رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی:

راه ورود خارجی‌ها به واگذاری های دولت باز نیست

راه ورود خارجی‌ها به واگذاری های دولت باز نیست

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: با توجه به موانع بوجود آمده به واسطه تحریم‌ها در 15 سال گذشته هیچ شرکتی به طور مستقیم توسط سرمایه‌گذاران خارجی خریداری نشده است و در حال حاضر نیز مسیر ورود خارجی‌ها به واگذاری‌های دولت فراهم نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالله پوری حسینی صبح امروز در همایش اقتصاد ایران در پساتحریم - کیش دورازه‌ ورود گفت: انتقال مالکیت و مدیریت از بخش دولتی به غیر دولتی به منظور ارتقاء کارآیی و بهره‌وری از تعاریف اصلی خصوصی‌سازی است که نقطه تفاوت آن با سایر فعالیت‌های اقتصادی این است که اگر کشوری قصد سرمایه‌گذاری در ایران از طریق تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌ها را دارد سروکارش با سازمان خصوصی‌سازی نیست.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: این سازمان در مواردی پاسخگوست که صنعت، دارایی و طرحی شکل گرفته و تایید شده و در حال فعالیت است و یا اینکه در ابتدا میانه و یا انتهای راه‌اندازی فعالیت خود باشد. بر این اساس اگر سرمایه‌گذار خارجی قصد ادامه حیات و فعالیت در بنگاه دارد باید به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کند.

وی در خصوص اینکه سازمان خصوصی‌سازی چه اقداماتی را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در واگذاری‌ها انجام داده، گفت: این سازمان از سال 80 تا به امروز حدود 100 میلیارد دلار یا به عبارتی 137 هزار میلیارد تومان سهم به غیردولتی‌ها داده که حدود 60 هزار میلیارد تومان آن به دلیل واگذاری بابت سهام عدالت یا رد دیون دولت به طلبکاران خصوصی‌سازی نیست اما حدود 76 هزار میلیارد تومان با تعریف خصوصی‌سازی انطباق دارد و از طریق مزایده و در شرایطی رقابتی به بخش خصوصی یا غیردولتی واگذار شده است.

پوری حسینی درباره میزان سهام باقیمانده دولت برای واگذاری‌ اذعان داشت: ارزیابی دقیقی در این زمینه وجود ندارد چرا که بخش زیادی از سهام باقیمانده دولت هنوز ارزش‌گذاری نشده است با این وجود تقریبا معادل آنچه که در 14 سال گذشته واگذار شده دولت سهام برای عرضه در سبد خود دارد که به مرور آماده واگذاری می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در خصوص برنامه، اقدامات و تسهیلات این سازمان برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به واگذاری‌های دولت گفت: در این زمینه در ابتدای راه هستیم چرا که طولانی شدن رسیدن به توافقات هسته‌ای موجب شد تا ترسیم فضای پساتحریم با تردید و تاخیر انجام شود و بر این اساس در ابتدای راه هستیم و قدم هایی که باید در این زمینه برداریم هنوز به سرانجام نرسیده است و تازه شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: از سال 80 تا ابلاغ اصل 44 قانون اساسی توفیقی در زمینه واگذاری سهام دولت به خارجی‌ها نداشتیم چرا که دولت تنها مجاز به واگذاری سهام شرکت‌های کوچک در این مقطع بود.

پوری حسینی اضافه کرد: با ابلاغ اصل 44 در 10 سال گذشته نیز با توجه به فضای تحریم‌ها هیچ سرمایه‌گذار خارجی به طور مستقیم از سازمان خصوصی‌سازی سهام خریداری نکرده است و به همین دلیل این مسیر آماده نیست و تصور می‌کنیم ورود سرمایه‌گذاران خارجی به واگذاری‌های دولت در شرایط کنونی با ابهام و مشکل مواجه باشد که باید برای آن راه‌حل پیدا کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در خصوص جذابیت شرکت‌های قابل واگذاری برای خارجی‌ها نیز یادآور شد: شرکت‌های باقیمانده دولت از بازدهی خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی برخوردارند اما چون تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌ایم امیدواریم در آینده با رفع ابهامات سیاسی و مشکلات اقتصادی راه برای حضور خارجی‌ها در واگذاری‌های دولت باز شود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا