای دیگر نظیر افغانستان بیمارستان می سازند اما پول مراکز درمانی کشور خودمان را پرداخت نمی کنند.

** سقوط اخلاق در کشور
وی در ادامه در مورد هجمه ها به جامعه پزشکی نیز گفت: بخشی از این هجمه ها به مشکلات اجتماعی برمی گردد و ما اصولا خیلی راحت داشته هایمان را نفی می کنیم تا اینکه تایید کنیم.
وی اضافه کرد: من همیشه تاکید دارم که جامعه پزشکی باید رفتارش را نسبت به مردم تغییر دهند.
فاضل با بیان اینکه یک مساله بسیار مهم دیگر در کشور موضوع سقوط اخلاق در کشور است، اظهار داشت: ما نسبت به روند اخلاق در جامعه بیمناک هستیم و در حد خیانت مملکت را به ورطه سقوط برده است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون به نظر می رسد در جامعه بجای اینکه اخلاق ترویج شود، بی اخلاقی رواج داده می شود، اما اگر همه جامعه هم سقوط کرد نباید جامعه پزشکی سقوط کند.
رئیس انجمن جامعه جراحان ایران گفت: به همین منظور یکی از مباحثات مهم در چهل و یکمین کنگره جراحان ایران بحث اخلاق پزشکی است و باید این بحث ها را ریشه یابی کرد.

** وجود دروازه گشاد برای پزشکی
وی با بیان اینکه اگر خرید و فروش رشته پزشکی را کنار بگذاریم ورود به این رشته کار آسانی نیست، اظهار داشت: اگر یک جانی بالفطره و یک فرد با مشکل عمیق درمانی نیز بتواند در رشته پزشکی نمره بیاورد می تواند پزشک شود و این با آبروی همه رشته ها بازی می کند.
رئیس انجمن جامعه جراحان ایران افزود: ما از پله اول درباره رشته پزشکی مشکل داریم و بسیاری از جوانان ما آمادگی برای ورود به این رشته را ندارند و از زمان دیپلم چون خانواده های آنها می خواهند این رشته را انتخاب می کنند و باید تا آخر مسیر را بروند.
وی با بیان اینکه ما نیاز به تجدیدنظر در پذیرش دانشجو تا آخریم مرحله آن داریم، گفت: کنکور روش مناسبی برای پذیرش دانشجوهای رشته پزشکی در کشور نیست.
فاضل ادامه داد: اگر روزی اینها اصلاح شود یک تغییر اساسی در آموزش پزشکی خواهیم داشت چون برخی پس از دو سال از ورود در رشته نمی توانند ادامه بدهند،‌پس باید آموزش پزشکی در کل تغییر کند.
وی همچنین در مورد خطاهای پزشکی نیز گفت: باید قدم های مثبتی در این زمینه برداشته شود تا خطاهای پزشکی صورت نگیرد، البته بسیاری از شکایات که وجود دارد اعلام می شود که بیمه در این زمینه پولی به آنها خواهد داد.
رئیس انجمن جامعه جراحان ایران گفت: البته خطا برای هر فردی امکانپذیر است اما باید دقت شود که این خطاها چون با جان انسان مرتبط است به حداقل برسد.
وی در مورد حساسیت جامعه نسبت به جامعه پزشکی نیز گفت: مردم به این جامعه علاقه مند هستند و ایرادها و اشکالات حوزه پزشکی را به خوبی می بینند.

** آمادگی پذیرش توریسم نداریم
رئیس انجمن جامعه جراحان ایران درباره توریسم درمانی نیز گفت: این موضوع در ایران تحریف شده است و یکی از جاهایی که توریسم درمانی داشتیم مربوط به پیوند کلیه بود چون درون کشورهای پاکستان و ترکیه فروش کلیه ممنوع بود اما در ایران با قیمتی ناچیز می توانستند کلیه تهیه کنند.
وی با بیان اینکه ما آمادگی پذیرش توریسم نداریم، اظهار داشت: باید شرایط ورود توریسم به ایران وجود داشته باشد، توریسم یعنی اعتبار علمی یک مملکت است.
فاضل ادامه داد: جذب توریسم شرایط خاص خودش را دارد، البته ما شرایط پذیرش را نداریم هرچند که توریسم درمانی به درآمد کشور کمک می کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا